Gå til innhold

Hjelp til kjøp av skikkelig headsett (fra gaming til mastering)


Anbefalte innlegg

(kort sammendrag) Jeg er en kresen prisjeger, som liker å ha ting av skikkelig kvalitet, selv om jeg ikke bruker det så alt for mye. Trenger nytt headsett spesielt til gaming, men også musikk produksjon og lytting. Må være komfortable over lenger tid, krystallklar lyd og med krystallklar mic.

 

Budsjett: Gjerne så billig som mulig, men godtar opp til 3000-4000kr.

Størrelse: Dekke hele øret.

Type: Lukkede.

Bruksområde: Det skal brukes kun på stasjonær pc, og vil i størst grad brukes til youtube (faktisk) men kommer også til å bli brukt til gaming og musikk produksjon/mastering. Vil si 50% youtube, 45% spill og 5% musikk produksjon/lytting. Blir sittende på hode somregel i mellom 2-6 timer av gangen.

Tillegsinfo: Vil også ha mic med god kvalitet (brukes til skype, evt sammen med gaming) Men går gjerne for en modmic løsning også om det foreslåes. Mic'en må ikke være i veien da den vil bli brukt lite.

Lydbilde: Så rein og krystalklar lyd som overhodet mulig. Må være litt trøkk, men trenger ikke no spesielt kraftig bass, bare lyden er god. Ved bruk av musikkproduksjon/lytting så blir det stort sett metal, men headsettet trenger ikke nødvendigvis være sikta til dette.

Kilde: Kommer til å enten være plugga direkte i pc, eller gjennom en o2amp med odac, om forslag kommer på over 32ohm.

Hva har du ifra før, trives du med det? ja/nei, hvorfor?:

Hadde tidligere Creative Fatal1ty gaming headset fra en tid hvor økonomien var stram og ett enda eldre/dårligere headsett tok kvelden. Nå er økonomien i orden, men Fatal1ty headsettet har tatt kvelden så nå vil jeg prøve meg på no heftigere.

 

Creative Fatal1ty hadde ok lyd, men jeg vil gjerne ha noe som er enda klarere og tydeligere, kanskje litt mindre bass også, men mer trykk i lyden (om det gir noen mening) Mic'en var avtagbar, men kontakta var elendig, og den knitra for mye. Volumkontakta på ledningen røyk tidlig med alt for spinkel tilkobling på pcb'en. holdt den i live med loddebolt de siste par åra.

 

Jeg har også Ultimate Ears Triple Fi 10 øreplugger som jeg bruker med mp3 spiller og jeg skulle gjerne hatt den lyden eller bedre, bare i fullt headsett, med en råbra mic.

 

 

 

Har sitti og tenkt mye på Beyerdynamic MMX 300 eller en av DT setta, men fikk prøve DT880 forige helg, 32ohm mot en telefon med no akustisk musikk, og jeg ble ganske skuffa. Såpass dyr, og ikke noe spesielt trykk i lyden. Kan ha noe med at det var ett åpent headsett og kanskje litt tungdrevet i forhold til telefonen. Kanskje DT770 egentlig er bedre da?

Jeg er også helt åpen for å skaffe en o2amp med odac hvis det er en gunstig investering. Går også gjerne for en ModMic løsning om ett headsett har dritbra lyd, men er uten mic (f.eks. Beyer DT 770 med ModMic istedenfor Beyer MMX 300 for å spare penger, hvis det er så å si det samme)

 

Hvis headsett som blir foreslått bare er 2% bedre enn ett som koster 1000kr mindre så går jeg mest sansynelig for det som er billigere:P

 

Hvor burde jeg eventuelt dra for å teste disse dyrere headsetta? Finner ikke så mange av dem rundt omkring. (Tønsberg, Vestfold) Takk på forhånd|=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan varmt anbefale Beyerdynamic MMX 300 eller eventuelt Qpad 1339 da det er eksakt samme hodetelefonen, så her er d bare å velge den som er billigest eller du liker best. MMX 300/Qpad 1339 er faktisk samme hodetelefonen som DT770 bare med en mic på siden.

 

Micen er veldig god, har ikke brukt den til opptak eller lignende men prater mye med kompiser over RaidCall som alle sier at den lyder helt fantastisk.

 

Når det kommer til lyden, så har det vertfall godt trykk og ellers er jo DT770 sett på som blant den beste hodetelefonen i budsjetts Head-fi klassen så tror nok ikke du vil gå feil med MMX 300/Qpad 1339, lyden er klar relativt greit oppløst og ikke mye dårlig å si om den annet en soundstagen er noe slank, som i stor grad er en effekt av at det er lukkede klokker. MMX blir forøvri levert i forskjellige Ohm utførelser, dersom du da skal bruke den rett ut fra PCen vil nok 32 Ohmen være passende.

 

edit: Ser og at du nevner Musikk produksjon nå. Jeg vil ikke gå god for at Micen duger til akkurat det om du har tenkt å bruke denne aktivt i prosessen. Det er jo en relativt standard boom mic med de begrensningenne det medfører, men sammenlignet med andre gaming headsett er det utvilsomt en god mic.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg kan få tak i DT770 for 1200kr, og MMX 300 har akkurat gått opp igjen til 2700kr. ModMic kommer veldig snart i ny utgave og er regna som en veldig bra mic, men finner ingen steder om den er bedre enn MMX 300 mic'en. Vil det da være like greit å gå for DT770 med ModMic? Skal bare bruke mic til gaming/skype. Blir annet utstyr til musikkproduksjon.

 

Med tanke på 32ohm eller 250ohm utgaver så virker det som at eneste forskjellen er at 250ohm med amp vil gi mindre signalstøy, men er detta såpass merkbart at det er verdt de 800kr ekstra for en o2amp med odac? Er ingen som sier noe om at lyden får enda mer styrke, utenom at o2ampen er simpelt lagd og har mulighet til å ødelegge headsett om man er uforsiktig.

 

Sennheiser headsettet ser ut til å være lagd for det meste i plastik, og mic'en ser ut til å være i en fast stilling også, og vet ikke om surround er noe serlig ved musikk produksjon, men sikkert ett godt tips.

 

Det står veldig nære på MMX 300 eller DT770 med ModMic nå (Jeg har vurdert detta lenge) så bare å komme med alternativer og/eller synspunkter|=)

 

Takk for godt svar Evil-Duck.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...