Gå til innhold

Oppdatering av BIOS uten floppydrive - mulig?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har nettopp funnet ut at jeg kanskje skulle prøve å oppdatere BIOSen min, men mitt problem er at jeg for tiden ikke har noen floppydrive (har jo ikke bruk for det lenger) - og i alle BIOS-updateguider står det at man må lage en systemdisk i Win som man booter fra, hvorpå man så innstallerer den nye BIOSen fra harddisken. Eller noe slikt, etter hva jeg har (mis?)forstått.

 

Finnes det virkelig ingen annen måte å gjøre dette på? I 2003?

Må jeg bite i den grønne bananen og kjøpe meg en floppydrive bare for å oppdatere BIOSen?

Og dersom noen har noen lure innspill setter jeg pris på om det tas hensyn til at jeg i dataspørsmål er å betrakte som nesten like grønn som ovennevnte banan. :)

 

Innspill mottas med takknemlighet.

 

PS Var litt usikker på hvilket forum dette passet i, men jeg tok sjansen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

hvis du har en bios som ikke har støtte for flashing via windows kan du brenne en boot cd, og legge ved biosfilene og brenne fra den. sjekk

 

http://www.nu2.nu/bootcd/#clean

 

kanskje lurt å bruke cd-rw hvis du har tilgang til det, så slipper du å brenne en cd med 2 mb, for så å kaste den når du har flash'a

Lenke til kommentar

Jo, lasta ned versjon 3 av LUpdate, kjørte det og den oppdaga en nyere BIOS (5.7, jeg har 5.5) - og da jeg skulle innstallere kom to alternativer opp: DOS (req.floppy) og WIN, men WIN var ikke mulig å krysse av (grå), så jeg mine gledeshyl ble fort til stillhet.

 

Skal det egentlig gå an å flashe i WIN med dette kortet? (for så det er sagt, jeg har ikke peiling! :)

Lenke til kommentar

Jeg var akkurat i din situasjon for en tid tilbake. Enden på visa var at jeg kjøpte meg en floppy som jeg monterte middlertidig.

 

Oppgraderte Bios og fjernet floppy etterpå.

 

Det er mange som ikke anbefaler å oppgradere bios fra windows, hvorfor er jeg ikke sikker på. Det er da vell tryggere å oppgradere fra DOS pga at da er det ikke noe annnet som kan påvirke innstallasjonen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt
Lasta ned et updateprogram fra HKprodusenten, men BIOS update gikk bare via DOS og ikke Win...drit. :)

 

Har kikka litt rundt på nett, og det virker jo umåtelig komplisert å lage en bootable cd...noen som kan forklare det på en enkel måte? :)

 

stikk på adressen jeg post'a i stad. les det som står (under clean/bios update). gjør det. (du laster ned et par filer, unzipper de i samme katalog, legger filene du trenger for oppdateringa i en underkatalog og kjører "bcd.bat clean". hvor vanskelig kan det være?!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...