Gå til innhold

Hva er vitsen å lære tysk i vgs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne hatt flere valg enn bare tysk. Jeg tror t.o.m. at jeg valgte fransk, men fikk tysk fordi det var det eneste skolen hadde lærere til. Og den eneste gangen jeg prøvde meg på praktisk bruk av tysk, til en tysker i Tyskland, så svarte han meg på engelsk. Fant aldri noe interessant å bruke tysken til, og nå kan jeg ikke sprake tysk utover å gjette meg til de ordene som jeg kan assosiere med norske.

 

Men det var greit nok å lære litt tysk historie. Kunne gjerne ha droppet opptil flere av de mange norskfagene for å heller lære litt detaljert om ulike land.

Lenke til kommentar

Burde egentlig ha lagt inn Kinesisk, Arabisk og Japansk språk også. Kina er på verdens økonomien og Japansk kultur dominerer jo i Norge også. Det finnes over tusenvis av cosplayere i Norge. Rart at skolen ikke utvikler seg etter kulturen som vokser fram i Norge. I tillegg konvertere flere og flere nordmenn over til Islam.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1OtXy8uEMQk

 

https://www.youtube.com/watch?v=DhrgYuHL4v4

 

https://www.youtube.com/watch?v=tFCvlO3pRIU

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Snorket meg igjennom 5 år med tysk på ungdomskole og vg. skole og lærte ikke et kvekk. I dag lærer jeg meg tysk på hobby basis.

 

"Hva er vitsen" kan vel sies om alle fag.

 

Jeg husker ingenting heller. Hadde fransk som valgfag på ungdomskolen i 3 år. Kunne bare velge mellom 3 språk.

Tysk, fransk og spansk. Faktisk så husker jeg ingenting om det jeg lærte på skolen. Bare vet at jeg fullførte 13 års skolegang.

Lenke til kommentar

Jeg tror det viktigste er å sysselsette elevene med unyttige ting, ellers risikerer en at de lærer noe fornuftig. Filosofi og kritisk tenkning er det vel helt fritt for i skolen? Det er mye tryggere å pugge preposisjoner som styrer akkusativ og dativ. Nynorsk faller også inn i denne kategorien av absurd lærestoff i skolen. Det er også kjekt å gjøre elevene til praktiske analfabeter ved å sette dem til å skrive fortellinger og analysere dikt, slik at de ikke kan skrive noe som kan være kritisk og nyttig.

 

Dessuten er språkfag noe som spesielt gutter synes er kjedelig. Jo mer språk, desto større karakterforskjell mellom gutter og jenter i sistnevntes favør. Dumme, ukritiske elever og høyere karakterer for jenter tror jeg er reelle målsetninger for de som styrer skolen fra toppetasjen. Dumme folk er jo en grunnpilar for at politikernes holdningskampanjer i og utenfor skolen skal virke.

 

Men det skal sies at det er morsommere å høre på Hitlers taler når en forstår litt tysk. Men det var ikke verdt de tre årene jeg studerte tysk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva er vitsen?

Das ist guten sein = det er gutten sin. :p

 

Det er ingen vits utover det at politikerne har bestemt at det er lurt. Dersom man ønsker å påvirke hva man skal lære på skolen så må man nok gå på privatskole, men da må man ha penger. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tror det viktigste er å sysselsette elevene med unyttige ting, ellers risikerer en at de lærer noe fornuftig. Filosofi og kritisk tenkning er det vel helt fritt for i skolen? Det er mye tryggere å pugge preposisjoner som styrer akkusativ og dativ. Nynorsk faller også inn i denne kategorien av absurd lærestoff i skolen. Det er også kjekt å gjøre elevene til praktiske analfabeter ved å sette dem til å skrive fortellinger og analysere dikt, slik at de ikke kan skrive noe som kan være kritisk og nyttig...

^ What he said ^

 

På skolen får man ingen informasjon om ting som fører til at man kan utfordre samfunnets maktstrukturer.

Lenke til kommentar

Det er mye bra litteratur som opprinnelig er skrevet på tysk.

 

Som matematikkstudent er det også kjekt, da Tyskland var lenge det ledende landet innenfor matematikk. Man finner derfor mye gammel og nyttig litteratur om matematikk på tysk.

 

Det er lurt å lære uansett. Ikke bli demotivert av lærer eller medelever ^^

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde virkelig alle elever i norsk videregående skole lære tysk eller ett annet språk?

 

Hva er vitsen?

 

Ett annet språk? Eller mener du et annet språk? Kanskje du burde lært deg norsk bedre før du gikk i gang med fremmedspråk. At vi ikke lenger har dumping i skolen i Norge (dumping = gå et år om igjen), fører til at noen elever begynner på nye utfordringer før de er faglig moden for det. Jeg tror det kan være en del av forklaringen på at noen blir "skoletrøtte" og ikke skjønner vitsen.

 

Kunnskapsløftet tar vel nærmest å tvinger elever til å ha enten tysk, franks eller spansk. Om du ikke er intressert, kan du vel velge engelsk?

 

Franks? Intressert? Se kommentar over.

 

Snorket meg igjennom 5 år med tysk på ungdomskole og vg. skole og lærte ikke et kvekk. I dag lærer jeg meg tysk på hobby basis.

Hadde du heller snorket om natten, så kunne du brukt tiden på en annen hobby i dag. Det skjønner du nå, men slike erfaringer er ikke så lett å viderebringe til de som er langt inn i snorkingen i dag.

 

Nei, å lære tysk er ingen vits. Men det er en gåte for mange. Den som lurer på hvorfor noe skal læres, har allerede mistet gleden over å lære. All lærdom er nyttig, men motivasjonen for å lære er gleden.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Burde virkelig alle elever i norsk videregående skole lære tysk eller ett annet språk?

 

Hva er vitsen?

 

Ett annet språk? Eller mener du et annet språk? Kanskje du burde lært deg norsk bedre før du gikk i gang med fremmedspråk.

 

 

Dersom norsken hans ikke er god nok, så kan vel dette tas til inntekt for det poenget han har? Hva er vitsen med å gå i gang med f.eks. tysk når en ikke behersker norsk tilstrekkelig? Problemet er jo at en ikke slipper unna (to) fremmedspråk, selv om en skulle påpeke at en heller trenger å øve mer på norsk. For noen av elevene blir vel dette noe tilsvarende som tresteg for rullestolbrukere. For andre blir det bare tapt tid, som kunne vært utnyttet på bedre måter.

 

Det er kanskje sant at all lærdom er nyttig (for noen i det minste), men vi må da tore å prioritere nytte? Det hadde sikkert vært nyttig å lære å skrive riktig moderne dansk, men da er da tysk nyttigere? Enda bedre hadde det muligens vært å konsentrere seg om norsk og engelsk? Jeg tror ikke det er storartet om vi utdanner folk til å kunne bestille øl og spørre om veien til nærmeste politistasjon på flere språk, mens de ikke kan skrive en forståelig tekst på ett (!) språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde heller ikke jeg skulle få bruk for tysken inntil det flyttet inn et polsk ektepar i naboleiligheten min for et års tid siden. De snakker meget meget dårlig engelsk og ikke norsk, men tysk derimot, det snakker de flytende. Så, aldri si aldri, du aner ikke når du plutselig får bruk for tyskkunnskapen din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Burde virkelig alle elever i norsk videregående skole lære tysk eller ett annet språk?

 

Hva er vitsen?

 

Ett annet språk? Eller mener du et annet språk? Kanskje du burde lært deg norsk bedre før du gikk i gang med fremmedspråk. At vi ikke lenger har dumping i skolen i Norge (dumping = gå et år om igjen), fører til at noen elever begynner på nye utfordringer før de er faglig moden for det. Jeg tror det kan være en del av forklaringen på at noen blir "skoletrøtte" og ikke skjønner vitsen.

 

Kunnskapsløftet tar vel nærmest å tvinger elever til å ha enten tysk, franks eller spansk. Om du ikke er intressert, kan du vel velge engelsk?

 

Franks? Intressert? Se kommentar over.

 

Snorket meg igjennom 5 år med tysk på ungdomskole og vg. skole og lærte ikke et kvekk. I dag lærer jeg meg tysk på hobby basis.

Hadde du heller snorket om natten, så kunne du brukt tiden på en annen hobby i dag. Det skjønner du nå, men slike erfaringer er ikke så lett å viderebringe til de som er langt inn i snorkingen i dag.

 

Nei, å lære tysk er ingen vits. Men det er en gåte for mange. Den som lurer på hvorfor noe skal læres, har allerede mistet gleden over å lære. All lærdom er nyttig, men motivasjonen for å lære er gleden.

 

 

Takk skal du norsklærer Horten Harket. Istedenfor å gå på personlig angrep på oss som sliter med å skrive norsk, hvorfor ikke heller prøve å gi et fornuftig svar til trådstarter? Om du ikke har et svar, la vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget er at det er svært liten interesse for å lære et fremmedspråk, og med de få bortkastede årene man lærer disse fremmedspråkene er det ikke alltid godt nok til være nyttig i praksis. Når man heller ikke har et ønske om å vedlikeholde språket, er det nytteløst. Vi kan fint diskutere nytteverdien i å lære slike språk, men spør du ungdommen i dag vil man få inntrykk av man ikke akkurat jubler av glede for fremmedspråk.

Det er ikke lenge siden jeg selv hadde tysk, men jeg hadde null interesse for språket og dermed gjorde jeg bare det jeg måtte gjøre for å ende opp med en noenlunde brukbar karakter.

 

Lærerplanene og fagene i ungdomsskolen og VGS er håpløse, og kravet om et fremmedspråk sammen med alle de andre unødvendige fagene man bruker enormt med tid på bidrar til å dra den norske skolen ned på det tåpelige nivået den ligger på i dag, sammenliknet med andre land.

Kriteriene bør være nytteverdi og motivasjon, og uten det sistnevnte er faget bare en byrde som bidrar til fravær og (på høyere nivå) frafall.

 

 

Jeg glemte selvfølgelig å legge til at tysk som et valgfag er helt greit. men etter min mening er det viktig at man har muligheten til å velge vekk språk. Engelsk er det eneste språkfaget jeg ser på som nyttig, ettersom at dette brukes overalt og jeg ser derfor på det som fornuftig å ha. Det samme gjelder ikke tysk. Språk er ikke viktig hvis man heller brenner for matematikk og slike fag.

Endret av -Ingen kommentar-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lærerplanene og fagene i ungdomsskolen og VGS er håpløse, og kravet om et fremmedspråk sammen med alle de andre unødvendige fagene man bruker enormt med tid på bidrar til å dra den norske skolen ned på det tåpelige nivået den ligger på i dag, sammenliknet med andre land.

Kriteriene bør være nytteverdi og motivasjon, og uten det sistnevnte er faget bare en byrde som bidrar til fravær og (på høyere nivå) frafall.

Dette er bare fjas. Nederland, Sveits og Belgia underviser i flere språk enn Norge og de ligger alle foran Norge på PISA-rankingen. I USA lærer de vel bare ett fremmedspråk, og de ligger bak Norge på rankingen. At fremmedspråkfagene trekker elevene ned bunner ut i at norske elever er late. Enkelt som det.

 

 

Alt kan ikke være nyttig for alle - det sier seg nesten selv.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt 3 år med tysk og husker ikke døyten. Engelsk er mye mer viktig, og i fremtiden "kinesisk". Hvorfor ikke fokusere på noe man har bruk for i livet istedenfor sære ting som tysk.

 

Fortsatt så er det Tyskland som er eit av dei viktigaste eksportmarkeda for Norge. Dei andre landa som er i nærheita er Storbritania og Sverige, så sjølv om kvar enkelt elev ikkje får så stort utbytte av tyskundervisninga så er det fordelaktig for Norge at store delar av befolkninga kan i alle fall grunnleggande tysk.

 

Å lære kinesisk språk er ikkje fullt like nyttig då Kina i all hovedsak er ein eksportør som importerer forholdsvis lite frå Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt 3 år med tysk og husker ikke døyten. Engelsk er mye mer viktig, og i fremtiden "kinesisk". Hvorfor ikke fokusere på noe man har bruk for i livet istedenfor sære ting som tysk.

Fortsatt så er det Tyskland som er eit av dei viktigaste eksportmarkeda for Norge. Dei andre landa som er i nærheita er Storbritania og Sverige, så sjølv om kvar enkelt elev ikkje får så stort utbytte av tyskundervisninga så er det fordelaktig for Norge at store delar av befolkninga kan i alle fall grunnleggande tysk.

 

Å lære kinesisk språk er ikkje fullt like nyttig då Kina i all hovedsak er ein eksportør som importerer forholdsvis lite frå Norge.

Problemet er jo at mange ikke har brukbare tyskkunnskaper til tross for flere år med språket.

 

Når man verken har interesse for språket eller mulighet til å vedlikeholde det er det relativt bortkastet tid etter min mening.

Lenke til kommentar

Har du fyrst lært ein del av språket så kreves det ikkje så mykje arbeid å børste støvet av tysken dersom det skulle være nødvendig.

Det å ha lært minst tre språk (norsk, engelsk og tysk) gjer det også enklare å både lære nye språk, samt at det blir lettare å forstå andre europeiske språk.

Når ein då fyrst skal lære eit tredjespråk så kan det likegjerne være tysk som på sikt tjener eksportnæringa i norge, enn at ein lærer f.eks. spansk som ikkje er særlig nyttig for handelsnæringa. Men det er sjølvsagt kjekt å kunne nokre spanske gloser når ein er på ferie, men det er altså ikkje eit språk som gangner Norge i særlig grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...