Gå til innhold

TimeLimitedErrorRecovery Utenfor Raid array spm


Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp i en review at man burde ikke kjøre dem(WD RED med TLER) utenom Raid. Men dessverre nevnte dem ingenting om hvorfor. Så det er spm mitt. Hvorfor, hva kan skje ?

 

http://features.techworld.com/storage/1019/what-is-time-limited-error-recovery/

 

It is important to realize TLER hard drives should not be used in non-RAID environments.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prismessig så er jo Red på lik linje med nesten alle andre WD disker, men jeg har en følelse at WD lanserer et lass nye produkter (farger) for å appelere til de forskjellige markedene uten at det er store forskjellen mellom de.

Det er ikke lenge siden de kom med Purple serien for overvåkningskamera som skal takle konstant read/write 24/7. Mulig at de har mer solid hardware, men etter det prisen tilsier så tviler jeg litt.

 

Det var en kommentar i artikkelen angående WD Purple, og han nevnte at samme hvilken farge det var snakk om, men når det gjaldt lagring kom han alltid til å velge det billigeste pr GB, noe jeg sier meg enig i.

 

Min konklusjon er at jeg går absolutt utifra at du kan bruke WD red utenom RAID.

 

Men igjen det er godt mulig jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

TLER er hva WD kaller metoden.

Andre produsenter kan benytte andre teknikker for å oppnå det samme.

Felles for dem er at diskene har navn som f.eks RE edition eller ES eller liknende.

 

 

Når TLER er enabled så har du en limits i HDD's error recovery forsøk til 7 sekunder, etter dette så kan kontrolleren merke sektor som bad , reallokere den og rebuild data i den fra et redundant drives data i en ny remapped sektor.

Seagate og Samsung tilsvarer.
Seagate = ERC
Samsung = CCTL

 

i en single disk / non raid scenario så vil disken merke at det er bad sector og data i den sector vil bli tapt om data ikke kan bli recovered innen 2 minutter (noen sier 60 sekunder). I denne perioden kan drive være uresponsiv og ikke svare på ATA kommandoer.

I hardware RAID scenario med TLER enabled (resonse etter 7 sekunder) så vil sector merkes som bad og det vil være opptil RAID Arreay/kontroller til å gjøre recover av data fra et friskt redundant drive (ikke internt i drive selv)

I et RAID scenario med TLER disabled så vil drive henge og RAID kontrolleren vil droppe drive og du vil få et degraded array med dataloss.

 

 

Fakeraid , Intel fw/driver raid osv må man undersøke raid kontrollerens spec for error recovery timing og failed drive.

Om kontrolleren failer drive tidligere enn si 60 sekunder da trenger du TLER eller liknende teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...