Gå til innhold

Er det farlig å bruke laptop lader med ødelagt isolasjon?


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at den tykke ledningen, altså isolasjonen på laderen min har gått av. Dette har skjedd på to punkter på ledningen. Rett ved pluggen(altså den greia du må stikke inn i pcen.) og rett ved strømforsyningen.

 

Det som er det store problemet er at jeg må bøye kablen akkurat ved pluggen slik at det skal gå strøm. Det er noe inne i den røde eller svate kablen som det er problemet med. Jeg må bøye punktet der isolasjon har gått av ved pluggen til en nøyaktig stilling for atdet skal gå strøm.

 

Er dette brannfarlig?

Endret av Prospect
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det har seg sånn at den tykke ledningen, altså isolasjonen på laderen min har gått av. Dette har skjedd på to punkter på ledningen. Rett ved pluggen(altså den greia du må stikke inn i pcen.) og rett ved strømforsyningen.

 

Det som er det store problemet er at jeg må bøye kablen akkurat ved pluggen slik at det skal gå strøm. Det er noe inne i den røde eller svate kablen som det er problemet med. Jeg må bøye punktet der isolasjon har gått av ved pluggen til en nøyaktig stilling for atdet skal gå strøm.

 

Er dette brannfarlig?

Antagelig. Ellers så går sikringene i huset. Hadde problemet med isolasjonen tilkoblet en radio og fikk ikke først strøm. Trykket den sammen og da gikk strømmen i hele huset.

Lenke til kommentar

Ville byttet den ut ja, ender med at den indre isolasjonen går av og laderen kortslutter, det kan også ende med gnister som igjen kan anntenne andre ting, om du virkelig er uheldig.

 

En annen ting man må passe på, er ved bruk av uoriginal lader (f.eks universal lader), at pluggen er riktig.

Ikke lenge siden jeg fikk spørsmål om å ta en titt på en pc som plutselig sluttet å lade, og det luktet brent av hele maskinen.

Trodde ikke det var noe håp for den, men viste seg å være loddingen til + punktet mellom power jack og hovedkort som hadde brent helt opp.

Så bare en sort ring der.

Merkelig nok var det bare å skrape av det som var svidd, så jeg kom ned til kobberet, og fikk lagt på litt loddetinn.

Maskinen har vært fin etter dette, bortsett fra lukta da ;)

 

*Edit*

Og det jeg mener med det, er at du bør skaffe en original lader :)

Endret av J@9
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville byttet den ut ja, ender med at den indre isolasjonen går av og laderen kortslutter, det kan også ende med gnister som igjen kan anntenne andre ting, om du virkelig er uheldig.

 

En annen ting man må passe på, er ved bruk av uoriginal lader (f.eks universal lader), at pluggen er riktig.

Ikke lenge siden jeg fikk spørsmål om å ta en titt på en pc som plutselig sluttet å lade, og det luktet brent av hele maskinen.

Trodde ikke det var noe håp for den, men viste seg å være loddingen til + punktet mellom power jack og hovedkort som hadde brent helt opp.

Så bare en sort ring der.

Merkelig nok var det bare å skrape av det som var svidd, så jeg kom ned til kobberet, og fikk lagt på litt loddetinn.

Maskinen har vært fin etter dette, bortsett fra lukta da ;)

 

*Edit*

Og det jeg mener med det, er at du bør skaffe en original lader :)

 

 

Støttes! Kjøp original lader, ikke noe livsfarlig, billig skrot fra "chinajunk.com".

Nå har jeg allerede bestilt denne:

http://www.ebay.com/itm/170894209911?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

Original lader er så dyrt, hvoforfor kjøpe en lader til 400kr når du kan kjøpe en til 1/4 av prisen. Den jeg har nå er uoriginal og var også kjøpt fra ebay, varte i litt over et år.

Lenke til kommentar

Har selv brukt pirat ladere, og har noen liggende.

Men er veldig skeptisk til å ha dem tilkoblet strøm når jeg ikke er i nærheten ;)

Hørt om mobil ladere som har eksplodert og evt tatt fyr..

 

Er en grunn til at dem er billige, dem gir ikke like rein strøm som en original, kvalitet er som regel lavere, færre komponenter innvendig (som igjen gir mindre sikkerhet osv..).

Ofte kan du kjenne det på vekta om hvordan kvaliteten er, men er også enkelte produsenter som legger i noen metallplater, bare for å øke vekta, dem har ingen annen hensikt inni der :p

Enkelte pirat dell ladere f.eks.

 

Men for all del, dem funker jo til det dem skal, men hold et godt øye med dem ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Original lader er så dyrt, hvoforfor kjøpe en lader til 400kr når du kan kjøpe en til 1/4 av prisen. Den jeg har nå er uoriginal og var også kjøpt fra ebay, varte i litt over et år.

 

 

Da vet du jo hvorfor man kjøper orginal lader og ikke en ebay lader.

 

Det har vært mye omtaler i media ang kvalitet på kina ladere og noen er bedre enn andre selv om jeg holder meg langt unna billig skvip.

 

Livsfarlige piratladere

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruk elektrotape så er det fikset. Ingen fare for noen brann eller lignende vil jeg si. Det er vell mer idiotsikre råd fra EU og Norge som gjør at folk lever i frykt for harmløse ting som f eks at en klabel har mistet litt isolasjon.

 

Tulling! Du kommer med er et livsfarlig "råd"! Når TS beskriver et problem der han må bøye kabelen til en spesiell stilling for at det skal gå strøm gjennom den, da er det et brudd i kabelen som ikke kan fikses ved å bruke elektrotape utenpå. Slik kunnskapsløshet skaper potensielle brannfeller!

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bruk elektrotape så er det fikset. Ingen fare for noen brann eller lignende vil jeg si. Det er vell mer idiotsikre råd fra EU og Norge som gjør at folk lever i frykt for harmløse ting som f eks at en klabel har mistet litt isolasjon.

Tulling! Du kommer med er et livsfarlig "råd"! Når TS beskriver et problem der han må bøye kabelen til en spesiell stilling for at det skal gå strøm gjennom den, da er det et brudd i kabelen som ikke kan fikses ved å bruke elektrotape utenpå. Slik kunnskapsløshet skaper potensielle brannfeller!

 

Så bøy først kabelen, og så teipe den. Blir vel så god som ny.
Lenke til kommentar

Jepp, bøy kabelen og ta teip på. Uansett så er nok ikke dette til stor fare for brann i og med at sikringen vil slå ut om det skal skje noe. Jeg kan også gjøre dette med glede på mine egne kabler, så dermed så ser jeg ikke helt problemet i dette.

 

Tulling! Sikringer slår slett ikke ut ved alle feil på elektrisk utstyr som kan forårsake brann. Vi har ca 130 boligbranner i Norge hvert år som skyldes elektrisk utstyr, utenom komfyrer. Av disse er rundt 20 forårsaket av feil på ledninger/kabler, ca 5 forårsaket av batteriladere. Kunnskapsløse folk som deg, som tror de kan fikse alt med litt tape, står garantert bak en del av disse brannene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp, bøy kabelen og ta teip på. Uansett så er nok ikke dette til stor fare for brann i og med at sikringen vil slå ut om det skal skje noe. Jeg kan også gjøre dette med glede på mine egne kabler, så dermed så ser jeg ikke helt problemet i dette.

Tulling! Sikringer slår slett ikke ut ved alle feil på elektrisk utstyr som kan forårsake brann. Vi har ca 130 boligbranner i Norge hvert år som skyldes elektrisk utstyr, utenom komfyrer. Av disse er rundt 20 forårsaket av feil på ledninger/kabler, ca 5 forårsaket av batteriladere. Kunnskapsløse folk som deg, som tror de kan fikse alt med litt tape, står garantert bak en del av disse brannene.

 

Har ikke du brannslukker da ?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...