Gå til innhold

Kjøling til r9 290x


Anbefalte innlegg

Som de fleste vet er r9 290x kjent for å være veldig varm(og bråkete).

Har derfor lenge tenkt på å en "aftermarket" kjøler til skjermkortet. I dag har jeg et referanse r9 290x og lurer på om noen har anbefalinger til kjøling av dette skjermkortet?

 

Har sett litt på the Kraken g10, som kan visst kobles til en vannkjøler. Men har hørt at den ikke kjøler VRM særlig bra. Har også sett på Arctic Accelero sine kjølere som også kunne være et bra valg.

 

Hvis noen hadde hatt en tips, hadde jeg satt pris på det. Vil helst ikke at prisen skal være altfor høy(under 1000).

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt veldig god erfaring med Artic Accelero på mitt forrige kort (5870). De er generelt veldig stille samt relativt enkle å montere. Jeg anbefaler dog å la kortet ligge en dag eller to før du brukre det igjen. Om ikke de har forandret systemet sitt, så har de termiske listene til bl.a. VRM veldig lang herdetid. Men når de har lagt en stund henger de veldig godt på og kjøler rimelig godt.

Nå har jeg 7970 som jeg skal montere G10+H90 på. Akkurat når det skjer er helt opp til når jeg får G10. Uansett hvor jeg ser så er den på "må bestilles", så har en aktiv ordre stående. Om de plutselig skulle dukke opp en dag, kan jeg alltids fortelle om min erfaring. Jeg har også gått til inkjøpt av kjøleribber som jeg kan montere på minne og strømforsyning på kortet, slik at viften får kjølt mer effektivt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg 7970 som jeg skal montere G10+H90 på. Akkurat når det skjer er helt opp til når jeg får G10. Uansett hvor jeg ser så er den på "må bestilles", så har en aktiv ordre stående. Om de plutselig skulle dukke opp en dag, kan jeg alltids fortelle om min erfaring. Jeg har også gått til inkjøpt av kjøleribber som jeg kan montere på minne og strømforsyning på kortet, slik at viften får kjølt mer effektivt.

 

Tenkte bare å nevne at du ikke trenger å vente på G10 om du er litt fingernem. Jeg orket ikke vente mere å monterte den bare selv med Intel CPU braketten på mitt 7970. Vanvittig forskjell på temperaturen.

Du kan såklart gjøre det mye penere enn meg dog :p

fodsf9.jpg

Edit: kjøpte denne til å kjøle VRM: http://www.ebay.com/itm/161014946488?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Passet perfekt på mitt 7970 Core Edition, og sikkert mange andre skjermkort.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Joda, jeg kunne laget en bracket i akryl også, om jeg absolutt ville. Men synes G10 ser litt for bra ut til ikke å bruke den :p Skal bli kjekt å se hvordan temperaturene forandrer seg, men for meg er det lydnivået som egentlig har førsteprioritet. Er luta lei at GPU'en er det eneste jeg hører. Og, hører den godt også... Ugh.

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg 7970 som jeg skal montere G10+H90 på. Akkurat når det skjer er helt opp til når jeg får G10. Uansett hvor jeg ser så er den på "må bestilles", så har en aktiv ordre stående. Om de plutselig skulle dukke opp en dag, kan jeg alltids fortelle om min erfaring. Jeg har også gått til inkjøpt av kjøleribber som jeg kan montere på minne og strømforsyning på kortet, slik at viften får kjølt mer effektivt.

 

Tenkte bare å nevne at du ikke trenger å vente på G10 om du er litt fingernem. Jeg orket ikke vente mere å monterte den bare selv med Intel CPU braketten på mitt 7970. Vanvittig forskjell på temperaturen.

Du kan såklart gjøre det mye penere enn meg dog :p

 

Edit: kjøpte denne til å kjøle VRM: http://www.ebay.com/itm/161014946488?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Passet perfekt på mitt 7970 Core Edition, og sikkert mange andre skjermkort.

 

You aa masta pc builda...i wants you build my next pc, masta! u iz great :D

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg 7970 som jeg skal montere G10+H90 på. Akkurat når det skjer er helt opp til når jeg får G10. Uansett hvor jeg ser så er den på "må bestilles", så har en aktiv ordre stående. Om de plutselig skulle dukke opp en dag, kan jeg alltids fortelle om min erfaring. Jeg har også gått til inkjøpt av kjøleribber som jeg kan montere på minne og strømforsyning på kortet, slik at viften får kjølt mer effektivt.

 

Tenkte bare å nevne at du ikke trenger å vente på G10 om du er litt fingernem. Jeg orket ikke vente mere å monterte den bare selv med Intel CPU braketten på mitt 7970. Vanvittig forskjell på temperaturen.

Du kan såklart gjøre det mye penere enn meg dog :p

 

Edit: kjøpte denne til å kjøle VRM: http://www.ebay.com/itm/161014946488?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Passet perfekt på mitt 7970 Core Edition, og sikkert mange andre skjermkort.

 

You aa masta pc builda...i wants you build my next pc, masta! u iz great :D

 

Haha :D

 

Till mitt forsvar så venter jeg på nytt kabinett (h440) og viftene er ett evig rot siden den ene er koblet om til 5V, og alle de andre er koblet etter den :p

 

Kan nevne at core på skjermkortet gikk fra 90 grader med mye bråk på 1000MHz, til 60 grader å helt stille på 1200MHz, så det er absolutt en løsning som annbefales. (dette er under full load, dvs digging for dogecoins)

 

Så til trådstarter, om du kan bruke Kraken G10, vil jeg annbefale det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Handler du fra Supersmart.no er du nødt til å være tolmodig, de er super trege på sende varer. De har ikke en dritt på lager selv, så alt blir sendt fra grossistlager fra Sverige el Danmark til Supertsmart, så sendt videre.

 

Jeg har lenge brukt GPU kjøler fra Arctic Cooling og vet en ting. De gjør jobben og enda litt mer :) Jeg har kun brukt luft kjøler fra AC.

 

AC Accelero Extreme, Extreme II, Extreme III og Extreme 7970.

 

Jeg har sett at AC har kommet ut med nye måter og kjøle kortet på, dvs hive en heatsink på toppen av kortet istede for å lime på heatsinks under på Vram osv... Hvor effektivt dette er i mot hverandre aner jeg ikke. Men tviler på at denne løsningen funker noe særlig vis man skal kjøre SLi/CFX.

 

Kjøleren stjeler allerede 3 slots, og med toppmontert heatsink, så stjeler den 4 slots. Med mindre de har senket kjøleren til 2 slots også med på montert top heatsink så blir det 3 slots.

 

Også bruker de foam pads så heatshink ikke skal komme i kontakt med skjermkort, hmm snodig, ville kansje byttet ut med thermal pad.

 

Etter å ha sett dette så har jeg mer tvil på nye Extreme IV.

 

Den du har sett på virker grei nok, men ville ha gått for custom vannkjøling. Greit det er dyrere, men det kjøler enda bedre.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Som de fleste vet er r9 290x kjent for å være veldig varm(og bråkete).

Har derfor lenge tenkt på å en "aftermarket" kjøler til skjermkortet. I dag har jeg et referanse r9 290x og lurer på om noen har anbefalinger til kjøling av dette skjermkortet?

 

Har sett litt på the Kraken g10, som kan visst kobles til en vannkjøler. Men har hørt at den ikke kjøler VRM særlig bra. Har også sett på Arctic Accelero sine kjølere som også kunne være et bra valg.

 

Hvis noen hadde hatt en tips, hadde jeg satt pris på det. Vil helst ikke at prisen skal være altfor høy(under 1000).

 

Takk for alle svar :)

Hey! Så, jeg har hatt minG10 installer i ca en uke nå. Jeg kan ikke gjøre annet enn å si at jeg er utrolig fornøyd. Med Windforce 3x kjøleren hadde jeg en load-temperatur på 68-70°C og idlet på 40-50°C avhengig av romtemperatur, om PGU'en ble lett tatt i bruk osv. Nå har jeg stabil sub-40 idle og 55-58°C load (vi snakker tortur-nivå load(Edit: etter 2 timer med planetside 2 nå, så var temperaturen aldri over 44°C)), selv med 1200MHz på kjernen. Om du gjør noe "lett" slik som league of legends etc. sitter jeg stort sett ikke på mer enn ett par og 40°C.

 

Selv om dette er stor nok forskjell i seg selv er det lydnivået som er størst forskjell. Luftkjøleren var... støyende. Vi snakker "hvor er hørselsvernet når jeg trenger det?" type støy(vel, jeg overdrriver litt, naturlig nok). Nå er det slik at stort sett det eneste jeg hører er inntaksviftene mine, og CPU-kjøleren (NH-D14). Selv den viften som følger med som kjøling til VRM er stille, men effektiv.

 

Alt i alt, om du fremdeles lurer uten å ha kjøpt noe kan jeg varmt anbefale denne. Den er litt klumset å montere, men ikke verre enn at du bruker kanskje ett minutt på å få alt på plass kontra 30 sec med luftkjøler.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...