Gå til innhold

Spørsmål om clean instal!


Anbefalte innlegg

Jeg har en Lenovo ideapad S510P, mangler både revovery dvd, og Windows produkt key. Da den er i bios.

 

Har også en 250 GB Samsung Evo ssd.

Vet jeg kan klone disken, noe jeg også har prøvd. Men får ikke med revovery partisjonen da.

 

Vurderer en clean install.

 

Er Windows 8, vanlig versjon på dataen. Oppgradert til 8.1

Vurderer å kjøper en ny oem versjon av win 8, eller kan jeg kjøpe win 8.1? Går det?

Og hva med produkt nøkkelen?

 

Jeg har en versjon av win 8 pro kjøpt som iso da den var på billigsalg. Men den er i bruk på en annen pc. Men kan jeg bruke den og installere med?

Tenkte om alle Windows 8 dvd/iso var like, og at det kun var produkt nøkkelen som avgjorde hvilken versjon en får installert, eller hva?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produkt nøkkelen er lagret som SLIC i BIOS.
Det betyr at Windows skal finne nøkkelen, men det er ikke alltid den gjør det. For å finne nøkkelen må du ha en fungerende Windows installasjonen og bruke RWEverything. Når RWEverything er åpnet kan du trykke på ACPI Tables og i det nye vinduet ACPI Table kan du trykke på fanen: SLIC - Her burde du se nøkkelen din.

 

Ellers, du kan også installere Windows 8 med en av nøklene under:

Windows 8 - 46V6N-VCBYR-KT9KT-6Y4YF-QGJYH

Windows 8 Professional - V7C3N-3W6CM-PDKR2-KW8DQ-RJMRD

Windows 8 N - 7QNT4-HJDDR-T672J-FBFP4-2J8X9

Windows 8 Professional N - 4NX4X-C98R3-KBR22-MGBWC-D667X

 

Også i Windows bruke RWEverything til å finne nøkkelen fra BIOS for igjen aktivere Windows på nytt.

MERK: Disse oppgitte nøklene over er kun for å installere Windows og er hentet fra her: http://www.microsoft.com/oem/en/installation/downloads/Pages/Windows-8-ADK.aspx#fbid=1L6T-o2h3tF?Tab_2

PS: Om du legger inn slik recovery-installasjon som foreslått over meg så trenger du ikke å tenke på CD-key.

 

Nøkkelen du velger må passe installasjonen du legger inn og nøkkelen i BIOS passer kun til en type Windows 8! (Mest sannsynlig vanlig Windows 8)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Det skal jo også være mulig å bytte key på windows??

Og du sier du har vanlig windows 8, det vil da si core og ikke Pro.

Vil da tro at du kan installere det med den koden som er oppgitt først i innlegget over (om ikke installasjonen automatisk leser koden din fra slic), og hente ut kode fra slic, og til slutt vil jeg tro at du kan kjøre en eller annen kommando for å bytte kode :)

 

Om plata di kun støtter pro, så bør det være mulig å lage ei iso fil av den, slette ei fil som heter ei.cfg og lagre iso, og brenne ut på nytt.

Da bør den støtte både core og pro :) (mine iso filer gjør ihvertfall det).

Om ønskelig kan jeg se om jeg finner link til windows 8.1 på valgfritt språk :)

 

Har selv lastet ned både 8 og 8.1 på både norsk og engelsk.

Dette er helt reine iso filer, uten noe keys eller crack lagt inn :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg gjorde akkurat det der for noen få mnd siden.

Kjøpte en Sony Vaio Pro 13, og den var propp full av alt mulig dritt Sony klarte å få fingrene i.

 

Jeg var veldig bekymret, lest masse og stresset, men det hele var overraskende enkelt.

Eneste jeg gjorde var å lage en bootbar Win8-installasjon på en USB og installerte den på vanlig måte. Skrev ikke inn produktnøkkel eller noenting. Da Windows var ferdig installert aktiverte Windows8 seg selv, og alt fungerte perfekt.

Husker ikke i farten hvor jeg lastet ned ISO-fila, men versjonsnummeret og hashtagen var hyppig referert til i veldig mange Windows-diskusjonsforumer, spesielt inne på MSDN (eller hva det nå heter nå)

Husker ikke i farten hvilken Win8-ISO jeg lastet ned, men det var en generell, med engelsk språk

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Det skal jo også være mulig å bytte key på windows??

Og du sier du har vanlig windows 8, det vil da si core og ikke Pro.

Vil da tro at du kan installere det med den koden som er oppgitt først i innlegget over (om ikke installasjonen automatisk leser koden din fra slic), og hente ut kode fra slic, og til slutt vil jeg tro at du kan kjøre en eller annen kommando for å bytte kode :)

 

Om plata di kun støtter pro, så bør det være mulig å lage ei iso fil av den, slette ei fil som heter ei.cfg og lagre iso, og brenne ut på nytt.

Da bør den støtte både core og pro :) (mine iso filer gjør ihvertfall det).

Om ønskelig kan jeg se om jeg finner link til windows 8.1 på valgfritt språk :)

 

Har selv lastet ned både 8 og 8.1 på både norsk og engelsk.

Dette er helt reine iso filer, uten noe keys eller crack lagt inn :)

Kan ikke finne filen ei.cfg som du referer til. Har sett gjennom hele iso,en for win 8 pro mener jeg.

Det er den Windows pro jeg har, som kostet 2 -3 hundrelapper hos MS i sin tid. Noen tips om hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar

Om du ikke finner den, så er det nok ei plate du kan bruke til begge deler :)

For det som er med ei.cfg.. på windows 7 pro f.eks.. så kunne man slette denne fila, og dermed installere alle versjonene fra ei og samme plate (måtte selvfølgelig ha ei plate for 32 bit og ei for 64, disse kunne også kombineres, men da med mer jobb), mens på windows 8 så er ikke den fila der på iso filene jeg lastet ned, men derimot blir jeg spurt etter lisenskoden før installasjonen starter, så installasjonen selv velger om det skal installeres core eller pro.

Men jeg har aldri vært borti ei retail/oem plate fra butikk, så jeg er usikker på hva den inneholder, derfor jeg nevnte den ei.cfg :)

Selv har jeg lagt til ei.cfg i iso filene mine, for å kunne installere uten key (får da valg om core eller pro under installasjonen), men windows 8 har ikke "grace" periode (som det så fint heter, når man kan kjøre uten key i f.eks 30 dager), og begynner da fort å mase etter en key når det er lagt inn ;)

Lenke til kommentar

Om du ikke finner den, så er det nok ei plate du kan bruke til begge deler :)

For det som er med ei.cfg.. på windows 7 pro f.eks.. så kunne man slette denne fila, og dermed installere alle versjonene fra ei og samme plate (måtte selvfølgelig ha ei plate for 32 bit og ei for 64, disse kunne også kombineres, men da med mer jobb), mens på windows 8 så er ikke den fila der på iso filene jeg lastet ned, men derimot blir jeg spurt etter lisenskoden før installasjonen starter, så installasjonen selv velger om det skal installeres core eller pro.

Men jeg har aldri vært borti ei retail/oem plate fra butikk, så jeg er usikker på hva den inneholder, derfor jeg nevnte den ei.cfg :)

 

Selv har jeg lagt til ei.cfg i iso filene mine, for å kunne installere uten key (får da valg om core eller pro under installasjonen), men windows 8 har ikke "grace" periode (som det så fint heter, når man kan kjøre uten key i f.eks 30 dager), og begynner da fort å mase etter en key når det er lagt inn ;)

Takker. Da prøver jeg først på en nyformatert ssd med pro versjonen jeg har, i håp om at den blir til "Core versjon" Og at den blir aktivert før jeg starter med drivere/oppdateringer.

Og at det virker slik som "Newman221" over her skrev noen poster over her. Om ikke er det vel bare å sette snurredisken tilbake, eller bruke en annen pc så lenge...

Lenke til kommentar

Det er bare å prøve :)

Du skriver at den pro plata di er kjøpt utenom, da er den altså installert på en pc som ikke har slic lisens.

Husker du da om du ble bedt om å taste inn key under installasjonen? Det skal isåfall være før du får velge disk osv..

Hvis du ble spurt om dette, så er det da den sjekker om lisensen er for core eller pro :)

Er ihvertfall sånn for min del, men jeg har aldri prøvd på en maskin med slic lisens.

På en maskin med slic lisens, så vil jeg tro den hopper helt over det steget med å taste inn key, og bare fortsetter installasjonen selv, siden den da har funnet lisensen selv.

 

Men det er som du sier, så lenge du installerer på SSD disken, så ligger det jo fremdeles trygt på snurredisken ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd med 8 pro, både fra dvd og fra minnepinne. Har prøvd med alle Legacy/uefi alternativene i bios. Og har disable secure boot.

 

Men tror pro versjonen min kun er, en pro versjon.

Uansett får jeg melding om at Windows kode ikke samsvarer med plateavbilding, (Noe i den dur) Og så tast inn rett kode. Lettere sagt enn gjort. Absolutt ingen steder å skrive koden.

Kun vanlige valg: Avslutt og reparer pc, men ikke noen om kode skrivning

 

 

Blir nok til at jeg tar å kloner før eller siden. Har Arconis True Image 2014

Skriver her om noe nytt

Lenke til kommentar

Du kan prøve å søke etter denne fila. Det er Microsoft sin egen MSDN-ISO for Windows 8 Core etter hva jeg kan huske. Den skal fungere fint sammen med OEM-versjoner av Windows 8 (ikke-pro)

File Name: en_windows_8_x64_dvd_915440.iso
Languages: English
SHA1: 1CE53AD5F60419CF04A715CF3233F247E48BEEC4

Lenke til kommentar

Det er også vesentlig om isoen er core eller pro eller multi.

 

Er tråd som kan være verdt å lese.

Også for de som gir råd om det ene eller det andre , og mener at clean install med gjenbruk av oem key er peanuts på oem maskiner (det er ikke helt slik)

 

http://www.eightforums.com/installation-setup/36199-dreaded-oem-clean-install.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Windows 8 ISO download links:
-> (Click to hide)
There are currently no direct digital river download links, however, you can still download the installer/iso if you have your product key.

Follow this link: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/upgrade-product-key-only
Click the "Install Windows 8" button
Download the file
Open it and enter your product key
Download the Windows 8 installer files
Once downloaded you will have the option to make a Windows 8 iso or to create a USB install device

Lenke til kommentar

Takker for alle gode råd og tips :-)

 

Jeg får låne en Windows 8 plate av en bekjent i løpet av helga. Tror jeg først vil prøve med den. Det er en 64 bit oem win 8. Er jo ikke ulovlig det, så lenge min produkt nøkkel ligger i bios.

 

Usikker på om det hadde gått med en win 8.1 da det ikke er samme key til den

 

Har også bestilt recovery sett fra denne siden:

 

https://www.lenovorecovery.com/Extranet/RecoveryCdRequest.aspx

 

Men mener at jeg leste et sted at den ikke virker på ssd, men uansett sikkert kjekt å ha :-)

Og skulle den virke, kunne jeg likegodt klonet disken. Men tenkte jeg ville ha en helt ren installasjon..!!

Lenke til kommentar

Har også sendt deg PM med linker til ISO fra MS ;)

Windows 8 kan gratis oppgraderes til 8.1..

Så det bør jo egentlig funke å bruke 8.1 plate.

 

Men hørt at folk har hatt problemer med å installere med key fra 8 på 8.1.. Men dem har da lagt det inn med en annen key for 8.1 for så å bytte til sin egen key og aktivere etterpå.

Lenke til kommentar

Men hørt at folk har hatt problemer med å installere med key fra 8 på 8.1.. Men dem har da lagt det inn med en annen key for 8.1 for så å bytte til sin egen key og aktivere etterpå.

Stemmer det, prøvde å legge inn Windows 8.1 på en maskin med SLIC-key.

Det gikk dårlig, endte med Windows 8 og så oppgradere til Windows 8.1 gratis.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe sted at har prøvd å tilbakestile maskinen din til fabrikk innstillinger. Ikke med å bruke Recovery DVD men via Onekey Recovery, og det for lage Recovery DVDs eller for å lage en System image, eller for å bekrefte at recovery Onekey Recovery fungerer.

Når klone program du bruker klarer ikke å ta med seg recovery partition er på grunn at den behandler disken som en MBR disk og ikke som GPT. Ergo kaste den i Recycle bin.

Å klone Windows 8 anbefales ikke.

GPT er supported fra x64 versjons.

Så alt i alt har du gått uheldigvis rask frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...