Gå til innhold

Hvordan få en hd til NTFS fra RAW????


Anbefalte innlegg

Hei!

Først av alt så må jeg takke alle de som hjelper alle som har problemer her inne. Det er ikke få ganger jeg har lest igjennom brukerforumet her inne og funnet løsninger!!! Spart mange timer på og gå inn her og brukt litt tid på å lese om problemer/løsninger.

 

Men nå har jeg ett problem selv som jeg ikke finner noe topic på.....

 

Jeg har fått en pc med en s-ata disk på 250 gb og den er ok men så vil jeg gjerne ha over 2 disker på 200gb og 60 gb fra min gamle pc (som nå er død). Dette er vanlige ata disker. Den nye pc'en finner begge diskene men de kommer fram som RAW filformat og ikke NTFS som de egentlig er.

Jeg vil nødig formatere de for det er mye bilder/musikk/video der.

Finnes det en løsning utenom formatering for å få de fra RAW til NTFS og finne mine filer igjen?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske vat RAW betyr at de er uformatert. Altså uten filsystem... I så fall kan filene dine allerede være mistet. Men det du kan prøve er å bruke Partition Magic og prøve å konvertere filsystemet til NTFS eller FAT32... Om dette fungerer uten at du må formatere tviler jeg på, men du kan jo prøve

Lenke til kommentar

SJekk om diskene du vil sette inn i nye maskinen er dynamiske.

 

Jeg er litt usikker på hvordan slikt noe fungerer, men jeg antar det kan by på problemer om disse diskene er linket dynamisk til den forrige maskinen sitt os.

 

Hvis de er vanlige basic-disker, kan jeg varmt anbefale diskprobe og dmdiag for recovery (søk på microsoft.com). Og ellers så finnes det flere verktøy for lesing av sektorer på disker for å hente ut data.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Desverre hjalp ikke dette. Jeg har prøvd både Partition Magic og de anbefalte prog. fra Microsoft.

I Partition Magic finner jeg bare valget som gjør at alt vil bli slettet.

 

Har nå prøvd å sette diskene tilbake i gammel pc og der fungerer de 100% og finner alle filene så det er ihvertfall ikke borte.

Muligens det vil nå være lettere å koble pc'ene opp mot hverandre og kopiere data'ene over?

Har noen tips på hva som er enklest/raskest? backup, kabel, brenne cd, usb????

 

Uansett tusen takk for tips og at dere gidder å hjelpe noen i nød!

Lenke til kommentar

Hei!

Når det gjelder å overføre dataene fra gammel til ny maskin, ville jeg prøvd å benytte usb-kabel mellom de to. Det tar nok noen timer, men det betyr jo ingenting. Du må ihvertfall ikke starte noen formatering av de gamle diskene før alle muligheter er prøvd.

 

Ellers tror jeg at løsningen ligger i BIOS-oppsettet. Sjekk at disker på ny maskin har samme mode (LBA, large, auto) som gammelmaskin. Eventuelt prøv deg frem med ulike oppsett.

Lenke til kommentar

I den gamle maskinen, går du til diskbehandling (høyreklikk på min datamaskin, velg behandle)

Sjekk at det ikke står dynamisk på de to diskene, hvis det gjør det, høyreklikk, og konverter til normal. Sjekk også at du ikke har nektet andre tilgang til deler av harddisken, da det kan bli vanskelig å hente ut data fra disse...

Lenke til kommentar

Prøv å sette inn bare en de gamle diskene av gangen og se om du får lest, kobl av dvdspiller cdrom o.l. Sjekk at de jumper'ne som sitter der du setter inn kabel står riktig. kanskje den står som kabel select og dette kan bugge litt, sett den til slave eller master. helst master..

Jeg har ikke vært borti akkurat dette problemet før, men kanskje dette hjelper..

 

Gjør også et søk på windows.no etter gratis recovery verktøy.

Har selv brukt getdataback for ntfs, dette fungerte utmerket, men det er ikke gratis. Dette vektøyet brukte jeg til å finne data på en disk som av en eller annen mytisk grunn hadde mistet partisjonene sine

 

OGSÅ: skru av maskina skikkelig, ikke bare skru av strømmen, men trykk start, avslutt osv..

Lenke til kommentar
I den gamle maskinen, går du til diskbehandling (høyreklikk på min datamaskin, velg behandle)

Sjekk at det ikke står dynamisk på de to diskene, hvis det gjør det, høyreklikk, og konverter til normal. Sjekk også at du ikke har nektet andre tilgang til deler av harddisken, da det kan bli vanskelig å hente ut data fra disse...

 

Gjør du det, slettes alt på diskene, det du må gjøre i tilfelle disken er dynamisk, er å velge "import foreign Disk".

Lenke til kommentar

Prøv å sjekke diskene i det formateringsverktøyet som blant annet finnes i innstallasjonen av Debian.

 

Får du ikke fram noe filsystem på dem, prøv som en siste utvei å opprette et ntfs filsystem på disken. Plugg den så inn i maskina di, og se hva som skjer.

 

Er aldeles ikke sikker på at dette fungerer, men det har fungert slik hos meg: Jeg tabba meg ut en gang sent på natta, og klarte å fjerne filsystemet fra diskens bootsector eller what ever, uten å merke det. (Gud vet hva jeg drev med) Morgenen etter har jeg gått for å boote windows, og ingenting skjer. Prøver Debian som fungerer, (Som jeg jeg trodde) og kommer meg i hvertfall på pc'en sånn at jeg kan sjekke hva som er galt. Finner til slutt ut at ntfs-diskene rett og slett ikke har noe filsystem. Jaså? Klumpen begynner å gro i halsen, og som en siste heltemodig innsats applikerer jeg ntfs til diskene, og rebooter. Det fungerte. Formaterte riktignok rett etterpå, ettersom jeg ikke orka tanken på kroniske problemer.

Lenke til kommentar

Har vært borti samme problemet selv. Det kommer sansynligvis av at diskene er dynamisk. Da må du overta rettighetene til dem. Det gjøres i disk management som ligger inne i Windows. Jeg fikk det ikke til i WinXP, så jeg installerte Win2000 Pro og da fikk jeg det til. Var også noe med å mounte eller unmounte disken. Husker ikke helt. Men det skal gå.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått hentet ut filene (ved hjelp av div. prog) og lastet filene over på den ene disken som virker....men det virker som alle filene er skadet. De ser normale ut (jpg, avi, doc, txt osv.) men når jeg prøver å åpne de for jeg div. feilmeldinger som f.eks "kan ikke bestemme type", "filen kan være skadet" osv. Noen som har tips på hvordan fikse dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...