Gå til innhold

Problemer med telenor (nett+TV)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er har oppstått et problem med nettet og tven, det har fungert før på følgende måte. Jeg har kobla til en ruter på rommet i stua, som deretter er koblet via kabel til Telenorboksen som igjen er koblet til tven. Det fungerte fint å se på TV, samtidig som jeg var på nett, men nå i det siste har jeg hatt problemer med å gjøre begge deler.

 

Har noen hatt et slikt problem før?

 

er forøvrig fibernett fra telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jobber selv med å installere fiber for telenor hver dag og vet at å switche tv signal til bare tv'r fungerer SOMREGEL greit, men å kjøre en ledning til en switch og switche ut til både data og tv funger somregel dårlig,

 

men vist du MÅ ha den løsningen så ville jeg anbefale deg å kjøpe en billig switch (unmanaged/ikke smart switch) og prøvd å koble via denne istedenfor å se om det hjelper siden den slipper igjennom alt av signal....den trådløse routeren kan du jo alltids koble etter denne igjen

Lenke til kommentar

Skal man kjøre tv og nett på samme nettverk må man ha switch som støtter VLAN (virtuelle nettverk).

Har altibox i leiligheten, og hadde kun mulighet til å ha en kabel mellom hjemmesentral og stue, da røret er skadet (ikke noe vi har noe med, da vi kun leier).

Løsningen min ble 2x netgear switcher som støtter VLAN, en på teknisk rom, hvor sentral, router og servere står, og en i stua, hvor det er en media pc, ps3, smart tv, dekoder osv..

 

Kjører da data på VLAN 0, TV på VLAN 1 og kombinert på VLAN 2.

TV inn på en av portene for VLAN 1, data fra router er koblet på VLAN 0, samme med serverne, og kablen mellom switchene er VLAN 2.

Samme opplegg i stua :)

Fungert knirkefritt siden det ble satt opp :)

 

Hørt om flere som har prøvd å ta kabler fra både data og tv nett fra sentralen, rett inn i en switch eller router.. noen ganger funker det ei lita stund, andre ganger tryner oppsettet med en gang ;)

 

Trenger man ikke alt i samme kabel, kan man bruke flere switcher, og holde det separat på den måten.

Lenke til kommentar

kan også "jukse" vist man bare har en kabel, ved å dele den til to punkter, da får man 2x100mbit istedenfor 1x1000mbit, men så lenge man bare trenger tilgang til internett og ikke lokal kopiering/streaming mellom pc'r så er det mer enn nok hastighet for de aller fleste (f.eks Telenor har jo uansett bare 70mbit max ut på nett)

Lenke til kommentar

jobber selv med å installere fiber for telenor hver dag og vet at å switche tv signal til bare tv'r fungerer SOMREGEL greit, men å kjøre en ledning til en switch og switche ut til både data og tv funger somregel dårlig,

 

men vist du MÅ ha den løsningen så ville jeg anbefale deg å kjøpe en billig switch (unmanaged/ikke smart switch) og prøvd å koble via denne istedenfor å se om det hjelper siden den slipper igjennom alt av signal....den trådløse routeren kan du jo alltids koble etter denne igjen

Kjøpte en switch i dag og nå fungerer dette smertefritt! Takk for svar og hjelp!

Lenke til kommentar

Hei sann! Er litt off-topic, men det gjelder Telenor og modem. Telenor har relativt dårlige produkter og du kan skaffe mye bedre selv. Spesielt når jeg stiller litt høyere krav enn å surfe på iPad. Så det jeg lurte på er om jeg kan bytte ut Telenor modemet med ett annet modem? Tenkte ett fra AVM. Jeg har vært litt fram og tilbake siden dette burde være mulig, hvis ikke Telenor er noen sleipe drittsekker. Noe jeg tror de er siden jeg har hørt at de har brukt drivere som bare støtter deres modem. Så kan jeg bytte modem og alt fortsetter å fungere som før? Kommer ennå til å fortsette å ha Telenor forbindelse… (Gode tjenester, dårlige produkter)… Takk på forhånd.

Mvh Kaluka

Lenke til kommentar

Vist du har fiber er det ikke noe problem, bruker du BARE internett kan du putte på hvilken som helst router, bruker du iptv i tillegg så må du ha en dyrere router som støtter IPTV funksjon, jeg bruker selv Asus RT-AC66U og er storfornøyd (byttet vel og merke ikke ut modemet grunnet hastighet eller stabilitet, men for ekstra funksjoner)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vist du har fiber er det ikke noe problem, bruker du BARE internett kan du putte på hvilken som helst router, bruker du iptv i tillegg så må du ha en dyrere router som støtter IPTV funksjon, jeg bruker selv Asus RT-AC66U og er storfornøyd (byttet vel og merke ikke ut modemet grunnet hastighet eller stabilitet, men for ekstra funksjoner)

Fungerer IPTV bra for deg med AC66U? Har selv denne, og ønsker å kvitte meg med Telenorstyret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...