Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

14 og forvirret angåne høyde


Anbefalte innlegg

Hei :) ,

Jeg er en 14år gammel jente som er 168,5cm høy.
Jeg fikk mensen da jeg var 11år gammel, tror jeg var rundt 164cm høy.
Moren min la merke til at jeg ikke ble noe særlig høyere noe som hun syntes var rart siden faren min er 197cm høy. Så hun sendte meg til legen for å få sett på det. Da var jeg 13år og 166cm høy.
Av legen hørte det at jeg ikke kom til å vokse noe særlig mer etter jeg fikk mensen.
Jeg ble sendt til sykehuset av legen for å ta røngten av hånden min.
Senere fikk jeg et brev i posten hvor det sto at jeg max ville vokse 1-2cm til.
Der tok han feil, for nå har jeg nylig vokst 2,5cm, og jeg kjenner det på meg at jeg kommer til å bli høyere.
Men jeg ønsker jo å bli høyere for det syntes jeg er pent og jeg har jo litt lyst til å bli modell.
Er det noen tips der ute om hvordan man kan bli høyere for jeg er jo i den alderen hvor jeg fortsatt vokser ,men i tillfelle jeg ikke gjør det, for jeg har hørt at man skal mint være 173cm for å bli modell og jeg skal jo til Los Angeles til sommeren og da syntes jeg det hadde vært litt stilig å bli oppdaget.

 

P.S faren min sluttet ikke å vokse før han var i 40 årene, noe som jeg finner litt artig :) .

 

Med en venlig hilsen fra meg.

Anonymous poster hash: 8049c...c98


Anonymous poster hash: 8049c...c98



Anonymous poster hash: 8049c...c98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett i rygg, trene litt og tøye etterpå, spise sunnt og holde deg i form. Vet ikke om man vokser av det, men det skader ihvertfall ikke. Tror ikke man kan bestemme over hvor mye man vil vokse osv, mulig med noen rare medikamenter osv, men det burde du holde deg langt unna, det er skummelt og kommer nok til å ødelegge alt for deg.
Men ikke bekymre deg enda. Jeg er 18 og vokser sånn 1-2cm i året fortsatt, måler meg hver bursdag. Så med 14 er du jo langt ifra utvokst. Og ikke stress med modeldrømm osv enda. Først går du ferdig på ungdomskolen så tar du heller noen valg etter det. Lurt å ha en plan B vettu ;)

Lenke til kommentar

can-stock-photo_csp14131353.jpg

 

 

 

For å være helt ærlig tror jeg ikke det er noen måter å vokse mer på. Noen høye spøker med at de spiste mye spagetti når de var yngre men ja, tror ikke det hjelper så mye.

Hehe! den duger mer enn bra nok!

 

Vet noen får sprøyter med noe godt i, som skal hjelpe.. men anbefaler deg og være som du er :)

Lenke til kommentar

Det sies at jenter ikke vokser mer enn ca fire år etter de fikk regelmessig mens.

 

Har heller aldri hørt om jenter som har vokst særlig etter de ble 16, selv om de sikkert finnes. Men da tror jeg ganske sikkert det er jenter som var sent ute, ikke de som var relativt tidlig som deg. Høyden du har nå er jo helt gjennomsnittelig, så å begynne og dra til legen for noe sånt er jo helt bak mål.

 

Er du heldig vokser du et par cm til, men jeg tviler på at det blir noe mye mer enn det. Du trenger forøvrig ikke bli så og så høy for å kunne jobbe som modell, det finnes mange forskjellige modelltyper, og feks. for bilder så trenger du ingen spesiell høyde. Det er stort sett catwalk-modeller de vil ha høye nok.

Lenke til kommentar

Ble selv litt lengre enn det legene forventet, men ville ikke håpet på for mye. Er høyde viktig i modellbransjen, og det stemmer at du bør/må være 173/175cm så ville jeg nok planlagt at du gjør noe annet.

Det dummeste du kan gjøre er å planlegge noe som sannsynligvis ikke kommer til å funke. Ja, det kan hende du vokser en cm eller to, eller ikke i det hele tatt. Men å satse på du får en markant høydeøkning er lite trolig. Hvor høy faren din er, spiller ikke nødvendigvis så mye rolle om du ikke har fått akkurat de genene fra ham.

 

Angående planlegging, så tenker jeg da spesielt noe så håpløst som modellbransjen, hvor det ikke er dine prestasjoner det står på, men ting som er utenfor din kontroll. Nei, sats på skole og en skikkelig jobb, så kan det hende det dukker opp muligheter etterhvert. Og for all del, selv om du ikke er modell, så er det de som utnytter utseendet sitt i andre jobbsammenhenger. ;)

Lenke til kommentar

Du blir så høy som du blir, du ligger innenfor normalen og skal være fornøyd med det, finnes i alle fall ikke grunnlag for medisinsk behandling. Spiller ingen rolle hvordan du ser ut, oppdaget i LA blir du ikke når du er på ferie uansett. Håper ikke det er moren din som har lagt slike planer og forhåpninger for deg?

 

Som det sies over her, modell er en fjortiss drøm, du kommer til å slå fra deg tanken og tenke hvor fjortiss du var om noen år.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...