Gå til innhold

Fradrag ved utleie av bolig


halnes1

Anbefalte innlegg

Leier ut boligen min.

Vart leid ut i 4 siste mnd. i 2013

Fradrag for kommunale avgifter og forsikring, er hele beløpet fradragsberettiget eller skal jeg bare føre opp 1/3 som fradragsberettiget?

 

Er der en post/vedlegg for fradrag av NRK lisens,bredbånd,Canal Digital og Tele 2(tlf linje til huset)?

Eller dette ikke kostnader jeg kan trekke fra?

Hvis der er post/vedlegg skal dette eventuelt også føres som 1/3 av kostnadene?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du muligheten til å få gode fradrag på kostnadene i forbindelse med oppussingen i forkant av leieavtalen. Anbefaler deg å vedlegge et skriv til selvangivelsen der du beskriver situasjonen. Det er ekstremt viktig at du ikke tar i bruk ordet "oppussing" i dette skrivet, men beskriver kostnadene du krever fradrag for som "nødvendig vedlikehold for å klargjøre bolig for utleie". Du må selvfølgelig være selektiv og vurdere hvilke kostnader du enklest kan relatere til vedlikehold.

Last ned skjema RF1189B fra skatteetaten og les veiledningen nederst i dokumentet. Der får du all informasjon du behøver.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

2013 vil være det første året boligen skal regnskapslignes (jeg antar den ikke ble skattepliktig utleid i 2012). Det følger da av Lignings-ABC 2013/2014 s. 259 at det ikke gis fradrag for vedlikeholdskostnader med mindre utleien varer i mer enn halvparten av året. Med utleie menes her aktiv utleie, altså at leiligheten er bebodd - passiv utleie der leiligheten står tom mens man venter på å finne leietaker teller ikke.

 

I tillegg vil de fradragsberettigede vedlikeholdskostnadene for de neste fem årene bli redusert sjablonmessig.

 

For periodiske kostnader (kostnader som kan tidfestes til en spesifikk tid på året, som kommunale avgifter og forsikring) gis det fullt fradrag for de kostnadene som er pådratt i perioden eiendommen er utleid. For andre kostnader gis det fradrag proporsjonalt med den delen av året der eiendommen har vært utleid, jfr. Lignings-ABC s. 257.

 

Du kan altså føre kommunale avgifter, forsikring, bredbånd, og telefoniutgifter for terminene som gjelder september, oktober, november, og desember til fullt fradrag. Øvrige terminer kan ikke føres til fradrag. Utgifter som ikke kan tidfestes (som vedlikehold, men vedlikehold kan ikke fradras jfr. over) får du 1/3 av som fradrag.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...