Gå til innhold

Microsoft vil gi bilen din Metro-fliser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Er dere virkelig så dumme som tror at dette vil styre noe som helst annet en selve computing delen av bilen din?

Du tror ikke NSA blir våt i boksa av tanken på å stoppe en bil med et tastetrykk?

Ingenting forundrer meg lengre.

For å si det sånn, man har klart å ta kontroll over enkelte funksjoner i en bil via bilens integrerte radio over FM båndet. Husker ikke helt detaljene, men man kunne gjøre ting som å slå av motoren, låse bilen, og sette elektroniske styringssystemer og sensorer ut av drift, eller manipulere disse.

 

Det er et spørsmål om kompetanse, og jeg har vanskelig for å tro at dette blir lettere ved å integrere mot apple, MS eller Google i seg selv. Det som imidlertid kan utgjøre en forskjell er at man tilgjengeliggjør bilens sytemer for omverden i mye større grad enn man gjør ved å ta i mot radio på FM båndet. Og økt eksponering er lik økt risiko.

Lenke til kommentar

Tja vi har jo denne:

https://www.youtube.com/watch?v=bkBH5NKEJDs

 

Men nei, jeg tror ikke jeg vil ha noe relatert til Windows i bilen min, vi har jo allerede sett hva Toyota fikk til med Lexus... Virus på bilens systemer via diagnose systemet :S

 

Disse systemene virker å ha sterkere relasjoner til mobile OS, og 99% av virus i mobilmarkedet har android som mål. Så...

Lenke til kommentar

Håper ikke bilbransjen går i fella å gjør disse systemene fullinntegrerte i bilen. Det at Volvo skal ha fra Apple men de bør jaggu tilby fra de som er leverer systemer til bil. Da kan man også kjøpe bil brukt med disse systemene å erstatte de med det man selv ønsker å bruke. Jeg går ikke fra IOS til WP eller Android pga ett system i bilen.

 

Frykter at man blir mer og mer låst inn, fremfor å kunne velge selv hva man ønsker.

 

Det burde ikke være problemer å legge opp til at både Android, Win Phone (metro) og IOS skulle ha tilgang til akkurat den samme infoen og meldingsutvekslingen mot bilen, uavhengig hvem som har utviklet og designet infotainment-systemet for dene ene eller andre bilprodusenten.

 

Det gjelder bare å sitte med nok egenkontroll til at det er bilprodusenten som har det siste ordet, og ikke Apple, MS eller Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...