Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke D-disk etter W7-installasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat byttet fra Windows 8 til Windows 7 på min ASUS G55VW. En del komplikasjoner etter installering, som mangel på drivere etc. Men det største problemet er at D-disken min er fullstendig borte, både fra Computer (Min Datamaskin) og Disk Management.

 

Jeg trodde først at C- og D-disken på et eller annet vis hadde morphet til å bli en og samme disk (C:), men det er bare 465 GB på den disken, og jeg skal ha 750 GB totalt. Har en 750 GB Hybrid Drive ifølge infoen på Komplett. Nå er det CD-rommet som står registrert som (D:).

 

Hvordan finner jeg igjen D-disken min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk i kontrollpanel --> System og sikkerhet --> Administrative verktøy --> Lag og formater harddiskpartisjoner.

 

Så ser du om en av partisjonene ikke har fått harddiskbokstav f.eks.

Det kan du legge til ved å høyrklikke på den partisjonen uten bokstav og velge Endre stasjonsbokstav....

 

Ps: Kan du poste et bilde fra disk management siden du sier at den ikke kommer opp der, slik at vi ser hvordan det ser ut?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Takk for svar!
Ja, det er rart den ikke dukker opp der. I alle andre forum jeg har lett ser det ut til at det fikser problemet til de fleste.

 

Slik ser Disk Management ut:

SzJZZGkx.jpeg

 

Som sagt var det mange drivere som manglet også, måtte bruke en piratversjon av W7 på minnepenn siden den ikke klarte å boote fra CD-rommet. Har brukt "Driver Toolkit" for å lokalisere hvilke drivere jeg mangler og ser jeg mangler 19 stykker, men siden det programmet krever medlemsskap som koster penger for å oppdatere alle på egenhånd har jeg bare lasta ned de jeg har merket at jeg trenger manuelt. Bare sånn til info, hvis det kan være mangel på drivere som gjør at jeg ikke finner disken.

Lenke til kommentar

Gidder du å legge opp en større utgave av det bildet, ikke mulig å se noe der..det er så lite

 

Skal ikke være mangel på driver som gjør dette.

Disken din er på 750 GB - der 8 GB av disse er flash basert. Så 742 GB skal være tilgjengelig til en partisjon. Siden du har funnet 4xx av disse, er det noe annet som må ha skjedd. Manglet du driveren, burde du ikke funnet disken i det hele tatt.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

sjekk i kontrollpanel --> System og sikkerhet --> Administrative verktøy --> Lag og formater harddiskpartisjoner.

 

Har engelsk språk så finner ikke "Lag og formater harddiskpartisjoner" (hvilken er den engelske ekvivalenten på bildet under?). Jeg fant forøvrig aldri Device Management heller da jeg fulgte en engelsk guide angående et annet problem, så måtte skrive det inn i cmd for å få det opp. Mye fishy etter oppdateringen, eller så er jeg bare jævlig dum, haha.

 

MEpMckhN.jpeg

 

Kommer den opp i bios?

 

Jeg har ikke sjekka, hvor finner jeg den eventuelt der? Sorry, er egentlig helt amøbe når det gjelder data.

Lenke til kommentar

 

 

Fortsatt bare 150x60, så er helt uleslig. Du må få det en del større enn det.

 

 

Nei, det er 1035x425. Det han satte inn lengre opp er også helt leslig for meg; sikker på det ikke er noe rart på din side?

 

 

Prøvd både Firefox, Chrome og Internet Explorer, får kun opp bildet i 150x 65 pixler

 

250414lite1.jpg

 

EDIT: Må være Windows Server 2012 pcen min....funket fint på Windows 7 pcen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Sjekk esken du fikk med pcen din. For ut i fra bildet har du en 500 GB disk på pcen din.

Kan jo være at pcen ble levert med feil disk?

Er du helt sikker på at du hadde 750 GB før?

 

En 500 GB disk vises i alle fall som 465 GB, så ingen tvil der.

Kan jo være pcen ble solgt i flere ulike utgaver, og den du linker til hae 750 GB disk, mens den du kjøpte faktisk bare har 500 GB disk.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

List disk og volumes:

M0NhUU1J.jpeg

 

 

Sjekk esken du fikk med pcen din. For ut i fra bildet har du en 500 GB disk på pcen din.

Kan jo være at pcen ble levert med feil disk?

Er du helt sikker på at du hadde 750 GB før?

 

En 500 GB disk vises i alle fall som 465 GB, så ingen tvil der.

Vel, jeg er 100% sikker på at jeg hadde en C-disk og en D-disk tidligere hvor begge hadde masse plass. Om de til sammen utgjorde 750 GB, husker jeg ikke helt konkret, men jeg tror det. Her er linken til Komplett sin info om PC-en (var der jeg kjøpte den)

Lenke til kommentar

Det modellnummeret er en 500GB-disk - 750-modellen heter HTE727575A9E364, mens du har HTE727550A9E364.

 

Og, vel - det kan høres ut som om den har repartisjonert disken og laget en ny tom windowspartisjon som dekker all plassen. Jeg håper du ikke hadde noe på D: som du savner?

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg er 100% sikker på at jeg hadde en C-disk og en D-disk tidligere hvor begge hadde masse plass

 

Alt du viser i de bildene du nå har lagt ved er at du har en 500 GB disk på pcen din.

Kan kanskje tenkte meg at den var del i 100-150 GB på c: og resten på D:

Om du ikke har spart på esken du fikk den i (der står bl.a diskstørrelse på siden av esken) så kan du jo skru ut disken å se hva det står på den. Men gjetter mye på at det er en 500 GB disk.

Skjønner ikke hvilken driver du skulle få installert slik at pcen gjør den om til en 750 GB disk.

Lenke til kommentar

Unnskyld så feil, trodde du hadde 2 disker, har du bare 1 så synes bare 1.

Ifølge asus sin hjemmeside er det kun 750GB versjonen som leveres med flash i tillegg, dette betyr ikke på noen som helst måte at du har hatt det før.

Har du ikke har tenkt over den totale plassen på begge partisjonene til sammen. så er masse plass veldig unøyaktig målestokk.

 

1TB 5400
750GB 5400/7200
500GB 5400/7200
128GB SSD
750GB 7200 SSH

 

Dessuten se på navnet på disken din: Hitachi hts727550a9e364

 

Og se så på denne linken.

http://www.hdsentinel.com/storageinfo_details.php?lang=en&model=HITACHI%20HTS727550A9E364

Lenke til kommentar

Er vel bare å konkludere med at disken på pcen er 500 GB og alt er som det skal være.

To partisjoner ble slått sammen til en under formatering og clean install av Windows.

Men det mangler ingen GB, alt er i skjønneste orden.

 

Lykke til med piratkopien din da ;) Håper du ikke bruker pcen til noe viktig, som nettbank, kredittkort, offentlige tjenester, privat epost. osv osv. Men det er jo off topic.

Lenke til kommentar

Haha, jammen daså! Rart at det var en C- og en D-disk tidligere, men da er vel alt i orden. Jeg prøvde å dobbeltsjekke at det faktisk var mere plass jeg hadde tidligere ved å søke på PC-modellen i Komplett men klarte da selvfølgelig å havne inne på en modell med større harddisk.

 

Takk for hjelpen og beklager bryet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...