Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjøre på kollektiv-trafikklys med MC?


srbz

Anbefalte innlegg

Her om dagen kjørte jeg (motorsykkel) i kollektivfelt, blant annet gjennom et lyskryss der trafikklyset var av kollektiv-typen, med "S", horisontal strek og vertikal strek. Først i etterkant stusset jeg litt over om jeg egentlig har lov til dette - vi motorsyklister har trossalt ikke nødvendigvis lov til å kjøre hvorsomhelst der buss og taxi kan, men er kollektiv-kryss lovlig?

 

Jeg finner ikke noe om dette i motorsykkelpensum fra da jeg tok lappen for >2 år siden.

Er det evt. også noen her som kan dokumentere sine påstander rundt dette?

1290604759067_115.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg også lurt på. Når man benytter seg av kollektivfeltet, skal man da også bruke kollektivlysene? En gang jeg kjørte i Bergen sentrum hadde jeg en skolesykkel med lærer på slep i kollektivfeltet til høyre for meg, og jeg ble litt overrasket da de kjørte på buss-signalet. Det kan jo hende eleven dreit seg ut, men det så mer ut som han gjorde det han fikk beskjed om.

 

Det er vel mest logisk at man skal kjøre på kollektivlys. Hvis ikke kan man komme til å sperre for bussen.

 

Hvis vi kan stole på Wikipedia-artikkelen om kollektivfelt, er det en formulering der som hjelper oss: Kollektivfelt har egne trafikklys. Med andre ord: Lysene gjelder feltet, ikke kjøretøygruppen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kollektivfelt

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke om finfortolkning av Wikipedia-formuleringer er en god rettskilde. Ressonnementet ditt høres forøvrig fornuftig ut.

 

Her er det spesifikke krysset jeg kjørte i, der høyre felt altså er kollektivfelt, som skiltingen tilsier. Slike kollektivfelt har jo "vi" lov å benytte, i motsetning til f.eks. denne høyresvingen.

 

Jeg kom til å tenke over problemstillingen da jeg leste denne artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdaget tilfeldigvis at denne tråden utløste en diskusjon på MCsiden som endte med at ett av medlemmene spurte vegvesenet direkte. Svaret han fikk:

 

 

Hei!

I regler for lyssignal og trafikkreglene om plassering står det ingenting konkret om problemstillingen du reiser.

Trafikkreglene § 5 om plassering stadfester at tohjulsmotorsykkel uten sidevogn og tohjuls moped lovlig kan kjøre i kollektivfelt.
Utledet fra dette er at de som lovlig kan bruke kollektivfelt forholder seg til lysene for kjørende i kollektivfeltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...