Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til å kjøpe en mellomtung sykkel som passer meg


Emsal

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med A2 lappen, har ikke begynt på noen kjøretimer enda, men regner med det blir i nærmeste fremtid.

 

Har sett mye på ninja 300. Så en til 60k og angrer så sykt på at jeg ikke slo til. Ser på prisene til den nå og de ligger mellom 75-80k. Det syns jeg var i det høyeste laget. Budsjettet mitt ligger på maks 70k, helst litt under.

 

Det jeg har funnet ut da er at hvis jeg ser på tung sykler så er utvalget så mye større. Det jeg lurte på er det lurest å kjøpe en mc som er laget for mindre hk eller å kjøpe en tung sykkel som er trimmet ned til 34hk eller finne en som er >=70kw og trimme den ned til 35kw.

 

Det jeg tenker da på er pris til sammen og handicap.

 

Jeg vil ha en sykkel som er god på langkjøring dvs. ca 2 timer samtidig som den har gode kjøreegenskaper.

 

Hadde vært fint med en ninja 300, men den er så jævla dyr. Jeg veier ca. 80kg +- 5kg og er 180 høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett mye på sport, men sport/touring funker det også. Grunnen til at jeg har sett på sport er fordi jeg har inntrykk av at de veier mindre og derfor er bedre egnet til mc'er med lav hk.

Hvis jeg kan anbefale deg en sykkel som er god og kjøre, kommer fram overalt, og har bagasje mulighet.

Honda XR600R, kan du finne en kjempe god en til under 40 000 :) går meget bra!

Lenke til kommentar

Det er jo forferdelig sykler og kjøre lenger med spør du meg men..

men om det er det du vil ha, skal jeg se litt til her :)

 

Vet ikke om du har hørt om yamaha FZR? det er en kjempe sykkel!

har hatt en selv før jeg ville ha en alt mulig sykkel.

og for den prisklassen du nevner, kan du hel lakere den, ta full motoroverhaling osv.

å enda spare masse penger!

 

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=47466580&searchclickthrough=true

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

For å være ærlig så er det de jeg har sett på siden de ser penest ut i mitt hode. Jeg personlig vet ikke om de er så gode å kjøre lange turer med. Eneste sykkelen jeg har lest på er ninja 300'en, og det jeg har lest om den er at den skal ha en nokså oppreist sittestilling. Jeg ser at jeg overdrev litt med alle de racing syklene jeg ga ut som eksempel.

 

Når jeg snakker lenge er det jo 200 km, en gang i uka kanskje.

 

@Yippee

Den sykkelen du nevnte kan jeg ikke trimme ned siden den er over dobbel effekt av det som er lov å kjøre. Jeg har derimot lov å kjøre de syklene som allerede er trimmet ned til 34 hk før forandringene tredde i kraft tror jeg. Og skulle gjerne likt å hatt en som ikke er så mye eldre enn 2005.

 

Jeg har igrunn ikke så mye peiling, så ikke angrip meg altfor mye hehe.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så er det de jeg har sett på siden de ser penest ut i mitt hode. Jeg personlig vet ikke om de er så gode å kjøre lange turer med. Eneste sykkelen jeg har lest på er ninja 300'en, og det jeg har lest om den er at den skal ha en nokså oppreist sittestilling. Jeg ser at jeg overdrev litt med alle de racing syklene jeg ga ut som eksempel.

 

Når jeg snakker lenge er det jo 200 km, en gang i uka kanskje.

 

@Yippee

Den sykkelen du nevnte kan jeg ikke trimme ned siden den er over dobbel effekt av det som er lov å kjøre. Jeg har derimot lov å kjøre de syklene som allerede er trimmet ned til 34 hk før forandringene tredde i kraft tror jeg. Og skulle gjerne likt å hatt en som ikke er så mye eldre enn 2005.

 

Jeg har igrunn ikke så mye peiling, så ikke angrip meg altfor mye hehe.

Hehe, det vet jeg. men veldig sjelden sånt blir sjekket..

men hvis du ser litt bort fra utseende, så er den XR600R jeg linket til en konge sykkel på alle måter :) lovlig også!

men du får jo den i nyere type også.. den er fin og se på også..

bare andre dekk link: http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200801/2008-ktm-690-enduro-5_600x0w.jpg

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis en slik en du vil selge siden du presser så sykt på den? :)

 

Jeg var en rask tur innom finn nå og så på hvilken touring sykler honda og kawa hadde å tilby.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=47144944

57 hk

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=47223850&searchclickthrough=true

72 hk

 

Går den an å trimme de ned til 48 hk akkurat? For jeg er litt usikker på hvordan det funker. Og hvis man gjør det, hva kan evnt. være ulempene?

Lenke til kommentar

Hei! jeg har planer om å ta mellomtung selv. hadde det vært opp til meg ville jeg gått for en Kawasaki ninja! Sykkelen er kjempe god å kjøre, det er ikke så mye feil med dem og det er ganske lett å skru på. jeg har testet en Kawasaki Ninja 650cc den går som bare F.

prisene varierer veldig mye men er verdt å se på og kanskje prøvekjøre.

Lenke til kommentar

Hei! jeg har planer om å ta mellomtung selv. hadde det vært opp til meg ville jeg gått for en Kawasaki ninja! Sykkelen er kjempe god å kjøre, det er ikke så mye feil med dem og det er ganske lett å skru på. jeg har testet en Kawasaki Ninja 650cc den går som bare F.

prisene varierer veldig mye men er verdt å se på og kanskje prøvekjøre.

du kan ikke kjøre 650 ninja på mellomtung lapp.

hvis du skal følge "reglene"

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke en nå, men har hatt :) og det er den beste sykkelen noensinne!

 

det er ingen som kan ta deg for og ha 10 hester over. vil aldri bli sjekka på en orginal sykkel.

 

Det er svært sjelden man blir tatt for å kjøre med 70 hester over grensen også. Men forsikringsselskapet bryr seg fint lite om du kjørte sykkel med 55 hester eller 105 hester, dyrt blir det uansett.

Lenke til kommentar

En ZX6R som er registrert mellomtung, men som er fulleffekt. Er det noe problemer å bare plombere den? Tenker på reglene nå jeg om at det ikker er lov å strupe ned mer enn en 70 kw, men siden den er registrert som mellomtung er det da ingen problem?

 

EDIT: Noen som har peiling på hvor godt en ZX6R 34 hk går? Er det mye billigere forsikring på nedstrupet mc'er?

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Jeg er ganske fersk når det kommer til MC selv og lappen er bare ca. en mnd. unna nå, men jeg har øvekjørt en god del med egen sykkel (Yamaha XVS 1300) samt prøvd samt prøvesittet en del andre sykler og dermed gjort meg opp en mening angående hvilken sykkel man bør satse på som førstesykkel, og spesielt siden du ikke har begynt på kjøreskolen ennå.

 

For å si det med en gang. Sykkelen jeg valgte (Yamaha XVS 1300) føltes som en helt feil førstesykkel etter at jeg kjørte en eldre Honda 600 Hornet på trafikkskolen. Hornet er jo en såkalt "gatesykkel" hvor man sitter litt mer høyreist enn man gjør på dens storebror som er en Honda CBR 600RR.

 

For meg så har disse supersport syklene helt feil kjørestilling for vanlig bruk. Sikkert greit på bane og i høye hastigheter, men skulle jeg sittet på en slik i flere timer hadde jeg nok pådratt meg noen sykdommer tror jeg.

 

Sykkelen jeg kjøpte er stor/tung/brutal og ikke spesielt lett å balansere rundt i bysentrum med, og spesielt ikke sammenlignet med en sykkel som Hornet 600. Lærekurven har vert bratt for meg grunnet litt feil valg av førstesykkel, men sykkelen kommer jeg til å ha lenge. En skikkelig knalltøff sykkel som også går veldig bra.

 

Så tenk deg om to ganger før du setter utseende forran kjørekomfort ved å velge en supersport sykkel. Mulig det er det rette for deg, men skal du kjøre langt vil jeg tippe du kommer mer komfortabelt frem med en "street sykkel". Som i praksis er en noe nedtrimmet supersport sykkel uten all den plastikken og med litt mer oppreist sittestilling. Forsikringspremien er også langt mer gunstig (som oftest).

 

Her har jeg dog ikke tatt hensyn antall hester etc. så hvilke sykler man kan nedtrimme etc. vet jeg svært lite om så det overlater jeg til andre.

 

Nå nermer jeg meg snart 40 år og jeg er nok ferdig med "tøffe-meg-for-damene"-tiden så jeg liker heller å kjøre lengre turer i mer eller mindre rolige hastigheter med skikkelig sittestilling. men ikke la deg lure av utseende til en XVS 1300. jeg vil tippe du må jobbe hardt for å holde følge med meg med en Hornet 600 opp til 100km/t. Ingen hadde verken sett eller hørt Hornet'en ved et slikt race, for min sykkel hadde overdøvet den og kjører du ved siden av meg så dekker min sykkel hele Hornet'en :)

 

Men det hjelper jo lite hvor mye krefter som bor i en sykkel når sjaføren som sitter oppå er en "dott". :)

 

Jeg skal gi deg et lite råd. Sett deg på en triumph Street Triple og fortell meg hva du mener om denne sykkelen. :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk tenkt en del på det du sier. Tror jeg har funnet en sykkel som passer meg nå. Nemlig en Suzuki SV 650. Litt av begge verdener tenker nå jeg. Den er fin å se på og ser ut som en racingsykkel, mens sittestillingen hverken er helt fremoverlent eller bakover, og etter det jeg har lest skal den være komfortabel nok til lange turer.

 

Jeg vil si den ligner mye på den horneten du snakker om. Tror SV'en er en såkalt "gatesykkel" som du sier horneten er. Dessuten ble forsikringen gunstig.

 

Har også lest mye om SV'en og den skal være en god nybegynner sykkel. Noen sier den er litt for kraftig, men når jeg blomberer den tror jeg den blir akkurat passe med 48 hk(orginalt med 78 hk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...