Gå til innhold

Aksjeprogram istedet for overtid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke takket ja til det, høres altfor mye ut som "vi orker ikke å betale deg for overtiden din, men forventer at du skal jobbe hue og ræva av deg. Her er 10-20K i aksjer som ikke dekker 1/4 av overtiden din"

 

Jeg ville vært veldig obs på hvor mye var det snakk om i aksjer i rene kroner kontra å få overtidsbetalt, det er ikke vanskelig å dra inn 100K i året i overtid hvis man har en ok lønn i utgangspunktet. (samt at arbeidsgiver kan rævkjøre deg kraftig på det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da vi er lite IT firma er dette en modell vi tilbyr for å finne personer som er villige til å satse. Er du kun ute etter pengene er det ikke noe galt i det, da får man normal fastlønn med overtid etc, men det er mer attraktivt å finne noen som ønsker å bidra til at firmaet skal gå bra.

 

Da må du formulere det på en annen måte, aka. Hvis jeg skulle takket ja til noe slikt. Så hadde jeg sagt at jeg skulle ha hatt akseopsjoner som var minst like mye som overtiden min (aksjene skulle minimum være verdt det overtiden min)

 

Det sagt, hvis det er slike folk du vil ha, så ville jeg heller ha en bonusordning som kunne utløse f.eks aksjer hvis du er lønnsom for bedriften, aka. Ved en utfaktureringsprosent på over 75% i snitt på ett år, så får du mulighet til å utløse en aksjepott på si 40K. Ta heller og bind dette opp mot utfaktureringsprosent/inntjeningspotensiale istedenfor overtid, å binde aksjer opp mot overtid er i mine øyne en dårlig ide. Det blir veldig fort til at ansatte føler seg lurt fordi de går opp i lønn og aksjene ikke gjenspeiler den verdien de kunne fått i lønn. Aksjer burde brukes som en bonusordning oppå lønnen for folk som yter bra i bedriften, som man vil ha med seg i lengden, ikke som en bremsekloss, der disse ikke orker å jobbe så mye overtid fordi aksjene de får i "overtidsbetaling" ikke gjenspeiler det de ville tjent hvis de kun jobbet overtid mot betaling og kjøpte aksjene selv.

 

Hold overtid utenfor og bruk heller mer fornuftige ting, en person som utfakturerer 90% i arbeidstiden er mer lønnsom (i mine øyne) enn en person som sliter seg ut på å jobbe flere hundre timer overtid fordi "da får h*n aksjer" som deretter blir utbrent og ikke kommer på jobb i 1/2 år...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor vanlig er det å ha aksjeprogram/opsjoner i stedet for overtid i små IT-firma?

 

Det er vanlig, spesielt i vekstfirma. Du burde dog skille mellom aksjeprogram og opsjonsprogram. Opsjoner verdsetter jeg til en relativt lav verdi. Opsjoner er som et lotteri og går bedriften litt dårlig blir de aldri verdt noe.

 

Er bedriften børsnotert så er det også ofte slik at det er langt mellom din egen innsats og hvilken kursutvikling firmaet får på børsen.

 

Slik sett er aksjer enklere å forstå. De vil også svinge i verdi, men ikke så mye som opsjoner og de vil aldri bli "under water" i.e. verdiløse, noe som kan skape frustrasjon hos ansatte.

 

For meg og mange jeg kjenner så har aksjer hatt en enormt positiv effekt i vårt liv. Mange har kjøpt hus, en ekstra leilighet eller en fin bil pga realisering av aksjegevinster. Det som er så fint med det er at det er en type tvungen sparing og når man realiserer gevinsten så kan det passe sammen med større forandringer man ellers gjør i sitt liv, som f.eks. å flytte til en større bolig eller starte eget firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...