Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en fryser og lyden klikker. What to do?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Den siste tiden har PCen min klikket oftere og oftere. Til å begynne med skjedde dette kun når jeg spillte BF4 lenge. Men nå har det begynt og skje veldig ofte. Igår klarte jeg ikke å spille lengre enn maks 15min før PCen fryser og lyden buzzer/looper. Må restarte maskinen manuelt. Kommer ingen feilmeldinger eller noe.

 

Idag har den fryst bare ved å sitte å surfe. Prøvde å sette tilbake OC'en til default (CPU), men hjalp ikke det heller. Temperaturene er fine. Har forsøkt å prøve andre drivere til skjermkortet også, men hjalp ikke.

 

Begynner å tenke at det kanskje kan være noe med hardwaren? Hovedkortet, CPUen og skjermkortet er relativt nytt. i7 4770K, GTX 780Ti.

 

Har søkt litt rundt på nettet, men har ikke funnet noe, da jeg får mange forskjellige svar. Noen sier det kan være SSD, PSU osv.

 

Noen her inne som har vært borti samme problem før?

 

Kjører Win7 på en Samsung 500Gb SSD

 

 

EDIT: Nå frøys PCen i BIOSen også, så da må det vell være et hardware relatert problem? :S Jeg trykket på Default knappen, også frøys alt.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har ramset opp alt unntatt minnet. test minnet med ultimate bootcd hvis du kan.

 

jeg har erfart likedan problem for lenge siden og da var det minnet det var noe feil med

Jeg kjørte Memtest86 nå nylig, og fikk ikke frem noen feil der iallefall?

 

Edit. Kan strømforsyningen forårsake sånt da? Den begynner nå å bli noen år nå. Snart 5 år. Er en Corsair HX 1000W

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Prøv å underklokke minnet. jeg hadde lignende problemer på en av mine pc'er.

den hadde 1600 mhz minne, som kjørte stock speed og jeg hadde slike tilfeldige hendelser da pc'n bare plutselig fryste. minnetester ga ingen feil hos meg eller.

 

Prøvde å underclocke minnet til 1333 og da fungerte alt fint.

Endret av Kenros
Lenke til kommentar

Prøv å underklokke minnet. jeg hadde lignende problemer på en av mine pc'er.

den hadde 1600 mhz minne, som kjørte stock speed og jeg hadde slike tilfeldige hendelser da pc'n bare plutselig fryste. minnetester ga ingen feil hos meg eller.

 

Prøvde å underclocke minnet til 1333 og da fungerte alt fint.

Tror de underclocker seg automatisk.

 

post-137243-0-86416200-1397662965_thumb.jpg

 

Betyr ikke dette at de ligger på 1333 MHz?

 

Har 4 av disse: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ

Lenke til kommentar

Hvis du har 4 x 8194MB moduler burde CPU z liste opp 32768MB i det skjermbildet du har lagt i vedlegg.

Skjermbildet viser "bare" 16384MB hvilket da tyder på at kun to moduler av 8GB "virker"og er i dual chl config.

Kanskje du skal prøve å ta ut et sett.

Det skal være 2x4GB i den pakken, så det er 4stk 4GB brikker. Skrev litt feil ^^

Lenke til kommentar

Ta en backup før du mister hele maskinen, i verste fall :)

 

Tilfeldige frys kan være så mangt. Jeg ville satt alle spenninger fra AUTO til manuelle, og sett dem til samme verdi som maskinen viser. Skru samtidig av turbo-modus i CPU hvis dette finnes. (Dobbeltsjekk at alle spenninger fra PSU er korrekte)

 

Hvis du har onboard grafikk på hovedkortet, så ville jeg testet med å ta ut skjermkortet, og latt maskinen stå på en del timer med prime95 og sett om den overlever dette.

 

Nesten alle ganger jeg har vært borti dette har problemet som regel vært RAM, GPU, feil spenninger, feil klokk, defekt hovedkort eller HDD. Som sagt, det kan være alt mellom himmel og jord. (Det kan være at en USB-enhet er "chinese" og forårsaker en slik frys)

Lenke til kommentar

Ta en backup før du mister hele maskinen, i verste fall :)

 

Tilfeldige frys kan være så mangt. Jeg ville satt alle spenninger fra AUTO til manuelle, og sett dem til samme verdi som maskinen viser. Skru samtidig av turbo-modus i CPU hvis dette finnes. (Dobbeltsjekk at alle spenninger fra PSU er korrekte)

 

Hvis du har onboard grafikk på hovedkortet, så ville jeg testet med å ta ut skjermkortet, og latt maskinen stå på en del timer med prime95 og sett om den overlever dette.

 

Nesten alle ganger jeg har vært borti dette har problemet som regel vært RAM, GPU, feil spenninger, feil klokk, defekt hovedkort eller HDD. Som sagt, det kan være alt mellom himmel og jord. (Det kan være at en USB-enhet er "chinese" og forårsaker en slik frys)

Er det som er så irritabelt :p At det kan være så mye. Har faktisk en slik kinesisk bluetooth adapter som står i. Skal ta ut den å sjekke. ^^

Lenke til kommentar

Uansett - Et godt sted å begynne er å gi minnet tilstrekkelig spenning ihht produsentens spesifikasjon.

Uten at det oppfylles kan de ikke garantere for at det ikke oppstår datakorrupsjon på memory.

 

Bclk ser ut til å være spot on hos deg siden minnet går med eksakt 666.67 med 1:5 ratio.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er redd du må rense bort støv, og skifte pasta på CPU.

Det er noe som har kommet og blitt verre og verre, og det ligner på temp.

Jeg har 2 skjermer hvor på den ene har jeg oppe temperatur målinger av CPU, GPU, HK osv. Og alle disse er fine. Kjørte også Prime95 i en timestid igår, og CPU tempen ble maks 90 grader. :p Men når jeg spiller BF4 ligger den på 60-65 grader.

 

Har satt opp volten på rammen nå og økt den til 1600MHz. :) Får spille litt intenst nå og se om det blir! Har også tatt ut 2 ram brikker. Trenger jo egentlig ikke mere enn 8GB føler jeg. Merket ikke nå forskjell iallefall.

Lenke til kommentar

Fuuck.. Idag har PCen fungert veldig bra. Spillt mange timer BF4 osv. Men så var jeg borte en stund og når jeg kom hjem igjen, så rørte jeg musa og da frøys PCen seg igjen. :S

 

edit: Finnes det noen tester man kan teste harddisken om den er stabil da?

Det står at det har kommet ny firmware til SSD'en da, men at hvis jeg oppdateren kan jeg miste data. Så vet ikke om jeg tør det, siden jeg har windows og alt det på den?

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Slå av standby/suspend til ram

Mange stasjonære hovedkort dette funker dårlig på.

I bios gå på power og endre fra S3 str til S1 pos.

 

 

Samsung evo / pro skal du egentlig ikke trenge no fw update på.

Men påse at den er koplet på en av intel sata portene på hovedkortet.

Dog er det oppdaget bluscreen problemer med visse bærbare med samsung 840 og et fåtall stasjonære (løst med siste fw fra slutten av mars 2014)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Slå av standby/suspend til ram

Mange stasjonære hovedkort dette funker dårlig på.

I bios gå på power og endre fra S3 str til S1 pos.

 

 

Samsung evo / pro skal du egentlig ikke trenge no fw update på.

Men påse at den er koplet på en av intel sata portene på hovedkortet.

Dog er det oppdaget bluscreen problemer med visse bærbare med samsung 840 og et fåtall stasjonære (løst med siste fw fra slutten av mars 2014)

Er det forskjellige sata porter? Hvordan ser jeg det?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags type hovedkort du har , men de fleste har en ekstra sata 6Gbps kontroller fra ASMedia, Marvell , Gigabyte etc.

Det skaper veldig ofte ymse trøbbel situasjoner å ha operativsystem ssd kjørende fra en av disse kontra de som er integrert i brikkesettet (intel ich10 ,6gbps portene).

Derfor er det en allmenn rutine (også anbefalt av alle her i forumet) å installere SSD på de "native" sata portene , og Intel/ICH for deg med intel som plattform.

 

Edit:

Brukermanualen til hovedkortet ditt har tegninger som viser hvilke porter.

Ofte er de også fargekodede.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...