Gå til innhold

[Løst] Windows/linux versjon for NUC, og hvor er den billigst?


Anbefalte innlegg

Planlegger å skaffe meg NUC (usikker på om det blir med i3 eller i5) og ser etter OS å bruke på den. Alternativene er en variant av W7, W8 eller Linux distro (bruker Unix på jobb, så er ikke veldig fremmed vil jeg tro).

 

Jeg kommer til å bruke den til følgende:

-Plex (bruker dette allerede med Chromecast og nettbrett)

-Netflix, Viaplay, Sumo osv.

-Spotify

-Har hørt XBMC skal virke bra etter det er satt opp skikkelig, så kommer til å prøve meg på dette også

 

Det jeg lurer på er:

1. Hvilken versjon jeg skal velge (brukervennlighet, ytelse, kompabilitet..)?

2. Er det noe av dette som ikke virker med Linux?

3. Blir mest sannsynlig W8.1 (ikke pro). Hvordan får jeg tak i dette rimeligst mulig?

 

Del gjerne erfaringer med forskjellige OS og evt. begrensninger.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg gikk til innkjøp av en NUC i5 og har installert Win 8.1. Har ikke hatt noen problemer med dette utenom at det tok bitte litt tid å blir vant med forskjellene fra Win7. Har også investert i et vifteløst oppsett og er meget fornøyd. Temperaturen holder seg lav og ikke noe lyd selv om boksen står på 24/7.

 

kjører selv Plex, netflix, viaplay, sumo og spotify. Har også testa ut XBMC men har ikke hatt tid til å sette meg inn i det nok til at jeg har starta å bruke det enda. Er overhode ikke noe problem å kjøre noen av de streamingtjenestene. Meget fornøyd med Plex da det har alt jeg trenger.

 

Har ikke noe erfaring med Linux så vet ikke om hvilke begresninger/fordeler det har.

Lenke til kommentar

Netflix på Linux er noe dritt å sette opp, visstnok. Jeg fikk ikke til, og etter å ha saumfart flere nettfora ser det nesten ut til at det er tilfeldig hvem som klarer å få det til å fungere. Noe sier meg at TV2 Sumo og andre streaming-tjenester kanskje vil fungere like dårlig... Installér Windows 8.1, det fungerer knall selv om ikke alle er like glad i UI-en.

 

XBMC er awesome og er relativt enkelt å sette opp, det som jeg måtte bruke tid på var å sette opp delte mapper på PC-en der jeg har alt av media lagret. Etter at jeg endelig fikk det til var det bare å finne de delte mappene i XBMC og så oppdaterer det biblioteket selv, finner media og coverart og så videre. Plex gjør mye av det samme, men krever at du kjører server-programmet der du har media lagret, og det er vel veldig begrenset hva man kan endre på utseendemessig. XBMC har mange skins å velge mellom og ser i det hele tatt veldig, veldig bra ut. Kan også styres med fjernkontroll-app på f. eks. nettbrett eller mobil.

 

Pris på W8 sjekker du like lett som oss andre på f. eks. Prisjakt. Om du må ha tilgang til Netflix og så videre er du i praksis nødt til å ha Windows, for bare XBMC så slipper du unna med Linux. Hadde Netflix giddet å støtte Linux, altså om de gikk bort fra Silverlight, så hadde jeg nok gått tilbake til Linux selv (måtte bytte til W8.1 for Netflix).

 

EDIT: Angående versjon av NUC... Selv den billigste varianten av NUC vil spille 1080p-innhold. Selv har jeg siste generasjons NUC med i5, som sannsynligvis er litt overkill til mitt bruk. Jeg tror du vil komme godt ut av det med i3-varianten, så er du sikker på at surfing og så videre fungerer like smooth som videoavspilling. Sjekk for øvrig ut NUC-tråden min (se signatur) om du ikke har gjort det allerede. ;)

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Angående pris/versjon på W8: Har funnet kupp på sider som ikke er i Prisjakt etc (er innpå der daglig) før, så lurte bare på om noen visste om noe slikt. Har lest gjennom NUC-tråden ja.

 

Det blir nok W8. Laptopen min begynner å bli gammel, så jeg tror jeg skal gå for i5-versjonen i tilfelle jeg trenger litt juice. Blir gjerne litt videoredigering ol.

 

Hvilken SSD og minne har dere valgt? Jeg går nok for 120 GB SSD og 8GB minne.

 

c2h5oh: Hvilket kabinett kjøpte du? Har lest at noen hører NUC-viften godt, og at mange ikke hører noe. Hva er deres erfaring?

Endret av Oddybody
Lenke til kommentar

jeg kjøpte Akasa Tesla H. Var litt pes å få over hovekortet men det var mest fordi jeg ikke turte å ta i nok for å få det løst. Var også litt spennende og ta av viften og påføre thermal paste men selv jeg som aldri har gjort noe lignende før fikk det til.

Endret av c2h5oh
Lenke til kommentar

Endte opp med oppsettet under. I tillegg kjøpte jeg Rapoo E6700 på cdon.no. Skal se hvor stille dette er, og evt. mekke annen boks i ettertid.

 

Artikkelnr. Benevnelse Best. antall à pris Radtotal

5010776297 SAMSUNG 840 EVO 120GB MSATA SSD 1 699,00 699,00

5010756904 MICROSOFT WINDOWS 8.1 64-BIT NOR DVD#OEM 1 780,00 780,00

5010750461 KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V 2 279,00 558,00

5010757341 INTEL WLAN 7260 MINI PCIE DUAL BAND 802.11A/B/G/N/AC BT4.0 1 179,00 179,00

5010753379 INTEL NUC I5 4250U HASWELL MINI-HDMI/DP LAN BAREBONE 1 2 490,00 2 490,00

Netto 4 706,00

Endret av Oddybody
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...