Gå til innhold

Hvordan er det å jobba i oljå


Anbefalte innlegg

Hei

 

Den siste tiden har eg søkt litt rundt på nettet om folk som jobber i oljå, og lurer på om noen her jobber i nordsjøen. Visst du jobber i nordsjøen, hvordan er det å jobbe der?

 

Har lest at mange seier det er noe drit, mens mange seier det er drømmejobben å jobbe ute på sjøen :)

 

Selv så har eg en vanlig jobb men lengter etter å ha lenger jobb dager og mer fri. Så har eg tenkt igjennom at nordsjøen høres en perfekt plass for meg.

 

Men når du har fri, hva gjør dere da? Sitter bare heime og slacke eller prøve reise mye rundt i verden. (Veldig glad i å reise)

 

Så det eg lurer på er:

- Syns du det er digg å jobbe ute i nordsjøen

- Hva bruker du fritiden din på når du er heima?

- Er dette en jobb du vil jobbe lenge med, eller i en periode?

- Reiser du mye rundt i verden?

- Lengter dere etter noe når dere er ute på havet?

- Hvordan er kollegene dine?

- Og hva slags bra fordeler syns du det er med å jobbe ute i oljå?

 

Kommer sikkert til og skrive noe mer senere

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Syns du det er digg å jobbe ute i nordsjøen

Ja!

- Hva bruker du fritiden din på når du er heima?

Bor i Spania. Sitte på terassen, gå på byen, jobber i eget firma, er med dama ...

- Er dette en jobb du vil jobbe lenge med, eller i en periode?

Vil ikke på land (selv om det er den naturlige progresjonen når man er ingeniør offshore).

- Reiser du mye rundt i verden?

Ja, vil påstå det. Bor utenlands og har de siste årene reist til 10+ land årlig.

- Lengter dere etter noe når dere er ute på havet?

Egentlig ikke

- Hvordan er kollegene dine?

Flinke, ansvarsfulle og veldig inkluderende når man er ny. Kanonbra arbeidsmiljø!

- Og hva slags bra fordeler syns du det er med å jobbe ute i oljå?

Hardt arbeid, lite søvn og mye ansvar -- men når man kommer hjem så har man 4 uker fri og en ok lønn (jeg hadde tjent mer på land, men da hadde jeg jobbet 8-17 og vært en sslave til jobbmail og -telefon.

Lenke til kommentar

Det å jobbe er en helt normal industrijobb som har diverse goder for å oppgjøre at man jobber skift og lever 1/3 av livet sitt på en "bombe".

 

Dette med reising er noe som er totalt subjektivt, og her skiller det mye mere på personeligheten enn hvor personen jobber. Det er jo langt fra slik at man er låst i a4 modus bare på grunn av at man jobber onshore uten turnus.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

Høres herligt ut Ola, har planer med å komme også ut i nordsjøen ;D

 

Husk at det er veldig vanskelig å komme seg "offshore" uten noen relevant utdanning + erfaring. Så planlegt og sjekk godt opp før du "kaster vekk" pengene dine på kurs som lover gull og grønne skoger. Det er tusenvis av folk som har dette kurset allerede, så du kommer "bak" dem i køen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

- Syns du det er digg å jobbe ute i nordsjøen


Ja.



- Hva bruker du fritiden din på når du er heima?


Når jeg ikke reiser er jeg stort sett bare hjemme. Fisker en del, og fester enda mer.



- Er dette en jobb du vil jobbe lenge med, eller i en periode?


Vil ikke begynne å jobbe på land med det første. Passer meg perfekt i en alder av 24år.



- Reiser du mye rundt i verden?


Ja, prøver å få reist så mye som mulig. Har vel kanskje åtte-ni utenlandsturer i løpet av ett år.



- Lengter dere etter noe når dere er ute på havet?


Helgene.



- Hvordan er kollegene dine?


Det varierer. Husk at en plattform er som ett lite samfunn. Man finner alle mulige slags personligheter der ute, men generelt vil jeg si kollegaene mine er veldig trivlige.



- Og hva slags bra fordeler syns du det er med å jobbe ute i oljå?


Fritiden er stort sett grunnen til at jeg jobber offshore. Jobber fast 2-4. Joda, lønnen er bra, men hadde ikke jobbet offshore med samme lønn og mindre fritid. Fritiden er hovedgrunnen.


Lenke til kommentar

Hei

 

 

 

Kommer sikkert til og skrive noe mer senere

Takk for alle svar :)

 

- Syns du det er digg å jobbe ute i nordsjøen?

Uten tvil, ja!

- Hva bruker du fritiden din på når du er heima?

Trening, hobbyer. Hus, dame®, reise osv...!

- Er dette en jobb du vil jobbe lenge med, eller i en periode?

Usikker. Mulig jeg trekker mot land etter hvert om det dukker opp noe interessant.

- Reiser du mye rundt i verden?

Har bla jobbet et år i Mexico.

- Lengter dere etter noe når dere er ute på havet?

Øl og fitte. Ellers lite.

- Hvordan er kollegene dine?

Topp!

- Og hva slags bra fordeler syns du det er med å jobbe ute i oljå?

Tenk selv!

Lenke til kommentar

Syns du det er digg å jobbe ute i nordsjøen
Både og egentlig. Avhengig av om du jobber på båt i Nordsjøen med 4 uker på / 4 uker av turnus eller om du jobber på plattform med 2/4 ordning.

Jobber selv med 4 uker på / av ordning, og man går glipp av en del når man må være annenhver måned vekk fra familie / unger osv mtp bursdager, julaften / andre høytider, men samtidig så har man mye mer frihet når man er hjemme og har en måned fri.

Man har god tid til å reise, jobbe med prosjekter, deltidsjobb, bare slappe av og kose seg, trene, osv.

- Hva bruker du fritiden din på når du er heima?
Som nevnt over, så brukes fritiden til alt fra trening, avslapping, jobbing, div. prosjekter, reising, osv.

- Er dette en jobb du vil jobbe lenge med, eller i en periode?

Har allerede jobbet en stund på sjøen, og personlig så er ikke dette noe jeg kommer til å fortsette med på grunn av interesse og at jeg ikke trives så godt med å være vekke fra familie, unger og venner annenhver måned.

- Reiser du mye rundt i verden?
Det blir et par turer i løpet av året ja, det må man ta seg råd til!

- Lengter dere etter noe når dere er ute på havet?

Familie, barn, venner, det å komme hjem hver dag og ha "fri".

- Hvordan er kollegene dine?

Mine kolleger er flotte, men jeg har også opplevd tidligere å komme på båt med noen som jeg ikke kom helt overens med, men de fleste oppfører seg profesjonelt uansett. Når man kommer på en ny jobb med alt fra 10-100 nye folk, så kan man ikke forvente å bli bestevenn med alle.

- Og hva slags bra fordeler syns du det er med å jobbe ute i oljå?

Det er som sagt utrolig godt å ha en hel måned fri og kjenne den friheten på hjemreisedagen, i tillegg til at lønna er ganske god.

Lenke til kommentar

Jeg jobba offshore i ca tre år, men da innenfor service-segmentet (ingeniør, navigasjon/posisjonering). Dvs jeg jobba ikke fast på ett sted, men dro rundt som ei flyfille der det var behov for meg og de tjenestene vi leverte. Veldig prosjektavhengig og ikke minst væravhengig (riggflytt, ankerhåndtering, bl.a.) og turene varte alt fra to dager til 4-6 uker. Hadde i utgangspunktet en slags turnus (6 uker "tilgjengelig", 3 uker "fri") men dette sklei helt ut og jeg slutta å følge med på den for annet enn overtidsregistrering i friperioden.

 

Dette var selvfølgelig spennende, og helt klart godt over gjennomsnittlig godt betalt. Men forferdelig dårlig kominerbart med familielivet, hvilket vel var hovedgrunnen til at jeg slutta. Nå er vel ikke denne arbeidstidsordninga som vi hadde der helt representativ med flertallets 2/4 rotasjon uten særlige avvik, men det er vel greit å ha med at det finnes slikt også ;)

 

For å ta spørsmålene dine;

 

- Syns du det er digg å jobbe ute i nordsjøen

 

Ja, det var digg. Det var veldig spennende, og det er (stort sett) et miljø jeg trivdes godt i. Men merk deg at det kan være stor forskjell fra sted til sted. Som nevnt så rakk jeg innom ganske mange steder iløpet av de ca 3 årene jeg holdt på (alt fra plattformer til rigger og båter i alle typer), og så veldig mange forskjellige arbeidsmiljø. Greit å være forberedt på at det ikke er bare fryd og gammen overalt, og at det utvilsomt er stor forskjell fra feks Ekofisk til ei lita standby-balje, både når det kommer til arbeidsmiljø og fasiliteter.

 

- Hva bruker du fritiden din på når du er heima?

 

Med størsteparten av omgangskretsen min inklusive kona i vanlig jobb ble formiddagene hjemme fort kjedelige etter noen dager fri. Jeg gikk hjemme som vikarierende husmor, enkelt og greit. Vaska hus og laga middag og kjeda meg.

Kunne tatt meg en deltidsjobb, men som nevnt så var arbeidstidene mine svært uforutsigbare, så jeg kunne nesten ikke planlegge noe som helst, langt mindre en deltidsjobb. For min del var dette den store baksiden av "medaljen", at fritida faktisk kunne bli innmari kjedelig og litt ensom. Med mindre man har en omgangskrets av folk som også jobber offshore og har friperioder, eller flesteparten på NAV eller liknende, så vil man nok kunne oppleve fritida som smått ensom om man er litt sosial av seg.

Men for all del, her er det selvfølgelig kun egen innstilling som betyr noe. Det blir hva du gjør det til selv.

 

- Er dette en jobb du vil jobbe lenge med, eller i en periode?

 

Nei, jeg slutta jo som sagt. Men det var innmari gøy så lenge det varte. Jeg sitter igjen med et stort utbytte både faglig og sosialt, men så raskt at dette ikke var noen karriereveg for meg, men det er jo et personlig valg ;)

 

- Reiser du mye rundt i verden?

 

Nope. Når jeg hadde fri sto fokuset mest på å være hjemme med dama som altså hadde jobb og ikke bare kunne stikke av sånn uten videre. Kjipern å reise bort alene uansett om dama sitter igjen hjemme allikevel, så det ble aldri noe mer enn de vanlige ferieturene uansett.

 

- Lengter dere etter noe når dere er ute på havet?

 

Jeg lengta hjem, det skal ikke legges skjul på det. Men så har jeg ei helt fantastisk kone også da ;)

Men altså ikke verre enn at de bra tingene ved å være offshore fint veide opp for det, i alle fall i starten.

 

- Hvordan er kollegene dine?

 

For min del var jeg veldig fornøyd. Godt arbeidsmiljø som sagt, jevnt over, men jeg møtte også en del snodige figurer der ute. Man bør være forberedt på å takle mange forskjellige typer mennesker i et lite, tett miljø. På en plattform eller en båt er det ikke bare-bare å ta seg en spasertur og skaffe avstand til slitsomme typer heller, man kan si at aksjonsradiusen er litt begrensa ..

 

- Og hva slags bra fordeler syns du det er med å jobbe ute i oljå?

 

For min del gikk det på det at det var spennende, annerledes, spesielt på det faglige planet. Godt betalt, selvfølgelig, og det gir jo en del andre muligheter ellers i livet med disse friperiodene. Men bare pass på å kom inn på en fast turnus om fritiden er viktig.

 

 

Kort oppsummert så finnes det flere baksider av offshorelivet, men det vil jo alltid være opp til en selv hva en gjør ut av det. Uansett skader det neppe noen å prøve. Det er en håpløs klisje, men det er noe i det også; det som ikke tar livet av deg, gjør deg sannsynligvis bare sterkere.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...