Gå til innhold

[Løst] Speilreflekskamera, D3200 eller D3300?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er helt fersk på speilreflekskameraer, men liker å ta bilder.

Av den grunn vil jeg investere i et kamera, og har sett på D3200 og D3300 fra Nikon.

 

Er det store forskjeller på disse kameraene?

Hvem ville vært best for en nybegynner?

Vil helst ha Nikon, ettersom kjæresten har hatt problemer med sitt Canon kamera, og folk jeg kjenner har god erfaring med Nikon.

 

Har sett på disse produktene fra netonnet.

 

D3300:

 

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/nybegynner/Nikon-D330018-55VRIIKitDSLR/201096.8265/

 

D3200:

 

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/nybegynner/Nikon-D320018-55VR55-200VRtilbeh%C3%B8r/200391.8265/

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er bra nybegynnerkamera - men nettbutikken NetOnNet er sterkt kritisert. Det samme er Pixmania. Trykk "les butikkerfaringer" under logoen i prisguiden. Pass også på å få med riktig objektiv: 18-55mm VR II for D3300 eller 18-55mm VR for D3200.

 

Plukk fra D3300 i prisguiden:

4989 kr Siba

4999 kr Dustin

5499 kr Japanphoto

 

For D3200:

3879 kr Siba

3885 kr JapanPhoto

3890 kr Fotovideo

 

Her kan du lese om lanseringen av D3300 og hva som er oppgradert fra forgjengeren D3200.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg er helt fersk på speilreflekskameraer, men liker å ta bilder.

Av den grunn vil jeg investere i et kamera, og har sett på D3200 og D3300 fra Nikon.

 

Er det store forskjeller på disse kameraene?

Hvem ville vært best for en nybegynner?

Vil helst ha Nikon, ettersom kjæresten har hatt problemer med sitt Canon kamera, og folk jeg kjenner har god erfaring med Nikon.

 

Har sett på disse produktene fra netonnet.

 

D3300:

 

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/nybegynner/Nikon-D330018-55VRIIKitDSLR/201096.8265/

 

D3200:

 

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/nybegynner/Nikon-D320018-55VR55-200VRtilbeh%C3%B8r/200391.8265/

 

Takk for alle svar

Begge er kamera i Nikons nybegynnerserie, og det vil ikke være veldig stor forskjell på de. Siden D3300 er oppfølgeren til D3200 har den noen små teknologiske fortrinn, som flere bilder i sekundet, mulighet for høyere iso, mulighet for hdr og panorama i kameraet for å nevne noen. Ellers ville jeg vurdert å gå for f.eks. Canon 1200D, siden da kan tross alt du og kjæresten din dele på objektivene.

 

Men nå vet ikke jeg nøyaktig hva problemet med hennes kamera gikk ut på. Begge leverandørene leverer uansett kvalitetskamera som er bygd for å tåle ganske mye, og såvidt jeg vet, sjeldent blir levert med vesentlige feil.

Lenke til kommentar

Er det store forskjeller på disse kameraene?

Jeg er enig med det Simen1 skriver om å holde seg til nettbutikker med bra rykte. Sjansen for at du må reklamere er ikke stor, men kjededlig å måtte forholde seg til en useriøs butikk hvis noe skulle gå galt.

 

Når det gjelder D3300 vs D3200 så er D3200 ute av produksjon (men finnes fortsatt ny i butikkene) og D3300 er erstatningen. Det er kun små forbedringer, men D3300 er litt bedre på det meste og gitt omtrent samme pris ville jeg definitivt valgt D3300, f.eks er elektronikken en generasjon nyere og videofunksjonen litt mer avansert.

 

Merk at ingen av disse har WiFi innebygd, men det finnes som ekstrautstyr. D5300 har det innebygd så hvis WiFi er noe du ønsker bør du vurdere det, men prisen er høyere.

 

Jeg ville sterkt vurdert å holde meg til samme merke som kjæreste/familiemedlem da det gir mulighet for å byttelåne utstyr. Kanskje ikke noe stort poeng hvis det dreier seg om kun ett kamerahus med en linse, men hvis interessen er økende virker det dumt å kjøre to systemer. At noen har problemer med et Canon-kamera betyr at kameraet må fikses, ikke at det er noe galt med Canon som merke.

Lenke til kommentar

Begge er bra nybegynnerkamera - men nettbutikken NetOnNet er sterkt kritisert. Det samme er Pixmania. Trykk "les butikkerfaringer" under logoen i prisguiden. Pass også på å få med riktig objektiv: 18-55mm VR II for D3300 eller 18-55mm VR for D3200.

 

Plukk fra D3300 i prisguiden:

4989 kr Siba

4999 kr Dustin

5499 kr Japanphoto

 

For D3200:

3879 kr Siba

3885 kr JapanPhoto

3890 kr Fotovideo

 

Her kan du lese om lanseringen av D3300 og hva som er oppgradert fra forgjengeren D3200.

Takk for alle svar, setter pris på det.

Blir nok D3300 jeg går og og likte "pakke" tilbudet om vi kan kalle det som Netonnet gir og selv har jeg god erfaring med dem personlig.

 

Er du kritisk til dem av personlig erfaring eller?

Lenke til kommentar

Ser jo etter to objekter, bag og minnekort i en deal.

 

Er dette her noe som ser bra ut da?

 

http://www.dustinhome.no/product/5010782442/nikon-d3300-af-s-dx-18-55-3-5-5-6-g-ed-ii-af-s-dx-55-200-4-5-6-g-ed/

 

EDIT: Det jeg ser at objektivene ikke har bildestabilisator som jeg selv føler er viktig.

 

Har tittet litt, men sliter med å velge, så mer hjelp hadde vært fint.

 

Ser etter D3300 med et objekt til å ta "vanlig bilder" og et objekt som jeg kan ta bilder på lengre avstand og av store landskapsområder som fjell, daler, skip, hav osv...

 

Fint om noen kunne hjelpe meg med det, noe bra til en ikke så høy pris.

 

Har tittet og tar og handler fra det stedet for objektene er å finne, skjønner ikke helt 100 hvem objekt som passer hva :p

 

Trenger ikke en "pakkedeal" som er nevnt i den første linja.

Endret av Hvaheterdu
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe på en dedikert fotoforhandler som Fotovideo eller Japanphoto, ikke så mye pga. pris, du betaler vel litt mer (noen få hundrelapper), men om noe skulle skje føler jeg at meg mye mer sikker. Og så sparer du porto.

 

En annen fordel er at du kan få gode råd i butikken og faktisk se og ta på produktet.

 

Når det gjelder om D3300 forsvarer en så mye dyrere pris enn D3200. Sensoren er jo den samme.

 

Denne ser ut til en god deal, tilsvarende D3300 koster ca 2000 kr mer!

http://www.fotovideo.no/foto/Speilrefleks/Nikon/Nikon-D3200-m-18-55mm-VR-24-2Mp--Full-HD-m-AF-F-129596-p0000152563

merk at dette er det nyeste objektivet med VR (og versjon II). Det er ikke vits i å kjøpe noe annet en 18-55 zoom sammen med pakka, da denne får du "nesten" gratis ift. de andre.

 

Anbefaler å legge mer penger i zoomobjektivet, da det er meget viktig med stabilisator på zoom. Du vil få problemer med å ta gode bilder håndholdt med et zoomobjektiv uten stabilisator.

Husk også å sjekke objektiver fra andre produsenter (Sigma, Tamron ...)

 

Du kan også sjekke bruktmarkedet på foto.no, mye seriøse folk der og du får gode tilbud på nesten nytt utstyr.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Er du kritisk til dem av personlig erfaring eller?

Nei, jeg har faktisk bare god erfaring med de, men jeg vet om mange andre som har brent seg. Årsaken til at jeg har god erfaring med de er at jeg heldigvis aldri har måttet reklamere på noe jeg har kjøpt der. Kundeservicen skal være ulidelig treg og motvillig i følge alt for mange andre. Derfor handler jeg ikke derfra flere ganger. Kundebarometeret er ikke bare tull.

Lenke til kommentar

Hvaheterdu: Dropp pakkeopplegget, kjøp ting hver for seg så du får nøyaktig de tingene du ønsker deg i stedet for å være begrenset til en helt spesifikk kombinasjon av ting.

 

eirikn: Du linker til en pakke som mangler VR på begge objektivene. Jeg ville styrt unna de. VR er veldig kjekt å ha, særlig på tele. Dessuten tror jeg det holder med 18-55mm helt i starten, og når han først er klar for telezoom så vil jeg anbefale en som er bedre enn den der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konkret forslag:

- Nikon D3300 med 18-55mm VR II fra Dustin 4999 kr. Gratis frakt. Velg mellom rød, grå og sort utvave.

- Lowepro Rezo TLZ20 fra Dustin 189 kr. Gratis frakt.

- 32 GB Sandisk Class II minnekort fra MyMemory 16,97 pund + 1,95 pund frakt = ca 188 kr inkludert frakt (under tollfrigrensa = ingen andre gebyrer). Samme kort kan også kjøpes fra Dustin for 21 kroner mer.

Lenke til kommentar

Begge er bra nybegynnerkamera - men nettbutikken NetOnNet er sterkt kritisert. Det samme er Pixmania. Trykk "les butikkerfaringer" under logoen i prisguiden. Pass også på å få med riktig objektiv: 18-55mm VR II for D3300 eller 18-55mm VR for D3200.

 

Plukk fra D3300 i prisguiden:

4989 kr Siba

4999 kr Dustin

5499 kr Japanphoto

 

For D3200:

3879 kr Siba

3885 kr JapanPhoto

3890 kr Fotovideo

 

Her kan du lese om lanseringen av D3300 og hva som er oppgradert fra forgjengeren D3200.

Jeg leste igjennom brukererfaringene med Netonnet, det er jo mange flere som er fornøyd enn misfornøyd der. Selv har jeg handlet mange ganger fra Netonnet og jeg har ingen negative erfaringer.

Lenke til kommentar

Se litt nærmere på tilbakemeldingene. Det er de som ikke har hatt returer eller andre uønskede ting som er fornøyde. NetOnNet fungerer altså bra når varene fungerer bra. De som er misfornøyde er de som har måttet gjennomgå returer, forsinket levering og annen kontakt med kunde"service".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Blir nok D3300 jeg går og og likte "pakke" tilbudet om vi kan kalle det som Netonnet gir og selv har jeg god erfaring med dem personlig.

Ikke mye å skryte av, det pakketilbudet.

 

Det eneste du får ved kjøp på netonnet, som du ikke nødvendigvis får alle andre steder, er en halvkjip bag og et helkjipt minnekort. Verdi en hundrelapp eller to, og mest sannsynlig kaster du i hvert fall minnekortet for å kjøpe et raskere et så du får utnyttet kameraet bedre.

 

Det de skriver om Nikon School og Check & Clean er ikke noe Netonnet gir med, men en ting du får med alle Nikon D3300 du kjøper fra en hvilken som helst norsk leverandør (obs! Pixmania er ikke en norsk leverandør). Selv om Netonnet prøver å få deg til å tro at du får det med kun fordi du kjøper fra dem.

 

I likhet med Simen har jeg merket meg mange negative erfaringer med Netonnet av de som trenger noe service ut over det å bare få kameraet. De klarer å levere, det er heller ingen heksekunst. Det er når man trenger etterservice at klageprosenten skyter i været.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...