Gå til innhold

Komplett erstatter defekt Gainward GeForce GTX 580 Phantom 3GB med Gainward GeForce GTX 670 2GB DEMO


Anbefalte innlegg

Måtte nylig sende inn et defekt GainWard GeForce GTX 580 "Phantom" 3GB som var helt på viddene hva gjelder spill som benytter DirectX10 og 11, da var det sort skjerm, krasj og bare Mayhem etter få minutter. Feilsøkte og konkluderte med at det måtte være noe defekt med selve skjermkortet.

 

 

Retur av vare til Komplett er jo temmelig upåklagelig, pakk ned og ta med til "Pick-Up-Point", ferdig. Effektive er det jo også får det gikk ikke mange dagene før jeg fikk en epost hvor det sto at de har sendt ut erstatningsprodukt!

 

 

Men her er det et par ting jeg reagerer på, har hatt en del reklamasjonshåndteringer tidligere og hva gjelder effektivitet så er Komplett temmelig bunnsolide men jeg tusser litt over at de bare sender ut et annet produkt uten å ha noen dialog med kunden? Hadde de hatt samme produktet på lager så kunne jeg ha forstått det, det er jo temmelig normal praksis med omlevering i identisk produkt selv om en del forhandlere praktiserer det å tilby kunder å betale mellomlegg for annet produkt.

 

 

Det jeg stusser over i dette tilfellet er A: de har sendt ut et demoprodukt som erstatning. Dette syntes jeg er noe spesielt, hvertfall uten å ha en dialog med meg som kunde. Kan selvfølgelig argumentere med at det erstatning for defekt produkt, man burde kunne godta demoprodukter og lignende meg jeg syntes fremdeles det fremstår som en noe merkelig praksis.

 

B: De har tilsynelatende praktisert det å omlevere i "tilsvarende produkt", GTX 580 er jo utgått og umulig å oppdrive og mange vil nok argumentere med at GTX 670 er et naturlig produkt å omlevere i da det er det nærmeste man kommer hva gjelder ytelse i spill. Det jeg dog reagerer på her er at man omleverer et "Phantom" kort med et kort som har stockkjøler, det er jo temmelig store forskjeller hva gjelder kjøleløsning og støyutvikling på disse to kortene selv om GTX 670 riktignok er et mer strømgjerrig kort med lavere varmeutvikling. Videre så er det et kort med 2GiB GDDR5 kontra 3GiB GDDR5 på det jeg levert inn, som en person som pleier å tvinge OGSSAA via nVIDIAInspector så er faktisk minnemengden ganske så essensiell på hvorvidt dette vil la seg gjøre eller fullstendig pulverisere ytelsen i spill.

 

Bruker også kortet til en del folding og her er GTX 670 etter det jeg har forstått faktisk en del svakere sammenlignet med GTX 580? Spesielt da Phantom som i tillegg er en overklokket variant med mer minne.

 

 

 

Er det bare jeg som fremstår som en i overkant gjerrigknark her eller har jeg faktisk en sak her? Jeg kunne mye heller betalt et mellomlegg opp mot et GTX 780 Ti eller Titan Black og faktisk endt opp med et kort som er bedre på alle områder kontra et kort som er litt bedre i enkelte tilfeller, svakere i andre, dårligere kjøleløsning og mindre RAM. Men da får man jo naturligvis den evige diskusjonen "hvor mye skal man betale i mellomlegg?". Skal produktet krediteres rett ut, hvor mye har det eventuelt sunket i verdi sammenlignet med dagens skjermkort osv..

 

Reagerer jo aller mest på at de omleverer i demovare helt automatisk, at de vurderer GTX 670 som tilsvarende GTX 580 kan jo på sett og vis forsvares selv om jeg ikke nødvendigvis er helt enig det heller. Spesielt ikke når man setter opp et Stock kort med 2GiB RAM og standerdkjøler mot et Phantom kort med 3GiB RAM.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du være med i prosessen må man skrive dette først.

De kan ikke ringe alle kundene med RMA og spørre hva syns du om osv.

 

Jeg byttet 590 og fikk 780ti automatisk.

Demo er det neppe, men det er nok et kjøp som er hevet hvor kunden angret seg.

 

Hva mener du er passende kort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm .. Jeg syntes iallfall du skal kontakte dem.

 

Det kan godt tenkes Komplett har trodd dette er snakk om en 1,5 GB 580 (som er standard). I så måte er 670 2 GB en OK deal. De behandler mange RMA i raskt tempo og feil kan skje.

 

Kontakt dem og forklar deg. Dette burde ordne seg.

 

Jeg gikk fra 5870 til 580 (i sin tid..) hos dem pga RMA. Good deal!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt baklengs, men jeg pleier ikke å fremheve ønsker om omlevering i X-kort osv før etter at et produkt er testet defekt. Syntes det fremstår noe halvveis om jeg sitter med et defekt kort og allerede er helt klar på hva jeg vil ha i erstatning, da kan det jo nærmest fremstå som om jeg ønsker et defekt produkt for å oppnå å få et annet.

 

Jeg ser egentlig ingen direkte erstatning for GTX 580, dette er alltid en fryktelig vanskelig kabal i dagens verden hvor skjermkort blir brukt til så mangt og nyere produktserier ikke nødvendigvis direkte erstatter gamle over hele fjøla. Man kan vel si at på ren ytelse i spill så blir det ofte sånn at GTX 480 = GTX 570, GTX 580 = GTX 670, GTX 680 = GTX 770 osv.. Men hva gjelder Computing ytelse så vi jo blant annet at GTX 600 serien var en del svakere enn GTX 500 serien osv..

 

Det jeg føler at hadde blitt mest riktig som direkte erstatning her blir vel GTX 770 Phantom, men det er jo litt av fordelen ved å holde en dialog med kunden så man kan komme til en enighet om hvilket produkt man føler blir det riktig å erstatte med. Det å erstatte med Stock GTX 670 som også er merket som DEMO syntes jeg ikke blir riktig. Men det er nå bare meg.

 

 

EDIT:

 

For min del så gir jo situasjoner som dette meg muligheten til å vurdere hva jeg faktisk kunne tenkt meg av nytt kort. Jeg for min del er ikke nødvendigvis i utgangspunktet ute etter en direkte erstatning for GTX 580 Phantom, for meg så er det bedre å heller betale mellomlegg mot et bedre kort som jeg heller kan sette i mitt system så kan samboer få skjermkortet fra min maskin.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Da har jeg hvertfall fått den responsen jeg var ute etter, det virker ikke som jeg fremstår som en gjerrigknark og komplett tulling om jeg fremhever et ønske om å bytte i et annet produkt. Har sendt en epost til Komplett nå hvor jeg har forklart situasjonen og ytret ønske om omlevering mot annet produkt mot mellomlegg så får vi se hva de svarer.

 

Da får jeg notere til neste gang at jeg nevner dette direkte i feilbeskrivelsen.

Lenke til kommentar

Ser ut til å være litt vanskeligere enn ventet det her, det nye kortet som jeg ikke ønsker og som jeg mener ikke er en fullverdig erstatning er nå klart til henting på Pick-Up-Point Oslosentrum og jeg har enda ikke hørt noe via epost så jeg tok kontakt via Chat for litt raskere respons så det ikke blir noe krøll med tanke på at det andre kortet allerede er klar til henting.

 

De på chatsupport ser dog ut til å ha veldig begrensede muligheter, der fikk jeg beskjed om at det var umulig å bytte kort mot mellomlegg og at dette ikke har vært mulig på over 3år.. Det er litt merksnodig for jeg selv har, og kjenner andre som har gjort nettopp dette i løpet av det siste 1,5 året. Men han ba meg avvente svar fra returavdelingen så det er vel fremdeles håp, men null og niks mulighet for mellomlegg mot annet produkt viker for meg som en veldig merkelig praksis.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om du/dere om noe? Om du har ett 580 kort og det tar kveld, du får 670 som er litt bedre.

Så vil du heller ha noe bedre, ville du da hatt en gammel i retur? De sender ut ett tilsvarende kort om de har det på lager.

Problemet her er at du får samme erfaring som meg, neste gang så skriver du det på retur meldingen at du ønsker noe annet.

Men ja, håper på at du får sende det i retur.

Lenke til kommentar

Spør du meg så er ikke et Stock GTX 670 med standardkjøler fullverdig et GTX 580 Phantom 3GB, da hadde jeg heller tatt ett nytt GTX 580 Phantom i retur istedenfor faktisk. Skal være høyere comopute ytelse på GTX 580 (før man tar høyde for at det kommer fabrikkoverklokket, selv om det nok har minimalt å si), forskjellen på ytelse i spill er minimal når man tar høyde for fabrikkoverklokk og med mindre RAM så møter det fort veggen når jeg normalt påtvinger bruk av tung bruk av AA i form av OGSSAA, og den leveres jo med en vesentlig svakere kjøleløsning selv om GTX 670 riktignok er langt mer strømgjerrig som gjør behovet for kjøling mindre.

 

Også verdt å merke at kortet er merket som DEMO, jeg syntes en praksis med å sende ut DEMOkort som erstatningskort uten videre i seg selv er veldig i gårsonen, men det er nå bare meg.

Lenke til kommentar

Demo for DOA ol er nå en ting, men demo for et kort som er brukt i lang tid er kanskje i gråsonen.

Det kan være demo pga noen angret eller det kan være demo pga komplett har brukt det selv i div bygg som er angret osv.

 

Benchmark det nye kortet og se forskjellen.

Se etter forskjeller i støy som burde være lavere pga lavere watt og se minnebruk i spillene dine.

Er en av de 3 svakere en det du hadde så har du på en måte fått et dårligere produkt i retur.

 

Hos net.on.net fikk jeg eget ark med "ønsker du samme produkt" hvis nei skriv her hvilket.

Lenke til kommentar

Min Personlige mening :

 

1 : Et godt kundeforhold er viktig for alle seriøse bedrifter å prioritere , om de velger å ta en avgjørelse uten å forhøre seg med kunden først så er dette dårlig service , spesielt siden det kan være at kunden ikke blir enig med valget til komplett ( feks man kjøpte et spesielt produkt som stod i stil med pcen og får erstattet det med noe som ødelegger dette ).

 

2 : En Demovare er ikke akseptabelt som returvare for meg , dette hovedsakelig fordi kunden som har hatt kortet før kan ha skadet VRM's og andre komponenter om man har "testet det for overklokking" og sendt det tilbake til butikken når det ikke innfridde. Og selv om det garanteres for at det er feilfritt så kan det være at noen problemer ikke har blitt funnet i de korte testene som blir gjort (har selv måttet spesifisere hvordan en feil oppstår for at den skal kunne bli oppdaget av webshoppen jeg sendte inn delen til ) .

 

Sånn sett så håper jeg du får en god dialog med dem, jeg har hatt gode erfaringer med Komplett selv og de har vært upåklagelig når jeg har handlet der og hatt en retur men dessverre pga gode konkurrenter har jeg sluttet å handle litt der så har ikke hatt noe forhold til dem i de siste 2 årene.

Lenke til kommentar

Tidene forandre seg, nå har jeg jobbet i "Retail" noen år nå, har 5-6 år i Datakjeden og de første 3-4 årene så var det jo Norek (Komplett) som var leverandør og leddet vårt for 99% av alt og ingenting vi solgte, selv om vi var separat bedrift med egne kunder osv så var vi jo nesten et utsalgsted for Komplett på sett og vis selv om det offisielt ble avviklet noen år i før jeg startet å jobbe der.

 

Vi praktiserte i hvertfall all godkjent RMA hvor varen da tross alt blir kreditert fra leverandør eller direkte fra produsent som et valg hvor kunden fritt kunne få samme produktet om dette fremdeles var tilgjengelig, eller at de kunne velge noe annet om de ønsket det, om det så var en helt annen vare og de kunne godt gå for en dyrere vare å betale mellomlegget og vi trakk ifra vareverdien på kvitteringen til kunden om det så var noen år gammelt, vi fikk jo uansett igjen den fulle summen fra leverandør / produsent så vi så ingen grunn til å være gniene med kundene våre.

 

 

På denne tiden så bestilte jeg en del direkte fra Komplett og det var aldri noe problem å oppnå samme praksis fra de, men som sagt så forandrer jo tidene seg. På den tiden så var jo Komplett, selv om de var store i norsk målestokk langt mindre enn de er nå. Nå har jo Komplett stålkontroll på det norske markedet og har jo kjøpt opp de fleste leverandørleddene og kan jo på sett og vis styre det norske markedet til en viss grad med prisene de setter mot sine forhandler igjennom Norek, Itegra osv.. Og det er jo et kjent fenomen at når du blir stor så går også kundebehandling ned, det å ta vare på hver enkelt kunde er plutselig ikke like viktig lenger når du vet du har såpass god kontroll på markedet åkkesom.

 

 

Nå vil jeg uansett ikke dømme Komplett på noe som helst måte, vil gi litt kritikk til chatsupporten så virker såpass handlingslammet og at de ikke kan kontakte returavdelingen eller hvem det måtte være som faktisk kan gi kunden et konkret og spesifikt svar syntes jeg fremstår veldig svakt. At jeg som kunde får et svar fra chatsupport som de tilsynelatende selv mener at jeg burde se bort ifra og avvente svar per epost fra kundeservice og returavdelingen føles ikke så alt for komfortabelt for meg som kunde, men det får så være.

 

Inntil jeg hører tilbake fra de så har jo ikke Komplett nektet meg noe som helst enda, jeg mener nå fremdeles at praksisen hvor de sender ut et DEMOkort som erstatningskort uten dialog med meg som kunde er noe kritikkverdig og jeg føler jo på sett og vis at jeg nå sitter å "krangler" meg til et annet kort og det er ikke noen heldig følelse for en kunde å ha.

 

 

Det å hente ut dette kortet, for å teste det og bevise at det ikke er tilsvarende på samtlige punkter for deretter å returner det på nytt og vente på en ny RMAprosess høres for meg helt baklengs ut. Det er ikke noe jeg kommer til å gjøre før jeg eventuelt blir tvunget til det av at Komplett setter seg fullstendig på bakbeina.

 

 

 

Men dette er ikke noe tema før etter jeg har fått tilbakemelding, for alt jeg (vi) vet så får jeg en epost i morgen hvor noen sier "null problem, hvilket kort vil du ha?" hvorpå jeg responderer med det kortet jeg vil ha og de avslutter med "det blir X-antall kroner i mellomlegg". Ferdig.

 

Om det blir tilfellet så vil jeg påstå at kritikken burde ligge på meg som aldri ytret ønske i utgangspunktet, og ikke på Komplett for da har de jo vært tilbøyelige til å imøtekomme meg som kunde så fort jeg ytret et ønske mot de og det er jo upåklagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...