Gå til innhold

C- disken min er neste full....


Anbefalte innlegg

Det er lenge siden jeg har kikket nærmere på min PC,s indre. Jeg sjekket de 2 disken C og D. D-disken er grei, der er det brukt ca det halve. Men C-disken er nesten full, 3G igjen av 51 G. Jeg lurer på om det er pga. de svært mange program jeg har lastet ned ? En annen ting er at jeg har lastet ned og lagret filmklipp. De ligger da under D, men også under Terje (mitt navn, når jeg fikk maskinen skulle jeg gi PCn et navn, og det ble Terje). Klippene tar stor plass. Et klipp er f eks på 300 MB. Jeg tar å overfører de til den eksterne harddisken min. Kanskje det er noe av de som ligge under C-disken ? Kanskje det ordner seg da ? Ellers er det vel ca 20-30 program jeg har lastet ned, og ikke har noe brukt for, antar jeg. Jeg får slette disse. De tar vel også opp plass i C-disken ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden jeg har kikket nærmere på min PC,s indre. Jeg sjekket de 2 disken C og D. D-disken er grei, der er det brukt ca det halve. Men C-disken er nesten full, 3G igjen av 51 G. Jeg lurer på om det er pga. de svært mange program jeg har lastet ned ? En annen ting er at jeg har lastet ned og lagret filmklipp. De ligger da under D, men også under Terje (mitt navn, når jeg fikk maskinen skulle jeg gi PCn et navn, og det ble Terje). Klippene tar stor plass. Et klipp er f eks på 300 MB. Jeg tar å overfører de til den eksterne harddisken min. Kanskje det er noe av de som ligge under C-disken ? Kanskje det ordner seg da ? Ellers er det vel ca 20-30 program jeg har lastet ned, og ikke har noe brukt for, antar jeg. Jeg får slette disse. De tar vel også opp plass i C-disken ?

Det er windows som tar plass :)

tar 65 gb av min SSD. dette er på en laptop der eg kunn har windows, og microsoft Office

Lenke til kommentar

Hvis du høyreklikker på mappen du lurer på hvor lagres og klikker egenskaper så vil du få informasjon om hvilken plassering (disk) det er lagret på og hvor stor mappen er.

 

Standard så er det satt at alle programmer som blir installert på maskinen installeres på C: og hvis denne kun er partisjonert med 51GB så er det stor sannsyenlighet for at dette i hovedsak er programmer etc som du sier. Eksempelvis hvis du har både Office pakken og Photoshop installert så tar disse to alene opp rundt 6GB så plassen forsvinner fort hvis du har 20-30 programmert installert så hvis du nesten ikke bruker noen av disse så synes jeg det er en god idé og rydde opp litt.

 

Windows alene tar forøvrig opp 15-20GB.

Endret av - Rudi
Lenke til kommentar

Bruk dette.Scan C: da slipper du å lete.

https://www.jam-software.com/treesize_free/

 

 

Husk at filmer lagres i mine videoer , dokumenter i mine dokumenter , nedlastinger i my downloads , osv.

Så sjekk bruker profilen din.

Gå til

C:\brukere\terje\

med Windows utforsker.

Klikk deg inn på de ulike undermappene å se etter ting å slette.

Har du engelsk Windows er det

C:\users\terje\

som har bruker profil dataene dine.

Lenke til kommentar

heisann, jeg har så og si løst problemet, kom på at jeg skulle ta å defragmentere disken, det er det programmet som følger med når jeg kjøpte pcn, det er lenge siden jeg har gjort det, og jeg fikk 10,5 G ledig plass, før var det 4 G, ledig og da har jeg nok kapasitet.

Lenke til kommentar

Du har ikke en del filer liggende i nedlastingsmappa? Blir dobbelt opp hvis du ikke sletter instalasjonsfilene. Java og sånnt er det ingen grunn til å ta vare på.

 

C disken din er veldig liten, så det gir meg grunn til å tro at det er en SSD-disk. Levetiden blir nedsatt hvis du defragmenterer en SSD-disk.

Lenke til kommentar

heisann, jeg har så og si løst problemet, kom på at jeg skulle ta å defragmentere disken, det er det programmet som følger med når jeg kjøpte pcn, det er lenge siden jeg har gjort det, og jeg fikk 10,5 G ledig plass, før var det 4 G, ledig og da har jeg nok kapasitet.

hvis du har ssd må du for all del ikke defragmentere. Kort sagt gjør det ssd'en treigere og får kortere levetid

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er ikke sikker på dette med C disk eller SSD, men når jeg trykker på Datamaskin, så kommer det opp ACER (C:) og DATA (D:), så da er vel svaret at jeg har en C disk ??

Dessuten så tror jeg at jeg har mye unødvendig under Nedlastingmappen. Jeg har ikke slettet etterhvert der. Nedlastingmappen er på over 3 G, men jeg kan vel ikke slette alle disse ?? vet ikke om filene der har kontakt med programmene, eller om de er overflødig ??

Endret av merterje
Lenke til kommentar

Avinstaller de programmene du ikke trenger, samt kjør ccleaner.

 

Gode leveregler.

Hvis den gjengs mannen i gata hadde gjort dette + kjørt win update og virus scan sånn ca annenhver uke hadde mange hatt mye mindre problemer med maskinen sin. Det er faktisk en greie nå at folk kjøper ny laptop "fordi den er treg.." og så viser det seg at en liten oppfriskning av softwaren er alt som skal til. Laptop har blitt forbruksvare.

 

Beklager litt off-topic.

Lenke til kommentar

Finner ikke ut om jeg har SSD disk eller C disk

Vet ikke helt om det du skriver her gir mening ^^

 

Hvis du har en Acer laptop tviler jeg sterkt på at du har en SSD.

Hvis jeg skal komme med en kalkulert tipping har du en HDD delt opp i to partisjoner, C: og D:

Disse bokstavene betyr forøvrig ingenting, og du kan endre dem til X: og Y: hvis du ønsker ... Det har ingenting med åssen type hardware du har.

 

Ellers er det riktig hva som skrives her ... Ikke kjør defrag på SSD, så best at du bare dropper det hvis du ikke er 100% sikker på hva du har.

Lenke til kommentar

Igjen ... C og D har ingenting med hardware å gjøre. Dette er partisjoner, og du kan gjerne ha partisjoner på en SSD også. Når windows har blitt installert er disken blitt "delt i to", og default blir det gjerne da at man ender opp med C og D. Dette kan som sagt endres fritt .... Og ja, jeg sier disk fordi jeg kan nesten garantere at du har en HDD.

 

Du kan sjekke under Control Panel --> System --> Device manager --> Disk drives og lese av hva som står der.

Lenke til kommentar

Acer TravelMate 5310 ble levert med en 5400rpm harddisk (HDD) på 80/100/120/160 Gigabyte alt etter hvilken utgave og land (modell nummeret etter 5310-xxxxxx).

Men altså ikke med solid state drive.

Travelmate 5310 er etter det jeg kan se utstyrt med celeron eller core duo prosessor på intel GM965 og levertes med XP eller Windows Vista. Altså lenge føre utbredelsen av SSD i bærbare.

Du kan defragmentere alt du orker. Du hadde sikkert visst om det hadde du byttet ut harddisk til Solid State Drive (SSD)

Harddisken er delt i to partisjoner som har blitt tildelt stasjons bokstav hhv C: for Windows installasjonen. Og D: for andre ting du finner at du skal lagre på denne .

 

HDD og SSD i diskusjonen her er rettet til ulike teknologier av lagrings medium.

 

SSD

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

 

HDD

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive

 

 

SERVICEMANUAL

http://tim.id.au/laptops/acer/travelmate%205710%205310%20extensa%205610%205210.pdf

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...