Gå til innhold

Trenger hjelp til å kjøpe gamermus.


Anbefalte innlegg

Jeg driver å leter etter erstatning for Logitech G500 som begynner å bli sliten etter ca 2 års bruk. Venstreknappen dobbeltklikker ved enkeltklikk og det å markere tekst er umulig. Vet det finnes en fiks for det, men da må jeg rive av noe av underlaget for å komme til skruene og drive å rote inni der etter klikke mekanismen så nei det gidder jeg ikke :p

 

Har egentlig gått for Corsair M65, men kabelen er i korteste laget. Saken er den at jeg bør helst ha 2 meter lang kabel hvis jeg skal ha kablet gamermus. Så trådløst er vel det jeg ønsker meg mest og da ender jeg opp på Mad Catz R.A.T.9. Største grunnen til det er tilpasningsmulighetene og kult utseende. Har G500 nå og syntes det er akkurat litt for stor.

 

Noen som har erfaringer med R.A.T.9 eller en annen rå gamermus?

Endret av Steffen94
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med forstyrrelse av signalet til trådløse muser har jeg ennå til gode å se noe til, i to år brukte jeg en Logitech G700 med trådløs router og alle slags mulige duppeditter rundt uten at det engang ble antydning til kluss med signalet. Likevel vil jeg anbefale kablet mus foran trådløs, rett og slett fordi det er noe dritt når batteriet går tomt for strøm. Det vil kanskje ikke være et problem dersom man har en lade-dock (slik som R.A.T.9 har) og at man husker å sette musa i laderen hver gang man forlater PC-en, men G700 har kablet lading og jeg endte opp med å ha kabelen stående i hele tiden...

 

Jeg har brukt veldig mye tid i det siste på å gjøre research om datamuser, for jeg har også behov for ny mus siden jeg ikke er helt fornøyd med min Sensei [RAW]. Etter hundre runder i Google bestemte jeg meg for at jeg skulle ha optisk mus og ikke laser, og da sto til slutt valget mellom Razer Deathadder 2013 og en av musene til Zowie, som har et ganske bredt utvalg med muser i ulike farger og størrelser. Jeg endte opp med å bestille en Deathadder 2013 siden Zowie ikke selges i de nettbutikkene jeg vanligvis bruker.

 

Dersom du er fornøyd med måten du holder din G500 (synes du den er komfortabel?) bør du velge en mus med lignende fasong/tilpasset samme grep. G500 er kanskje best for "palm grip" og da kan du vurdere f. eks. Zowie EC1 for å nevne noe. R.A.T.9 passer kanskje alle typer grep siden den kan stilles så mye på.

 

Det er ikke lett å anbefale datamus, folk har ulike behov og bruksområder og det lar seg ikke gjøre i praksis å teste alle muser som eksisterer... Spiller man i hovedsak FPS slik som jeg gjør er det greit å vite at høy DPI er meningsløst, jeg tviler også på at folk som spiller MOBA og lignende er i nærheten av i bruke den DPI-en som de fleste lasermuser i dag tilbyr. 6400 DPI er meningsløst... TL;DR: her er noen muser du kan sjekke ut:

 

Razer Deathadder 2013

Zowie EC1 evt. annen Zowie-mus

Logitech G400/G400s (visstnok meget god sensor)

For trådløs, G700s eller R.A.T.9

 

Ellers kan jeg personlig skrive under på at Steelseries [RAW] lever opp til navnet sitt når jeg rager og dundrer den gjentatte ganger i skrivebordet. Jeg tror jeg får brudd i hånda før denne musa tar kvelden...

Lenke til kommentar

Razer Deathadder 2013

Zowie EC1 evt. annen Zowie-mus

Logitech G400/G400s (visstnok meget god sensor)

For trådløs, G700s eller R.A.T.9

- Razer Deathadder 2013 er en mus jeg også vurderer sterkt. Jeg vil egentlig ha trådløs, men ser at Deathadder har lengre ledning en G500 som er 2m så da er ikke det et problem. Ser ut som jeg kanskje lander på denne. Det finnes ikke en rød utgave eller mulighet for å skifte farge på led til rød?

 

Razer Mamba er ikke det en trådløs versjon av Deathadder? Syntes den er litt dyr da.

 

- Aldri hørt om, men kan ta en titt på det.

 

- Logitech G400s har jeg sett litt på og det kan være et god alternativ da den er litt mindre enn G500 som jeg er fornøyd bortsett fra at den er litt stor, men det er min første gamermus så jeg kan ikke sammenligne med noe.

 

- Det blir nok ikke G700s. Logitech G602 er mer aktuell da jeg lest at folk er mer fornøyd med den enn G700s. Den varer MYE lenger, men har ikke noen form for lading. G602 har bare 2500 DPI, men det holder for meg.

 

Når det gjelder R.A.T.9 så vet jeg ikke helt. Flere som sier at den blir ødelagt, dårlig sensor og veldig ømfintlig med tanke på vibrasjoner og støv, men den er så kul! Spesielt i glossy black. R.A.T.9 har ikke ladestasjon, men et ladesystem med batteripatroner. Spør du meg så er det egentlig bare enda kulere :)

Endret av Steffen94
Lenke til kommentar

Jeg har en R.A.T. 7 som jeg har brukt lenge. Den er ikke trådløs, men vil heller anbefale denne enn R.A.T. 9. Den har ekstra knapper som du kan programmere og bruke i spill, noe som gjør spillopplevelsen i de fleste spill bedre. Har bare ett problem med denne, vet ikke om det er en svakhet eller ikke. Musehjulet fungerer ikke skikkelig. Det fungerte perfekt da jeg kjøpte den, men over tid har det fungert litt dårligere. Ellers er R.A.T. 7 anbefalt.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor "rå" den må være, men jeg er godt fornøyd med Mionix 3200. Ikke koster den all verden heller (ca. 450,-). Bra med funksjoner, "trådbelagt" kabel så den ikke henger seg opp slik plastkabel kan gjøre, skift DPI on the fly med to knapper under scrollehjulet (Dette er kanskje vanlig på gamingmus?) og den ligger godt i hånda.

 

Har ikke bitt meg merke i modellnummeret, men jeg har testa noen RAT mus i butikken og synes de føles litt rare. Legg til prisen og at de ser ut som noe Lego Technic-greier så holder det for meg, men smaken er jo forskjellig.

 

Før du kjøper vil jeg uansett anbefale deg å dra i en butikk der du kan kjenne hvordan den ligger i hånda (spør om å få ta den ut av esken om de ikke har på display). Musa kan være så "rå" den bare vil, men om den er for stor/liten/klumpete så vil du ikke bli fornøyd.

Lenke til kommentar

Selv mange av de proffeste esport-utøverene spiller med Microsoft Intellimouse(?) og lignende, så pris på en datamus er mye design og merkevare... Tror det var fnatic kanskje som selv etter å ha vært med på å designe egen gaming-mus valgte å gå tilbake til en langt billigere og enklere mus, mener i alle fall at jeg leste dette et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Fikk for øvrig en Deathadder 2013 i posten her om dagen og er kjempefornøyd med den. God overflate i motsetning til Sensei [RAW] som var helt glatt og ble veldig ubehagelig etter en stund foran skjermen. Formen på musa er litt annerledes, men det tok bare en dag så var jeg vant med den.

Lenke til kommentar

Har mamba selv og jeg vet mangen sier den er overpriced, men det er den ikke etter min mening. Den har n av de beste sensorene jeg har prøvd( i motsetning til rat serien) og den kan brukes trådløs eller kablet om du vill. Jeg synes den er mye bedre kablet enn uten.

Jeg venter litt på et tilbud på Mamba, men hvis den er bedre kablet så kan jeg vel egentlig bare kjøpe Deathadder?

Lenke til kommentar

 

Har mamba selv og jeg vet mangen sier den er overpriced, men det er den ikke etter min mening. Den har n av de beste sensorene jeg har prøvd( i motsetning til rat serien) og den kan brukes trådløs eller kablet om du vill. Jeg synes den er mye bedre kablet enn uten.

Jeg venter litt på et tilbud på Mamba, men hvis den er bedre kablet så kan jeg vel egentlig bare kjøpe Deathadder?

 

mja. Både sant og usant det. Men den er god trådløs men synes bare det er mer sikkert å bruke kabel siden plutselig så kan det være den hopper litt uten kabel. Jeg vill også påstå at Mamba har bedre grep enn Deathadder. Har hatt begge og synes mamba var klart bedre. Noe du bør styre unna er RAT9 mener jeg. Sensoren blir helt skurrete bare det er en bitteliten støv bit inni som man ikke kan se så lenge man ikke bruker mikroskop.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med R.A.T.9 eller en annen rå gamermus?

Jeg har en M.M.O.7 (som er så å si samme mus, med annen layout), som jeg kjøpte etter å ha lest en del anmeldelser av den som roste den opp i skyene.

Jeg synes musen er rett og slett elendig å holde i, uansett hvordan jeg former den med det som er med. Etter noen timer med mus-intensive spill som f.eks. Diablo 3, så har jeg rett og slett vondt i hånda.

For min del er musa alt for flat og kantete.

Samtidig nekter laseren å lese horisontale, vertikale eller begge retninger i tide og utide. Dette er riktignok en produksjonsfeil på min mus, sannsynligvis.

 

Samtidig er programvaren som følger med temmelig dårlig. Man kan sette diverse profiler med programmerte knapper, men ingen måte å autostarte profilene. Man må manuelt inn på programmet og sette en profil, hver eneste gang du starter opp datamaskinen. Jeg har løst dette problemet med et script, men det burde være unødvendig.

 

Jeg kan ikke anbefale denne. Kommer nok til å kjøpe en ny Razer mus, selv om byggkvaliteten er lav.

Endret av desudesu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...