Gå til innhold

Android knuser iOS på hjemmebane


Anbefalte innlegg

Utsagnet var at man ikke fant billige android-telefoner på den tiden, det gjorde man. Og la oss si markedet har blitt sånn at en billigtelefon dekker stadig flere folks behov, hvorfor er det da relevant hvor godt apple gjør det i "premiumsegmentet", apple gjør det mye bedre enn de som selger best i 10 000+-segmentet feks, om segmentet ditt minsker til å bli svært lite, så er det en fattig trøst at man er best i segmentet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel relevant så lenge Apple da har en inntjening som er langt høyere enn de øvrige produsentene, og det forblir jo veldig relevant om trenden fortsetter med at alle disse brukerne som skaffer billigere Androidtelefoner aldri legger igjen penger i økosystemet (Play Store) så App Store forblir en langt mer relevant plattform for utviklere å tjene penger på til tross for markedsandeler. Markedsandeler er jo null verdt for en utvikler om det ikke generer noen høyere sannsynlighet for inntekter.

Lenke til kommentar

Det er vel relevant så lenge Apple da har en inntjening som er langt høyere enn de øvrige produsentene, og det forblir jo veldig relevant om trenden fortsetter med at alle disse brukerne som skaffer billigere Androidtelefoner aldri legger igjen penger i økosystemet (Play Store) så App Store forblir en langt mer relevant plattform for utviklere å tjene penger på til tross for markedsandeler. Markedsandeler er jo null verdt for en utvikler om det ikke generer noen høyere sannsynlighet for inntekter.

 

Det er ingen trend som du skisserer, play stores inntjening øker dramatisk relativt sett til app-store, og det teller ikke med de andre inntekstkildene man har engang (reklame, andre butikker, inn-app purchases). Og man vil ikke ha en stor inntjening om segmentet man operer i blir svært lite.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Snu trenden? Må se litt bak tallene her også da, Android markedsandelene eksploderer jo mye på grunn av salget av billigmodeller og ikke det markedet Apple direkte operere i. De som går til nærmeste kiosk for å røske med seg en kontanttelefon i dag ender jo opp med en billig Androidtelefon til 200-400kr og ikke en feature phone slik som tidligere. Jeg har heller ikke tall på hvor ofte jeg selger rimeligere Androidtelefoner til folk som skal ha en midlertidig telefon i påvente av ny modell som er rett rund hjørnet, i påvente av forsikringssaker osv osv.. I disse tilfellene skaffer folk seg veldig sjeldent en iPhone på grunn av prisen.

 

Jeg sier ikke at Android toppmodeller ikke selger, men ser vi oversikter over antall solgte modeller på verdensbasis så ser man jo tydelig at Apple ikke selger dårligere enn konkurrentene, tvert imot. Og ser vi på Windows Phone si vekst så ser man at det skyldes vekst i prisklassen under 2'000kr, et markedet Apple ikke eksisterer.

 

 

Så blir jo spørsmålet om Apple burde gå inn i disse prisklassene for å få økt markedsandel, eller om de skal fortsette å være de som tjener suverent mest penger og kun holder seg til den høyere prisklassen som de vanligvis gjør. Ser vi på salg, nedlastninger og inntekt via App Store så er jo den fremdeles bedre sammenlignet med Play Store til tross for godt under halve markedsandelen på verdensbasis. Nettstatistikker viser jo også at utrolig mange av disse Androidmodellene tilsynelatende aldri blir brukt som noen smarttelefon ettersom iOS er temmelig suverent sammenlignet med Android hva gjelder nettbruk om vi tar markedsandelene tatt i betraktning. Så noe skurrer jo her.

 

Når vi også tar i betraktning statistikkene for hvilken versjon av Android folk kjører og tallene for Android v2.X fremdeles er så absurd stor så sier jo det mye.

 

 

 

Kan jo spørre seg selv hvor reell denne markedsandelen faktisk er når en forsvinnende stor andel tilsynelatende skaffer "bruk og kast" telefoner og andre ikke skaffer det med noen ambisjon og benytte de som smarttelefon i det hele tatt. For utviklere så er jo disse andelene mer eller mindre ubrukelig og man burde kanskje hatt en ny og bedre måte å kartlegge relevante markedsandeler på.

 

 

At Apple med å holde seg til sin prisklasse kommer til å være mindre enn Android sier seg selv, spesielt nå som markedet begynner å stagnere og modeller til lavere priser begynner å bli såpass brukbare at for jevne forbrukere så blir prisinvesteringen veldig tøff å svelge. Men at de reelle forskjellene er så store som disse markedsandelene skisserer tror jeg de fleste, og spesielt utviklere kan skrive under på at de ikke er. Det er jo ingenting som tilsier at iOS brukere skal være hundreganger mer aktive på nettbruk og appforbruk enn Androidbrukere.

 

Tror du misforstår poenget med artikkelen.

klasisk windows vs apple.

 

kontant telefon med android til 2-400 kr.. ?

hvor?

 

Det er ikke alle som kjøper ny telefon når det kommer ny modell, kanskje også derfor android er et bedre alternativ. De får nye funksjoner og slipper å betale så mye

 

At apple market tjener penger på market er jo en minus for brukeren?

Har fortsatt tilgode å høre at noen kjøper en telefon fordi den har android. De kjøper den fordi den er billig...

Jeg har iPhone av helt andre grunner. Enkelt brukergrensesnitt, godt integrert til dataprogrammer på datamaskinen, sikkerheten, App Store.

For å si det slik, liker ikke java (har programmert i det tidligere), liker ikke androids dårlige grensesnitt som er svært vanskelig å bla igjennom, samt 90-tallets problematikk i windows som er en drøss av unødvendige alternativer i oppsettet av instillinger av hardware. Liker heller ikke Samsungs overfølsomme knapper som sender meg over alt etter at man ved uhell holder telefonen feil og trykker på tilbake knappen. Og ender opp i et vindu ikke kjenner deg igjen i. Liker heller ikke Google Play. Den er uoversiktelig og selv om man klart å laste ned et program, må man leite etter programmet.

 

Selv om jeg ikke liker Android systemet, vil ikke det si at jeg lovpriser alt Apple har lagt inn i iOS systemet heller. Men på det generelle er det bedre, og mer oversiktelig og verdt de ekstra pengene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...