Gå til innhold

Kva betyr egentlig DATA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har i hvertfall data!

 

Drøssevis med 1'ere og 0'ere på harddisken, og de er bare mine ... ahhh my precious...

 

HO.HO !! Beste innlegget så langt ! :lol:

 

(Den som tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig

har forstått begge deler like dårlig....

Piet Hein, trur jeg..)

Lenke til kommentar

Bruken av ordet data i betydningen datamaskin er ikke enestående i språket?

 

Andre eksempler er Walkman, som er et varemerke registrert hos Sony, og Hammond- orgel. Hammond er en fabrikk som lagde orgler. I det engelske språket er det ganske vanlig å kalle dongerybukser for Levi's og engangslightere for Bic , og det er jo også varemerker.

 

Når det er sagt kan man gjerne diskutere om det er en uting eller ikke. De fleste skjønner hva man mener. Selv får jeg problemer når folk snakker om "harddisken" sin, og mener en stor boks med masse ledninger stikkende ut, CD- ROM osvosv. Egentlig er vel ikke det noe bedre eller verre.

 

Tror denne diskusjonen kan bli lang før alle er enige!

Lenke til kommentar

Ok, sry :oops: ...

 

Kort,,, Data = opplysning... eller? :-?

 

Nope.

 

Data er et abstrakt samlebegrep.

 

Eksempelvis alt du ser i loepet av en dag.

Av alt dette, er det kun en liten del du identifiserer, og enda mindre som har mening for deg. Data du identifiserer, kan _du_ bruke som informasjon.

 

Annet eksempel er denne sida her. Bokstavene du leser er en broekdel av HTML-informasjonen i sida, men det er alt du regner som informasjon.

Lenke til kommentar
Ingen som akter og svar skikkelig så ;)

 

DATA = PC,

PC = Personal Computer

= Personlig Datamaskin, som igjen blir forkortet til data :-)

 

Data er ingen gyldig forkortelse for datamaskin, så det første premisset stemmer ikke. Dette fordi ordet data har en annen og selvstendig betydning: DATA=/=PC.

 

Du kan ikke forkorte eplekake til eple. På samme måte blir det et ord som betyr noe annet!

Lenke til kommentar
Ingen som akter og svar skikkelig så ;)

 

DATA = PC,

PC = Personal Computer

= Personlig Datamaskin, som igjen blir forkortet til data :-)

 

Ingen som akter å svare skikkelig?

Beklager, men her er det da du som bedriver vranglære etter at utallige poster har gitt en saklig og korrekt forklaring.

Data er i dette tilfellet et uttrykk som feilaktig blir brukt om en PC, men pr.def. har ordet svært lite å gjøre med PC'er å gjøre.

Lenke til kommentar

Caplex skrev:

data (flertall av lat. datum, noe som er gitt el. oppgitt), faktiske opplysninger; oppgave (især med angivelse av tall, tidspunkter o.l., ofte i tekn. sammenheng). I informatikken er d. symboler eller signaler som er bærere av informasjon.

 

og...

 

datamaskin (eng. computer), maskin for elektronisk behandling av data. 1644 konstruerte Pascal en mekanisk regnemaskin, i 1833 beskrev Babbage den teorien som ligger til grunn også for moderne d. Hullkortmaskinene som ble tatt i bruk på slutten av 1800-tallet, var de første eg. d. Men først ved utviklingen av halvlederteknologien ble det mulig å lage mer kompakte d. Selv de billigste personlige d. har i dag større regnekraft enn de dyreste maskinene hadde for en generasjon siden. De fleste d. bygger på at operasjonene foretas én for én, men det arbeides med å utvikle maskiner som kan utføre mange beregninger parallelt, såk. parallellprosessering.

 

Nå har du fått svaret, så der stopper posten :p

Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøpe en data. Data er flertall. Du kan derimot kjøpe en samlig data... eller en datamaskin for den saks skyld.

 

Vel, hjemme på Sunnmøre sier vi ihvertfall:

Ej ska kjøpe mej ny data... :D

 

Så dette er altså også et spørsmål om dialekt...

 

Nei, det er heller at enkelte samfunns-grupper har lagt seg til uvanen å bruke ordet data som da egentlig betyr noe helt annet.

Folk som ikke vet hva ordet data egentlig betyr har veldig lett for å forkorte ordet datamaskin - noe jeg godt kan forstå.. Blir ikke mer riktig av den grunn.

Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøpe en data. Data er flertall. Du kan derimot kjøpe en samlig data... eller en datamaskin for den saks skyld.

 

Vel, hjemme på Sunnmøre sier vi ihvertfall:

Ej ska kjøpe mej ny data... :D

 

Så dette er altså også et spørsmål om dialekt...

 

Nei, det er heller at enkelte samfunns-grupper har lagt seg til uvanen å bruke ordet data som da egentlig betyr noe helt annet.

Folk som ikke vet hva ordet data egentlig betyr har veldig lett for å forkorte ordet datamaskin - noe jeg godt kan forstå.. Blir ikke mer riktig av den grunn.

 

Så du mener at hvis jeg sier ordet data for datamaskin så er det feil?

Slang er en del av ordforrådet vårt. Har alltid vært det og vil alltid være det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...