Gå til innhold

Maskinen går ikke lenger automatisk i hvilemodus


Anbefalte innlegg

På den siste stasjonære jeg bygget for noen mnd siden så går den ikke lenger i hvilemodus. Hvilemodus virket helt til for en uke siden. Da satte jeg inn en Raptor som jeg bruker til lagring. Os er på Samsung Evo. Jeg konfigurerte og maskinen til automatisk å opprette systemavbildning og gjenopprettingspunkt en gang i uken. Systemavbildning lagres selvsagt på HDD-en. Samtidig satte jeg disker til å slås av etter 45 min. Tidligere hadde jeg deaktivert slå av disker siden jeg kun hadde ssd. Har satt skjermer til å slå av etter 10 min, disker etter 45 min, og hvilemodus etter 1 time. Ingenting av dette skjer, ikke en gang skjermene slår seg av etter 10 min. Jeg kan manuelt sette maskinen i hvilemodus, og den våkner sånn som jeg har satt den til ved tastatur eller mus. Har selvsagt restartet maskinen flere ganger uten at det gjør noe for å få hvilemodus til å fungere. Strømspareplanen er valgt til balansert med de innstillingene jeg har listet opp.

 

Noen forslag til hva som kan forårsake dette?

 

Os er W7pro, Hk er MSI B85M-G43, CPU I3Haswell. PSU RM450.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå finner jeg ikke andre enheter enn nettverkskortet som har den Power management fanen. Det kan slåes av for å spare strøm. Disker, skjermer støtter D0 og D3. Vet ikke hva annet jeg skal se etter. Kan også si jeg ikke har noen andre kjørende oppgaver til høyre på oppgavelinjen enn de jeg alltid har hatt.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg kan nevne er at når jeg installerte HDD-en så fikk jeg ikke til å manuelt lage ei systemavbildning. Grunnen var at en tjeneste var deaktivert. Jeg tror den tjenesten var Windows backup. Systemet hadde intill da ikke laget et eneste gjenopprettingspunkt bortsett fra de som lages i fob med installering av programmer. Jeg satte da denne tjenesten til manuell og da funket det å opprette systemavbildning. Det er også etter dette at maskinen ikke vil gå i hvilemodus. Ser etter dette at det har blitt laget et automatsik gjenopprettingspunkt iht tidsplan i tillegg til ei systemavbildning. Jeg har nå satt Windows backup til automatisk, men fortsatt ingen hvilemodus. Har dog ikke restartet maskinen etter at jeg satte til automatisk. Vet ikke om noe av dette kan ha betydning.

Lenke til kommentar

Feil 1) Det er denne som må feilsøkes på:

Forespørsler om systemtilgjengelighet:System Required Request
Enheten eller driveren har bedt om at systemet ikke skal gå i hvilemodus automatisk.
Drivernavn \FileSystem\srvnet

 

 

 

Hints her :

 

http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/bce158e2-d057-4761-b715-5f68b8002fc2/not-sleeping-due-to-filesystemsrvnet?forum=w7itproui

 

 

 

Eller her :

The solutions is quite simple. In a cmd-console with admin rights I entered "powercfg /?" and identified the -requestsoverride option. Could this be the solution? In fact it is! I just entered "powercfg -requestsoverride driver \FileSystem\srvnet system" and now my system's automatic standby is working again.

 

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/50e7021f-e0ff-4e7b-99f4-79b7bce97029/windows-7-does-not-go-into-standby-due-to-driver-filesystemsrvnet

Lenke til kommentar

Jeg så på de linkene. Ble ikke helt klok på de, men har forandret multimedieinnstillingene i strømegenskaper. Nå er den linja du henviser til syar, borte, det er bare de USB linjene igjen. Maskinen vil fortsatt ikke gå i sovemodus.Kan de forhindre sovemodus? Nå har jeg kun den trådløse USB musa tilkoblet. Tok akkurat ut et USB bluetoothmodem, det har stått i lenge, får se om det gjorde noen forskjell. Det jeg synes er litt rart er at ikke skjermen slår seg av selv om jeg prøver å sette den til ett minutt bare.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd litt mer. Har kjørt dette (flere ganger)

 

CMD som admin, C:\Users\Steinar_

Så kjører jeg dette: powercfg /requestsoverride DRIVER srvnet System

Deretter: POWERCFG /REQUESTS

Cmd svarer:

DISPLAY:
Ingen.

SYSTEM:
[DRIVER] \FileSystem\srvnet
En aktiv ekstern klient har nylig sendt forespørsler til denne maskinen.

AWAYMODE:
Ingen.

 

Og nå er den første linja i energy report tilbake igjen.

 

Edit:

Kjører og dette: powercfg -requestsoverride

Svar: [sERVICE]

[PROCESS]

[DRIVER]
srvnet SYSTEM


C:\Users\Steinar>

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen i allefall! :)

 

Jeg får knote litt mer med dette og se om jeg finner ut av det. Har akkurat slått av to andre maskiner på nettverket. men det fungerte jo før selv om de sto på. Det var etter den HDD-en at det ble sånn. Ser uansett ikke ut til at det gjorde noen forskjell å slå av de maskinene heller.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen i allefall! :)

 

Jeg får knote litt mer med dette og se om jeg finner ut av det. Har akkurat slått av to andre maskiner på nettverket. men det fungerte jo før selv om de sto på. Det var etter den HDD-en at det ble sånn. Ser uansett ikke ut til at det gjorde noen forskjell å slå av de maskinene heller.

Inn i granskauen masse å forholde seg til............ Men det plumpet endelig ut at maskinen din står i nettverk. Der er en funksjon innenfor innstillingene i forbindelse med nettverk som forhindrer maskinen å gå i hvilemodus. Det har med å gjøre at man skal få forbindelse med maskinen din hele tiden.

Lenke til kommentar

Nå har jeg restartet og nå ser det jammen meg ut til at det virker: Skal forske litt mer, slå på maskinene en etter en igjen, prøve å deaktiver den cmd kommandoen til slutt kanskje.

............og da virker det kanskje når du slår av andre maskiner.............

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg restartet og nå ser det jammen meg ut til at det virker: Skal forske litt mer, slå på maskinene en etter en igjen, prøve å deaktiver den cmd kommandoen til slutt kanskje.

 

............og da virker det kanskje når du slår av andre maskiner.............
Haha , dagens.

Har nok med pending endring å gjøre som krevde omstart av OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...