Gå til innhold

Mediesenter


Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen det meste til en mediesenter pc, der det stopper opp er på prosessor og eventuelt skjermkort.

 

Jeg lurer egentlig bare på om Intel Pentium G2030 er god nok til å kjøre hd filmer og streaming eller om jeg må opp i en i3 eller et skjermkort ved siden av og hva med lydkort?

 

Maskinen skal ikke brukes til spilling og når jeg en dag oppgraderer gaming maskinen hiver jeg i5 prossessoren over.

 

Det jeg har satt opp er:

Node 304 kr 499

Fractal Design Integra R2 500W PSU kr 295

MSI B75IA-E33, Socket-1155 kr 599

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, kr 399

Seagate Barracuda® 3TB kr 879

 

Jeg setter også i en samsung 830 128 GB SSD

Endret av Wiziwig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle kjøpt Raspberry Pi :) Streamer 1080p filmer uansett størrelse på filen uten problemer. Ikke større en ett visakort og koster ett par hundre

RPi sliter med alt på 30GB+, mangler mange lydformater, trenger "ekstradeler" og kan som regel ikke brukes til noe annet, etter at man har ett media OS på den (kan reformateres selvfølgelig), men litt vell mange ulemper med den, syntes i alle fall jeg...

Lenke til kommentar

Ville gått for g3220 og et 1150 hovedkort da dette er nyere. En g3220 vil fungere flott til alle dine behov, bedre å gå for denne enn amd da du ikke skal game.

 

Ellers så er det liten vits med nuc eller rasperry pi da du tydeligvis vil ha endel lagringsplass.

Lenke til kommentar

Ville gått for g3220 og et 1150 hovedkort da dette er nyere. En g3220 vil fungere flott til alle dine behov, bedre å gå for denne enn amd da du ikke skal game.

 

Ellers så er det liten vits med nuc eller rasperry pi da du tydeligvis vil ha endel lagringsplass.

Wait, what?

En AMD A8 5600K koster litt mer, og yter LANGT bedre, allikevel foreslår du intel uten grunn?

Lenke til kommentar

 

Ville gått for g3220 og et 1150 hovedkort da dette er nyere. En g3220 vil fungere flott til alle dine behov, bedre å gå for denne enn amd da du ikke skal game.

 

Ellers så er det liten vits med nuc eller rasperry pi da du tydeligvis vil ha endel lagringsplass.

Wait, what?

En AMD A8 5600K koster litt mer, og yter LANGT bedre, allikevel foreslår du intel uten grunn?

 

Han sparer 200kr og for han sitt bruk er g3220 mer enn nok. Bruker litt mindre strøm er jo og et lite pluss. 1080p og netflix streaming krever ikke akkurat mye. Har du kilder fra hvor den er lang bedre til han sitt bruk? Såvidt jeg ser det er g3220 bedre i single threaded aplikasjoner, mens amd-en er bedre i multi threaded.

 

 

 

I multi threaded er nok saken annerledes, altså der han trenger mer enn to kjerner, men han kommer nok ikke til å benytte seg mye av det.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

 

 

Ville gått for g3220 og et 1150 hovedkort da dette er nyere. En g3220 vil fungere flott til alle dine behov, bedre å gå for denne enn amd da du ikke skal game.

 

Ellers så er det liten vits med nuc eller rasperry pi da du tydeligvis vil ha endel lagringsplass.

Wait, what?

En AMD A8 5600K koster litt mer, og yter LANGT bedre, allikevel foreslår du intel uten grunn?

 

Han sparer 200kr og for han sitt bruk er g3220 mer enn nok. Bruker litt mindre strøm er jo og et lite pluss. 1080p og netflix streaming krever ikke akkurat mye. Har du kilder fra hvor den er lang bedre til han sitt bruk? Såvidt jeg ser det er g3220 bedre i single threaded aplikasjoner, mens amd-en er bedre i multi threaded.

 

 

 

I multi threaded er nok saken annerledes, altså der han trenger mer enn to kjerner, men han kommer nok ikke til å benytte seg mye av det.

 

GPU akksellerasjon i feks. XBMC krever en del, og er en god ide på større filer, joda, CPUen sparer han på, men HKene er dyrere... Dette funker helt fint med en A8 5600K https://prisguiden.no/produkt/msi-fm2-a55m-e33-167957

Så du baserer alt på at han skal bruke NETFLIX? Da kan han like greit kjøpe en tablet, eller en chromecast dersom han har en Android/Apple TLF...

De fleste applikasjoner i dag kan bruke flere tråder...

 

Siden han også snakker om lydkort, så antar jeg at han liker god lyd, da kan jo du gjerne vise meg at en G3220 klarer feks. DTS lyd... (Det klarer A8 5600K)

Lenke til kommentar

Et m-atx hovedkort passer ikke i et m-itx kabinett. Baserer det på 1080p filmer og netflix som det er det han sier han skal bruke det til, da holder g3220. Eller kan du motbevise meg her? Om han har behov for DTS lyd får han bestemme. Hvis han virkelig brydde seg om det er et dedikert lydkort eller DAC veien å gå. De fleste greier nok seg fint uten.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Et m-atx hovedkort passer ikke i et m-itx kabinett. Baserer det på 1080p filmer og netflix som det er det han sier han skal bruke det til, da holder g3220. Eller kan du motbevise meg her? Om han har behov for DTS lyd får han bestemme. Hvis han virkelig brydde seg om det er et dedikert lydkort eller DAC veien å gå. De fleste greier nok seg fint uten.

Da kan jeg anbefale dette, som er mindre i høyden: http://www.prisjakt.no/product.php?p=825938

Hva i alle dager er poenget med en DAC, når du kan kjøre HDMI til en reciever? :huh:

Ser ikke at han skriver noe om netflix heller, jeg...

Siden han ønsker å ha en 3TB disk i den, så antar jeg at det kommer til å bli hoved media-PCen, og derfor er det kjekt å kunne omkode filmer osv... uten at det skal gå i sneglefart også... (Omkoding er sterkt Multi-threaded)

 

Jeg sier ikke at G3220 ikke holder, jeg sier at den er ett dårlig valg i forhold til hva man kan få for pengene ;)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

 

Et m-atx hovedkort passer ikke i et m-itx kabinett. Baserer det på 1080p filmer og netflix som det er det han sier han skal bruke det til, da holder g3220. Eller kan du motbevise meg her? Om han har behov for DTS lyd får han bestemme. Hvis han virkelig brydde seg om det er et dedikert lydkort eller DAC veien å gå. De fleste greier nok seg fint uten.

Da kan jeg anbefale dette, som er mindre i høyden: http://www.prisjakt.no/product.php?p=825938

Hva i alle dager er poenget med en DAC, når du kan kjøre HDMI til en reciever? :huh:

Ser ikke at han skriver noe om netflix heller, jeg...

Siden han ønsker å ha en 3TB disk i den, så antar jeg at det kommer til å bli hoved media-PCen, og derfor er det kjekt å kunne omkode filmer osv... uten at det skal gå i sneglefart også... (Omkoding er sterkt Multi-threaded)

 

Jeg sier ikke at G3220 ikke holder, jeg sier at den er ett dårlig valg i forhold til hva man kan få for pengene ;)

Netflix er en streamingtjeneste, antar at han mener det når han skriver streaming, netflix var et eksempel ;) Om han kommer til å benytte seg av mye omkoding er det kanskje lurt å gå enda litt opp i prosessokraft, til en i5 foreksempel. Det kabinettet hadde ikke plass til mange HDD-er, hvis han skal trenge flere etterhvert, noe som antagelig må være grunnen til at han har gått for node. DAC kan være nyttig til headsets foreksempel, da disse kobles direkte til USB.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

DTS er surround og har ingen verdens ting med headphones/headset å gjøre (selvfølgelig vet jeg hva en DAC er, jeg har selv en O2 +DAC kombo...) ;)

Det jeg mente var att den ganger man trenger det, og man trenger det på litt kort varsel, så kan 15-20 min utgjøre en ganske stor forskjell

 

Det er plass til 2x6TB/2x3/4TB disker + SSD, nå vet ikke jeg hvor mange som har 6-12TB+ med media liggende, men jeg vet om svært få....

 

Igjen ser jeg ikke problemet med mer CPU kraft til samme pris... (hvorfor gå for noe som gir deg mindre, når du kan ha mange dører åpne uten å måtte legge mer penger i prosjektet? :p)

Lenke til kommentar

Er jo 300kr dyrere fra billigste nettbutikk? Poenget med DAC var jo for de som var interessert i god lyd til headsets, hadde ikke noe med DTS nei ;) Men å diskutere om han er interessert i det/ hva han er interessert i er ikke mye vits. Må ha litt mer input fra trådstarter her.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Er jo 200kr dyrere? Poenget med DAC var jo for de som var interessert i god lyd til headsets, hadde ikke noe med DTS nei ;)

Jasså?

CPU + HK + Kabinett (AMD) = 700 + 370+ 550 = 1620,-

CPU + HK + Kabinett (Intel) 450 + 599 + 499 = 1548,-

Hvor er 200,- forskjellen?

 

Syntes og det er "teit" å blande inn DAC når jeg argumenterer for DTS, for så å si at det hadde med headset å gjøre, noe du ikke nevnte... (Det finnes DAC til DTS, men da snakker vi fort 5000,-+) De fleste headset er det forøvrig bortkastet å bruke DAC/AMP på, headphones derimot!

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

 

Er jo 200kr dyrere? Poenget med DAC var jo for de som var interessert i god lyd til headsets, hadde ikke noe med DTS nei ;)

Jasså?

CPU + HK + Kabinett (AMD) = 700 + 370+ 550 = 1620,-

CPU + HK + Kabinett (Intel) 450 + 599 + 499 = 1548,-

Hvor er 200,- forskjellen?

 

Syntes og det er "teit" å blande inn DAC når jeg argumenterer for DTS, for så å si at det hadde med headset å gjøre, noe du ikke nevnte... (Det finnes DAC til DTS, men da snakker vi fort 5000,-+) De fleste headset er det forøvrig bortkastet å bruke DAC/AMP på, headphones derimot!

 

Liten vits i å diskutere DTS generelt når vi ikke vet hva trådstarter har behov for.

 

Du glemmer igjen at det er m-itx det er snakk om. Da med node som eksempel.

 

Her er billigste prisene for hver av de:

Amd:

CPU + HK + NODE = 696 + 585 + 499 = 1780

Intel:

CPU + HK + NODE = 419 + 501 + 499 = 1419

 

Forskjell: 361kr

 

361kr der det ikke er noen ytelsesforskjell i avspilling av filmer og streaming av netflix og lignende tjenester.

 

Om han har andre behov/krav/ønsker kan det endre oppsettet. Case closed.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er jo 200kr dyrere? Poenget med DAC var jo for de som var interessert i god lyd til headsets, hadde ikke noe med DTS nei ;)

Jasså?

CPU + HK + Kabinett (AMD) = 700 + 370+ 550 = 1620,-

CPU + HK + Kabinett (Intel) 450 + 599 + 499 = 1548,-

Hvor er 200,- forskjellen?

 

Syntes og det er "teit" å blande inn DAC når jeg argumenterer for DTS, for så å si at det hadde med headset å gjøre, noe du ikke nevnte... (Det finnes DAC til DTS, men da snakker vi fort 5000,-+) De fleste headset er det forøvrig bortkastet å bruke DAC/AMP på, headphones derimot!

Liten vits i å diskutere DTS generelt når vi ikke vet hva trådstarter har behov for.

 

Du glemmer igjen at det er m-itx det er snakk om. Da med node som eksempel.

 

Her er billigste prisene for hver av de:

Intel:

CPU + HK + NODE = 696 + 585 + 499 = 1780

AMD:

CPU + HK + NODE = 419 + 501 + 499 = 1419

 

Forskjell: 361kr

 

361kr der det ikke er noen ytelsesforskjell i avspilling av filmer og streaming av netflix og lignende tjenester.

 

Om han har andre behov/krav/ønsker kan det endre oppsettet. Case closed.

Uhm, du sier at AMD er billigst...

Hva I alle dager du tuller med aner jeg ikke, i AMD oppsettet mitt var det matx kabinettet jeg linket tidligere som var med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...