Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21. mai 2014


Skriftlig eksamen i engelsk våren 2014  

28 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter fikk du? :)

    • 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      2
    • 4
      5
    • 5
      10
    • 6
      6


Anbefalte innlegg

Jaja det var litt veldig mye bedre enn min eksamen haha jeg faila spesielt på 1b. ;)

 

 

Takk! Jeg freaker ut litt over at jeg la ut oppgaven min… Kanskje du kan slette sitatet ditt som er oppgaven? Plutselig hadde jeg glemt å slette eksaminantsnummeret mitt osv...

 

Dere som vil ha oppgaven min kan gi meg mailen deres :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

Herregud jeg hadde skikkelig jernteppe i dag, hvordan gikk det med folket? :no:

uffda! Det gikk helt OK egentlig. Jeg synes at oppgavene var så som så, men jeg valgte 2B på langsvarsoppgaven ihvertfall. Hva valgte dere andre? :)

 

 

1b og 2a så det ble Malallaala i lange baner sikkert derfor jeg følte det ikke gikk framover for skrev bare om henne. Ble akkurat ferdig kl 14.

 

åjaa, hva skrev du på 1b egentlig? Jeg var skikkelig usikker på om jeg tok nok med der :p

 

 

Tror aldri jeg har vært så misfornøyd med en eksamen før....

 

Leste 1B oppgaven din siden jeg også gjorde den. Du sier egentlig ikke noe om PÅ HVILKEN MÅTE forfatteren har vist sympati for malala og hvordan forfatteren får oss til å se kritisk på taliban. Føler at du bare gjengir det teksten sier fra før av. Oppgaven spurte jo ikke om det, og hvorfor har du skrevet over en side på en kortsvarsoppgave? :O Jeg har hørt at man maks skal skrive en halv side og ikke det heller. Jeg skrev en halv side selv. Nå kan det høres ut som jeg synes 1B oppgaven din var dårlig, men det er det absolutt ikke! Du skriver kjempebra engelsk og setningene dine er veldig bra. :)

 

Jeg vet den ble dødslang og jeg kom aldri til poenget for var så himla vanskelig å trekke fram konkrete eksempler. Oppg ble helt ok men kunne vært hakket bedre og hakket kortere. Hva skrev du for å vise til konkret eksempel på hvilken måte? Hvis du vil dele selvfølgelig :)

 

Jeg skrev at bruken av de sterke ordene i teksten, er et virkemiddel som er med på å påvirke måten forfatteren fremstiller Malala vs. Taliban. Om Malala brukes KUN positive ord, sånn som “mirakuløst”, “smart” og“modig”, men når forfatteren beskriver taliban brukes ord sånn som "ekstremister", "brutale" og "farlige". Jeg sa også at ved å åpne teksten med "det som står i kursiv" hvis de ser i heftet, vrir forfatteren hele fokuset mot malala sin bragd og ikke mot taliban, hvis du skjønner hva jeg mener, hahah :O

 

Skjønner, veldig bra observert egentlig det trekker deg nok veldig opp. Snakket akkurat med pappa (han er lærer) om oppg og han sa at det går fint å svare slik jeg har gjort i og med at oppgaven sier "Show how the writer has used information and language...." Oppgaven sier ingenting om analyse, så da går det greit. Hadde oppgaven spesifikt spurt etter analyse av teksten hadde jeg bommet totalt..

Åjaa, da er det nok greit. Jeg tror jeg tolket oppgaven litt feil fordi jeg har BARE skrevet om bruken av ord, og ikke selve innholdet liksom, men jaja.....føler og at det gikk skikkelig dårlig på denne eksamenen. Hadde ingen rød tråd på langsvarsoppgaven liksom, og selve engelsken min var ganske dårlig når jeg sammenlikner med de tekstene som er lagt ut her! Regner med at jeg får 3 eller 4. Satset egentlig på 5 eller 6 men ser nå at det skal et mirakel til for at jeg skal kunne få det, ååh

Lenke til kommentar

 

Jaja det var litt veldig mye bedre enn min eksamen haha jeg faila spesielt på 1b. ;)

 

 

Takk! Jeg freaker ut litt over at jeg la ut oppgaven min… Kanskje du kan slette sitatet ditt som er oppgaven? Plutselig hadde jeg glemt å slette eksaminantsnummeret mitt osv...

 

Dere som vil ha oppgaven min kan gi meg mailen deres :)

 

done.

Lenke til kommentar

Det er lov, så lenge du legger til i kildelisten at det er en tekst du har brukt før :) Jeg og satt med task 1 til 11 kikka på klokka og fikk litt sjokk og veldig fart i fingrene :) Folk begynte å gå når jeg hadde skrevet sånn 5 setninger så ble litt svett. Men det gikk så får det holde eller ryke. Jeg slet veldig å få nok å skrive om det ble liksom litt i hutt og pine krydre med samfunnsfag og boko haram ble bare jalla og følte ikke det ble noen rød tråd i det hele tatt..

 

Bra det var litt god oppg, følte ikke det selv - ikke i det hele tatt..

 

 

Jeg burde i grunn være flink i engelsk har trossalt hatt engelsk vg1, internasjonal eng, samfunnsfaglig eng og gått på uni i usa + bodd i skottland så hadde vært tragisk om jeg fikk 3 eller lavere på denne eksamenen :whistle:

 

 

 

Jeg skrev ikke det.. Kopierte ganske my faktisk, så kan hende jeg får stryk. Hadde ingen anelse om hva jeg skulle gjøre, så bare starta å skrive om nelson mandela, deretter om malela, så litt sammenlikning.. Har 5 i engelsk, flaut om jeg får stryk på det her da.. Hadde samma opplevelse som deg, kom litt til kort, ingen særlig rød tråd og stressa med tid

 

 

## unødvendig mye quotnig fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Åjaa, da er det nok greit. Jeg tror jeg tolket oppgaven litt feil fordi jeg har BARE skrevet om bruken av ord, og ikke selve innholdet liksom, men jaja.....føler og at det gikk skikkelig dårlig på denne eksamenen. Hadde ingen rød tråd på langsvarsoppgaven liksom, og selve engelsken min var ganske dårlig når jeg sammenlikner med de tekstene som er lagt ut her! Regner med at jeg får 3 eller 4. Satset egentlig på 5 eller 6 men ser nå at det skal et mirakel til for at jeg skal kunne få det, ååh

 

 

 

Går sikkert fint å analysere det, sikkert mange som har gjort nettopp det fordi oppgaven fort kan tolkes på ulike måter :)

 

Jeg skulle helst hatt 5/6 siden jeg har 4 fra før og det er 4 år siden jeg hadde faget, men har ikke lagt noe arbeid bortsett fra i går 22.00 - 04.30 (litt trøtt når jeg sto opp, men jeg fungerer best kveld/natt) og jeg følte det gikk skeis såå håper på 4 og blir glad for alt over men litt irritert på meg selv for å ha kastet 800kr ut vinduet dyyyrt :thumbdown:

 

 

 

## unødvendig mye quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Går sikkert fint å analysere det, sikkert mange som har gjort nettopp det fordi oppgaven fort kan tolkes på ulike måter :)

 

Jeg skulle helst hatt 5/6 siden jeg har 4 fra før og det er 4 år siden jeg hadde faget, men har ikke lagt noe arbeid bortsett fra i går 22.00 - 04.30 (litt trøtt når jeg sto opp, men jeg fungerer best kveld/natt) og jeg følte det gikk skeis såå håper på 4 og blir glad for alt over men litt irritert på meg selv for å ha kastet 800kr ut vinduet dyyyrt :thumbdown:

 

 

hmm...800 er ganske dyrt ja, men jeg synes at tekstene dine var bra jeg. Leste igjennom 1b teksten din på nytt nå og ser at den virkelig bra. Når jeg tenker over det, har du skrevet VELDIG bra. Tror ikke det jeg skrev svarer på oppgaven så bra som din oppgave gjør. Du ligger oppmot en 6'er på 1B ihvertfall vil jeg si :) GODT JOBBA :) Jeg har likevel ikke lest den andre langsvarsoppgaven din, men jeg er sikker på at den er bra den også

 

 

 

## unødvendig mye quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

Jeg skrev ikke det.. Kopierte ganske my faktisk, så kan hende jeg får stryk. Hadde ingen anelse om hva jeg skulle gjøre, så bare starta å skrive om nelson mandela, deretter om malela, så litt sammenlikning.. Har 5 i engelsk, flaut om jeg får stryk på det her da.. Hadde samma opplevelse som deg, kom litt til kort, ingen særlig rød tråd og stressa med tid

 

 

Kult at det ikke bare var jeg som skrev om Nelson Mandela :) Han var det første som slo meg når jeg så oppgaven. Det litt kjipt med den teksten for det kan slå ut plagiat men du får håpe på det beste!Jeg synes oppgaven var litt vanskelig å svare på så prøvde å skrive sånn ca det samme om de to og ca like langt om dem begge og så slenge på litt her og der ble en skikkelig røre. Fikk heller ikke tid til å lese over mer 2-3 ganger og rette pittelitt for holdt på å tisse på meg og kl var 14 så det var enten gjøre i buksa eller skumme fort over, ta vekk tydelige feil og levere inn..

 

 

 

## unødvendig mye quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

hmm...800 er ganske dyrt ja, men jeg synes at tekstene dine var bra jeg :)

Får håpe sensor synes det samme :green: Merker at det var hakket lettere med eksamen i engelsk vg1 enn engelsk vg3. Var det mange der dere tok eksamen? Vi var 43 og 2/3 var minst 40år, følte meg mææget ung der jeg satt :p

Lenke til kommentar

jeg skrev om Skeeter fra The Help/Barnepiken i tillegg til Malala i oppgave 2A, håper ikke det var totalt bom å skrive om henne, tenk hvis sensor ikke kjenner historien....

Haha det gjorde jeg også! Syntes selv det passet kjempe bra siden begge skrev en bok for å få gjennom poenget sitt. Skrev du noe om hva The Help handlet om da? Jeg fikk bare to sider og er veldig missfornøyd med hele eksamen. Trenger en 5/6 men er redd for stryk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg skrev om Skeeter fra The Help/Barnepiken i tillegg til Malala i oppgave 2A, håper ikke det var totalt bom å skrive om henne, tenk hvis sensor ikke kjenner historien....

Haha det gjorde jeg også! Syntes selv det passet kjempe bra siden begge skrev en bok for å få gjennom poenget sitt. Skrev du noe om hva The Help handlet om da? Jeg fikk bare to sider og er veldig missfornøyd med hele eksamen. Trenger en 5/6 men er redd for stryk

 

joaa, veldig kort om poenget i boka, men tror jeg fikk fram det viktigste, tenke det med at begge skrev jeg også, og at Malala kjemper for seg selv, mens Skeeter kjemper for noen andre..

 

det gikk sikkert bra! hvis du satset på en 5/6 før eksamen pleier du vel å få det, og da får du sikkert ikke mindre enn en karakter lavere hvis du virkelig gjorde det så dårlig som du påstår :p men det gikk sikkert bedre enn du føler det gikk :)

 

jeg greide ikke skrive mer enn 1,75 side, men poenget kom jo frem, håper jeg da.. jaja, vi får se hvordan det gikk, men burde ikke egentlig få dårligere enn 4 hvis jeg skal holde snittet...

Lenke til kommentar

 

 

jeg skrev om Skeeter fra The Help/Barnepiken i tillegg til Malala i oppgave 2A, håper ikke det var totalt bom å skrive om henne, tenk hvis sensor ikke kjenner historien....

Haha det gjorde jeg også! Syntes selv det passet kjempe bra siden begge skrev en bok for å få gjennom poenget sitt. Skrev du noe om hva The Help handlet om da? Jeg fikk bare to sider og er veldig missfornøyd med hele eksamen. Trenger en 5/6 men er redd for stryk

 

joaa, veldig kort om poenget i boka, men tror jeg fikk fram det viktigste, tenke det med at begge skrev jeg også, og at Malala kjemper for seg selv, mens Skeeter kjemper for noen andre..

 

det gikk sikkert bra! hvis du satset på en 5/6 før eksamen pleier du vel å få det, og da får du sikkert ikke mindre enn en karakter lavere hvis du virkelig gjorde det så dårlig som du påstår :p men det gikk sikkert bedre enn du føler det gikk :)

 

jeg greide ikke skrive mer enn 1,75 side, men poenget kom jo frem, håper jeg da.. jaja, vi får se hvordan det gikk, men burde ikke egentlig få dårligere enn 4 hvis jeg skal holde snittet...

 

 

Skrev du 1,75 på oppgave 2 eller begge sammen? Men de skal jo ikke være helt like heller? Motsetningen var jo det at Skeeter kjempet for rettighetene til andre, men på en måte så kjemper jo Malala også om det (alle jentenes skolegang)? Syntes det er ekkelt å ikke vite hvem sensor er. Du gjør det sikkert bra!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Short answer task – Malala Yousafzai

 

This text is about a young girl named Malala, a Pakistani girl who became famous in 2009 due to an attack from the Taliban, which lead to her being shot in the head. She recovered miraculously, and became a very young front-runner for peace and education in the Middle East. In addition, she was also nominated for the Nobel Peace Price, as the youngest person in history.

 

One could call this text a short introductive biography about Malala - it’s telling the story about what happened to her, but also her journey after her recovery. Adding the picture and the last paragraph, it’s also slightly promotional in regards to her book ‘I AM MALALA’. The text is also mentions the Taliban, BBC and her parents.

The writer has used several linguistic aids to catch our sympathy for Malala. The most prominent tool is the use of positive and negative formulations, respectively in association with Malala and the Taliban. When the author writes about Malala, we find words like ‘miraculous’, ‘respected’, ‘intelligent’, ‘young’ and ‘courageous’. The Taliban on the other hand is described with words like ‘militant’, ‘cowardly’, ‘brutal’ and ‘tyranny’. The opposing sides of the story are very clearly articulated and separated; it’s almost black and white. The author doesn’t provide us with a spectre of different perspectives. Negative and positive word like these feed us the author’s ready-made conclusions. It makes us nod our heads and agree; it’s easy to sell. It makes the world such a simple and comprehensible place, where only good and evil exist.

 

The text tells us a lot about Malala’s reasonability, her brave story and her supportive family, but equally important in shaping our impression, is the author’s choice of excluding information about the Taliban. This may be because humans fear the unknown, witch in turn will make us sympathize even deeper with Malala in this example.

The story of David and Goliath comes to mind; the little wounded girl against the big and powerful Taliban. ‘One girl stood out…’ - it’s an old story, where we all love to cheer for the dark horse.

 

2B

How dare those spoiled brats come in here and improve everything?

 

Technology, urbanization, individualism and liberal attitudes are emerging in the western world, and along with it comes a very different generation. The new generation, which is often referred to as ‘Generation Y’ or ‘Millennials’, are young people described as individualistic, demanding,

technologically competent and innovative. Where do they fit in in our already established working life? Here’s a clue; they don’t.

 

People, along with their innovation and intellect, are the new stock in western civilization. An absolute necessity for a successful business today is having the right people working there, and companies all over are realizing that the tables are turning. Employees are now asking what companies can do for them, and companies are now using newfound ways to show flexibility, such as outsourcing, teamwork and funding entire human resources departments to meet the workers new demands.

In addition to this, recent empirical research proves that happy people work harder and will go to greater lengths when working with a good leader. Bad management and poor work environments are literally costing companies millions, and it’s considered strange to expect that new generations will be anything like the previous ones.

 

Today I am in control because I want to be. I have my fingers on the switch, but have lived a lifetime ignoring the control I have over my own world. Today is different.’ - A.S. King, Please Ignore Vera Dietz

 

Changes are coming, but why and how?

Employee’s tasks have changed, partially due to the huge developments in technology, but also the emerging cultural diversity in the work force. 60-70 per cent of businesses in the western world are based on intellectual value and services; even Nike doesn’t produce their own shoes anymore. Not only has working environment changed because of the workers demands, but also because of the changes in the nature of work. The traditions of industrialism are fading; productions are moved to cheaper Asian countries or replaced with new technology.

 

What do the millennials want? Changes.

Millennials are looking for opportunities and speedy advancements. They also want to be leaders more than the previous generations. The changes mainly appear in flexibility, as the millennials doesn’t quite understand why a 9-5 shift is necessarily ideal. Also, they welcome the opportunity to have both kids and a career, hence the demand and need for greater flexibility. The number of employees working from home, or on flexi-time, is increasing.

 

The younger generation are in an individualistic mind-set, and appreciate immediate and frequent feedback, performance reviews and opportunities to influence dictions on a higher level. In western society, liberal political idealisms are challenging the traditional hierarchy (1), also within the organizations. The typical exchange within the boss-employee-relationships is fading, along with the classic transactional leadership.

However, the biggest change is absolutely the increased use of technology, witch has completely altered way people now socialize with each other. This is influencing the way we work and communicate; it’s instant, often in written form and altering the way we work; a lot of people don’t even need an office anymore.

 

Hey, this is brilliant!

These changes mean increased flexibility so that people may choose where and when they want to work, and tailor their work to their existing lives. People are different; why should they not work differently?

Technology enables a diverse set of cultures to merge and work together across the even greatest distance; witch will heighten expertise and tolerance both outside and inside organizations. Employees feel self actualized and motivated, which in turn will decrease turnover and absence, and increase production. If people are happy, they’ll work harder. Maybe these liberal ideas will unleash things we lack in the workplace, like skinny jeans, the potential in women, the hidden geniuses in Uganda and the technology to cure cancer.

 

So, what’s the catch?

Some say that written communication may never be able to meet the standards of oral communication. A lot of meaning can get lost in the ink, and even though we invented smiley faces, there may never be a better way to talk than face to face. Mail and cell phones ensure we are never away from work. The lines between work-time and playtime gets blurry, and will cause spill-over-effects from work to our personal life. Few young people are able to turn their smartphones off for a longer amount of time.

Our individualistic mind-set may make it harder for us to work as a team. Teamwork is essential in almost everything we do at work, and if people are too busy being amazing all alone, both the work and the social environment will suffer. The individualism combined with social media could also cause perfectionism, because everyone is on display all the time. Your picture, resume, friends and achievements are public property now, and certain consequences have to follow; are they always going to be good?

 

An offer you can’t refuse.

 

If they don’t feel like they’re making a contribution to a company overall quickly, they don’t stay. If you provide them with the right environment, they’ll work forever, around the clock’.

- Dan Rosensweig, chief executive of Chegg Inc. (2)

 

Organizations and employers have to be innovative when it comes to attracting and hiring young minds. It’s much more common to switch jobs nowadays, and when 90 per cent of millennials think they deserve their dream job (3), one could assume they will also demand a lot from their employer. Organizations are often offering internships, trainee-positions and free classes to students, and the bonds between universities and the corporate organizations are tightening. Employers will also have to challenge their workers, make them a part of the decisions that are being made.

 

Workplaces are often switching it up nowadays, with free seating, ROWE-systems, flexible hours, self-management, transformational leadership and casual Fridays. If you’re not keeping up with the trends, you’re not attracting young people. In Silicon Valley, Google has several Ping-Pong tables, beanie bags and rooms where you may take a power nap. Still, nobody would ever argue that Google lack success or productivity.

 

How changes are made

Young people will simply leave workplaces where they don’t feel fulfilled, and having an ‘old’ organization isn’t the wisest move you could make in an innovative world. Companies who don’t keep up won’t survive in the ‘new world’.

Young people leaving your organization is pressure in itself, and changes have to come from within. People in work situations are usually sceptical of change, so half the work is persuading and motivating the staff to accept the changes. The chain of command is a lot flatter than it was just a few years ago, and changes are often made in a much lower level than it used to. The common employee has more impact than before.

Changes also may come from the outside; new politics, laws or ethical norms regarding work environment, work hours and HMS may influence change. Worker organizations will always play a role in salary and general terms.

 

There are plenty of ways an individual can change or influence his or her own situation. Feedback is often thought of as something the boss provides for the employee, but it’s more and more accepted that the employee themselves rate both their leader, colleagues and their work place.

If the workplace has an open communication, ideas one makes will, with a little bit of persistency, turn into a change. The goal is to make people believe in you and your ideas for change, your boss as well as you colleagues. Taking initiative and standing up for your beliefs gets you halfway there. Other things to consider when wanting influence is simply voting, and taking part of elections, discussions and change processes. If you are a valued member of the staff, that will grant you power.

 

Don’t mess with the future

Young people may be opposed by generation X in these strives for change, but nevertheless, it’s one hell of a powerful generation. In a very short time, there have been huge transitions in the modern workplace. The competencies of the millennials are valued and sought after, and that in turn, gives them power.

Humans are the new trade, and it’s important to note that Generation Y didn’t turn out the way they did just by themselves. Maybe the millennials grew up noticing the wishes for change in their parents, and it’s slightly controversial for Generation X to oppose the changes that they indirectly created through their children. You could definitively call them brats, but they do like challenges, they question authority, are unafraid of change, and they work hard.

 

 

 

1) Leadership – Theory and Practice. Peter G. Northouse. 6th edition.

2) http://online.wsj.com/news/articles/SB10000872396390443713704577603302382190374?mod=ITP_marketplace_3&mg=reno64-wsj&url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB10000872396390443713704577603302382190374.html%3Fmod%3DITP_marketplace_3 Page visited May 21st, 2014. At 2.30 PM.

3) Text 4 – How millennials are transforming the workplace, Jan. 17th, 2014. http://theweek.com/article/index/232375/how-millennials-are-transforming-the-workplace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er jeg den eneste som syntes det er absurd at jeg fikk 4 på denne eksamen?

Lenke til kommentar

I en annen tråd var det noen som mente at kunngjøringen ikke skjer før neste uke.

 

Noen som vet noe mer sikkert? Jeg har ikke fått noe enda.

Jeg får vite det i morgen kveld ifølge privatistweb for Rogaland. Lei av å vente.. Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...