Gå til innhold

Kva betyr egentlig DATA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

data (flertall av lat. datum, noe som er gitt el. oppgitt), faktiske opplysninger; oppgave (især med angivelse av tall, tidspunkter o.l., ofte i tekn. sammenheng). I informatikken er d. symboler eller signaler som er bærere av informasjon.

 

 

ost, melkeprodukt rikt på fett og proteiner (kasein). O.-massen felles ut av melken med tilsetning av løype (som inneholder enzymet chymosin) el. ved syrning av melken. Mysen presses fra o. -stoffet og behandles videre alt etter hvilken type o. som skal fremstilles. Vanligvis skjer en elting, pressing, forming, salting og lagring, det foregår også en gjæring. Lagringsbetingelsene er avgjørende for smak og konsistens. Løype-o. kan være faste (f.eks. emmentaler, gruyère, nøkkelost), halvfaste (gouda, edamer, jarlsberg) el. bløte (camembert, brie). Fastheten er også avhengig av hvor mye myse som presses ut. Surmelks-o. er f.eks. gammelost og pultost. Ved inndamping av mysen fås brun ost som er rik på karbohydrater, men forholdsvis fattig på proteiner. O. er verdifull som protein- og kalkkilde og inneholder dessuten viktige B-, A- og D-vitaminer. Hvite o. har et stempel som angir fettinnholdet i prosent av det totale innhold. Også brune o. stemples, her er stempelet fra gammelt av å betrakte som et varemerke, f.eks. G 35.

 

:woot:

Lenke til kommentar

data -en el. -et, -, -ene (lat., fl av datum '(det) som er gitt')

  1. enkeltopplysning (innenfor et større materiale); i edb: opplysning som blir brukt i (el. kommer ut av) et databehandlingssystem
  2. i fl: faktiske opplysninger, kjensgjerninger statistiske d- / oppgi alle d-
  3. kortord for datateknologi, edb innføre d- i skolen / bruke d- på kontoret / Norges lover fins på d- er lagret i en database .

ost m1 (norr ostr)

  1. næringsmiddel av ostemasse el. innkokt myseblanding som brukes til pålegg brun o- / hvit o- / ha o- på brødskiva / yste o-
  2. ostemasse .

Fra Bokmålsordboka

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Data er slang for datamaskin. :p

 

eller forkortning

 

Nåvel.. det kommer an på hva slags data det er snakk om.

Det kan f.eks være snakk om samling av data

Eller som du sier: Jeg skal kjøpe en data

 

Du kan ikke kjøpe en data. Data er flertall. Du kan derimot kjøpe en samlig data... eller en datamaskin for den saks skyld.

Lenke til kommentar

data (flertall av lat. datum, noe som er gitt el. oppgitt), faktiske opplysninger; oppgave (især med angivelse av tall, tidspunkter o.l., ofte i tekn. sammenheng). I informatikken er d. symboler eller signaler som er bærere av informasjon.

 

 

ost, melkeprodukt rikt på fett og proteiner (kasein). O.-massen felles ut av melken med tilsetning av løype (som inneholder enzymet chymosin) el. ved syrning av melken. Mysen presses fra o. -stoffet og behandles videre alt etter hvilken type o. som skal fremstilles. Vanligvis skjer en elting, pressing, forming, salting og lagring, det foregår også en gjæring. Lagringsbetingelsene er avgjørende for smak og konsistens. Løype-o. kan være faste (f.eks. emmentaler, gruyère, nøkkelost), halvfaste (gouda, edamer, jarlsberg) el. bløte (camembert, brie). Fastheten er også avhengig av hvor mye myse som presses ut. Surmelks-o. er f.eks. gammelost og pultost. Ved inndamping av mysen fås brun ost som er rik på karbohydrater, men forholdsvis fattig på proteiner. O. er verdifull som protein- og kalkkilde og inneholder dessuten viktige B-, A- og D-vitaminer. Hvite o. har et stempel som angir fettinnholdet i prosent av det totale innhold. Også brune o. stemples, her er stempelet fra gammelt av å betrakte som et varemerke, f.eks. G 35.

 

:woot:

 

Jeg må si jeg digger tolkningene der. 100% korrekt. 100% med stil

 

MR_T

Lenke til kommentar
Data er slang for datamaskin. :p

 

eller forkortning

 

Nåvel.. det kommer an på hva slags data det er snakk om.

Det kan f.eks være snakk om samling av data

Eller som du sier: Jeg skal kjøpe en data

 

Du kan ikke kjøpe en data. Data er flertall. Du kan derimot kjøpe en samlig data... eller en datamaskin for den saks skyld.

Der mente jeg at hvis data brukes som forkortning for datamaskin sier man ..kjøpe en data. Siden datamaskin er entall blir selvsagt forkortningen data også entall... Men data er flertall hvis det er den andre typen data (...samle data).

 

Eller no sånt.. ble litt forvirret her nå :roll:

Lenke til kommentar
Data betyr vel noe sånt som opplysning, verdi, informasjon, masse, eller noe i den duren. Om man ønsker å fortelle at man har en pc ved å si "jeg har data" snakker man dårlig norsk. "Jeg har datamaskin" eller "jeg har pc" er mer riktig.

:yes:

Høres ganske løk ut å si f.eks jeg har data når man snakker om en PC :)

Lenke til kommentar
Data er slang for datamaskin. :p

 

eller forkortning

 

Nåvel.. det kommer an på hva slags data det er snakk om.

Det kan f.eks være snakk om samling av data

Eller som du sier: Jeg skal kjøpe en data

 

Du kan ikke kjøpe en data. Data er flertall. Du kan derimot kjøpe en samlig data... eller en datamaskin for den saks skyld.

Der mente jeg at hvis data brukes som forkortning for datamaskin sier man ..kjøpe en data. Siden datamaskin er entall blir selvsagt forkortningen data også entall... Men data er flertall hvis det er den andre typen data (...samle data).

 

Eller no sånt.. ble litt forvirret her nå :roll:

 

Joda, jeg skjønte poenget ditt første gangen, men som det er poengtert tidligere: "Jeg har data" er utrolig dårlig norsk. Bruk PC eller datamaskin isteden. :)

Lenke til kommentar

Data er flertall av datum (latin), som betyr et faktum, en kvantifisert eller målbar opplysning.

Data + Metadata = Informasjon

 

Metadata er da noe som forteller noe om hva data er. Feks er tallrekken 1, 3, 4, 9 data, men hva betyr de? Metadataen kan da si at det er feks klokkeslett :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...