Gå til innhold

Ny forklaring på kvinners sykefravær


Anbefalte innlegg

Dere har rett i det. Jeg tenker at denne debatten er vanskelig fordi den kan virke som et angrep på alle kvinner som late og mindre sterke. Også fordi noen bruker debatten til eksakt dette. Kanskje det bare har noe med biologiske forskjeller på menn og kvinner, uten at det er noe negativt? Selv kjenner jeg ingen damer som tar fravær uten ordentlig grunn.

 

Synes det er litt rart at man ikke finner noen grunner. Jeg nekter å tro at kvinner bare tar litt mer fri fordi de ønsker det selv eller fordi de er mer tilbøygelig til å definere litt syk som gyldig fraværsgrunn. Men flere kvinner jobber i "kvinneyrker" enn menn. Er man forkjølet kan man fint dra på jobb hvis man er brannmann eller noe lignende. Men jobber man i barnehage kan man risikere å smitte små barn med dårligere utviklet immunforsvar. Derfor må de bli hjemme osv. Kanskje dette ikke er bra nok grunn, men noe som ikke forskerne har funnet ut av må jo være grunnen. Jeg tror de bare ikke har sjekket alle vinklinger grundig nok.

 

Dette er bare gambling å uttale seg om uansett hvor høyt utdannet man måtte være. Det er veldig mange ting vi ikke vet og forstår når det gjelder helse. Mennesket er en svært kompleks organisme.

 

Mange får ikke hjelp fordi det som feiler dem ikke er dødelig og krever svært omfattende undersøkelser. Vi har rett og slett ikke ressurser nok til å hjelpe alle. Vi må prioritere det som er mest akutt.

 

Det er forresten sjokkerende å se noen ganger hvor lite kritiske selv de mest innbitte skeptikere blir når noen går ut i media med uttalelser i kategorien" de andre sluntrer unna"

 

Kan dette forklare sykefravær/uføre i Norge:

 

http://www.nrk.no/hordaland/nordmenn-er-giftigst-i-verden-1.11572112

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

Lenke til kommentar

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

 

Det er om jeg ikke husker feil en av de mange mytene man har prøvd å forklare det med, men som dessverre ikke funker som forklaringsmodell.

 

Hadde det vært en slik enkel grunn der man i tillegg kan legge skylden på menn og samfunnet hadde den vært omfavnet for lenge siden. At det ikke ser ut til å finnes en slik forklaringsvariabel, samtidig som man i offentlige diskusjoner har vært ekstremt uvillige til å røre tanker om at det kan ha noe med innstilling å gjøre får i allefall meg til å tenke at det er god sjanse for at det er der forklaringen ligger.

Lenke til kommentar

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

 

Det er nok kanskje deler av grunnen, men kvinner uten barn har også høyere sykefravær.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det virkelig menn som burde inneha benchmark'en når det kommer til sykefravær? Kvinner avviker fra menn siden de har et høyere sykefravær, men kan det hende at kvinner faktisk har et mer reelt sykefravær sammenlignet med menn? Er menns sykefravær satt som benchmark fordi lavt sykefravær utelukkende blir sett på som noe positivt?

 

Noen nevnte i denne tråden det at menn kan bli lært opp til "å ta ting som en mann" etc., og at kvinner kanskje kan ha lettere for "å klage sin nød".

 

Hva om kvinner faktisk bare er flinkere til å lytte til kroppen sin og gi den de pausene som den krever? At kvinner lever lenger enn menn kan jo kanskje være en indikasjon på nettopp dette.

 

Menn går f.eks. mye sjeldnere til legen sammenlignet med kvinner:

http://nhi.no/forside/menn-gar-sjelden-til-lege-39289.html

 

Kan det hende at sykeliggjøringen av kvinner er en konsekvens av menns vilje til å ofre seg eller la helsa skure?

Endret av Aporia Qualia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

Ifølge en artikkel på NRK handler det om legemelt sykefraver ut over egenmeldingstida, det har også økt paralelt med at menn tar meir ansvar for hus og barn.

 

http://www.nrk.no/ytring/hvorfor-kvinner-er-mer-sykemeldt-1.8346598

Lenke til kommentar

 

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

 

Det er om jeg ikke husker feil en av de mange mytene man har prøvd å forklare det med, men som dessverre ikke funker som forklaringsmodell.

 

Hadde det vært en slik enkel grunn der man i tillegg kan legge skylden på menn og samfunnet hadde den vært omfavnet for lenge siden. At det ikke ser ut til å finnes en slik forklaringsvariabel, samtidig som man i offentlige diskusjoner har vært ekstremt uvillige til å røre tanker om at det kan ha noe med innstilling å gjøre får i allefall meg til å tenke at det er god sjanse for at det er der forklaringen ligger.

 

 

 

Myte - bevis dèt....

 

 

De fleste enslige som har barn er kvinner, eller foreldreretten - motbevis dèt.

 

Motbevis at det ikke finnes sykdom i denne gruppen, og motbevis at ikke mor da må sykemelde seg å være hjemme mens barnet/ene er syke.

 

Ta deg ett par gode netters søvn, og bruk gjerne dagene til det samme.

 

Har ikke sagt eller skrevet at det er menn skyld noe som helst.

 

Men mor tar ansvaret som hun alltid har gjort, og far sklir lett unna ansvaret.

 

Mor orker ikke ta dette opp i tillegg til ett eller flere syke barn, eller foreldre/sveigerforeldre.

 

Far - sytpeisen - må også gjerne ha mor hjemme mens han er syk, mens mor, må være alene hjemme og ta ansvar for mann og barn når hun er syk.

 

Vel og merke der man lever i parforhold, slik så du ikke misforstår mere.

Lenke til kommentar

 

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

Ifølge en artikkel på NRK handler det om legemelt sykefraver ut over egenmeldingstida, det har også økt paralelt med at menn tar meir ansvar for hus og barn.

 

http://www.nrk.no/ytring/hvorfor-kvinner-er-mer-sykemeldt-1.8346598

 

 

 

Men lever ikke nærmere eller over 40% av oss alene?

 

Er alenemødre helt forsvunnet, eller er far hjemme hos tidligere samboer/ektefelle, partner som han har barn med og tar ansvar?

 

Hva sier eventuell nåværende partner/ektefelle til dèt?

 

At far bruker så mye tid hos tidligere seksualpartner?

 

Har hatt flere 10-talls ansatte, og vil ikke si at kvinner er mere likegyldige til sin jobb.

 

Synes det var jevnt over fordelt med denne likegyldighet.

 

Men observerte at kvinner var de som måtte ta ansvar hjemme hvis det var noe galt med familie, enten det var sykdom eller annet blant barn, foreldre eller svigerforeldre.

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

 

 

 

 

At kvinner har større "sykefravær" enn menn, tror jeg kommer av at det er de som må ta ansvaret når barn eller eldre blir syke.

 

Altså gamle kjønnsrollemønstre henger igjen.

 

Far vil ikke for en hver pris ta dette ansvaret og flytter det over på mor.

 

Da blir mor nødt til å sykemelde seg til alt fungerer igjen uten at hun er virkelig syk.

Det er om jeg ikke husker feil en av de mange mytene man har prøvd å forklare det med, men som dessverre ikke funker som forklaringsmodell.

 

Hadde det vært en slik enkel grunn der man i tillegg kan legge skylden på menn og samfunnet hadde den vært omfavnet for lenge siden. At det ikke ser ut til å finnes en slik forklaringsvariabel, samtidig som man i offentlige diskusjoner har vært ekstremt uvillige til å røre tanker om at det kan ha noe med innstilling å gjøre får i allefall meg til å tenke at det er god sjanse for at det er der forklaringen ligger.

 

Myte - bevis dèt....

 

 

De fleste enslige som har barn er kvinner, eller foreldreretten - motbevis dèt.

 

Motbevis at det ikke finnes sykdom i denne gruppen, og motbevis at ikke mor da må sykemelde seg å være hjemme mens barnet/ene er syke.

 

Ta deg ett par gode netters søvn, og bruk gjerne dagene til det samme.

 

Har ikke sagt eller skrevet at det er menn skyld noe som helst.

 

Men mor tar ansvaret som hun alltid har gjort, og far sklir lett unna ansvaret.

 

Mor orker ikke ta dette opp i tillegg til ett eller flere syke barn, eller foreldre/sveigerforeldre.

 

Far - sytpeisen - må også gjerne ha mor hjemme mens han er syk, mens mor, må være alene hjemme og ta ansvar for mann og barn når hun er syk.

 

Vel og merke der man lever i parforhold, slik så du ikke misforstår mere.

Les heller gjennom tråden så slipper du å missforstå og hisse deg opp. Barn fungerer angivelig ikke som forklaringsvariabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...