Gå til innhold

Selvbygd HTPC til hytta - brukes til enkelte spill (Steam Big Picture) og XBMC - Budsjett 6000


Anbefalte innlegg

Jeg og tvillingbroren min skal bygge en enkel HTPC for å ha på hytta, til enkle spill i Steam Big Picture Mode, vi kommer til å bruke XBOX 360 kontrollere til spillene, ellers bruker vi har multimedia tastaturet til spill som Civilzation og Worms. Vi skal også bruke den til å se på film via XBMC (HD og SD filmer), vi ripper egne filmer, og kjøper DRM frie filmer som vi legger over på en ekstern harddisk og overfører dem seinere til hoveddisken.

 

Vi har en 1TB HDD fra før, og har et multimedia tastatur med touchpad, vi har også en ekstern DVD leser. Vi har også en inten DVD leser til overs, og kan eventuelt bruke den.

 

Noen spill vi skal spille:

 

  • Audiosurf
  • Civilization V
  • Darksiders
  • Euro Truck Simulator 2
  • GTA III
  • GTA Vice City
  • Half Life 2
  • Half Life 2 Mods
  • Left 4 Dead 2
  • Snow
  • Star Wars The Force Unleashed 1 + 2
  • The Walking Dead
  • The Walking Dead Season 2
  • Thunder Wolves
  • Worms Revolution
  • X3

Foreløpig liste (oppdatert 23:03:2014 13:55):

dwsgjnA.jpg

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1369355&su=E1E67952-3640-4964-B759-1DDBC64D6C23

Endret av Gnalern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Men kan du utdype?

 

Vil ikke et R7 260 bråke mer enn et GTX 650Ti? Jeg ser også (På Komplett.no) at strømforbruket til et R7 260 er på 150W mens et GTX 650Ti har et strømforbruk på 110W. Vi har begrenset med watt på hytta.

Hvordan er strømforbruket på en i3-4130 iforhold til en A6-6400k?

 

Jeg ser at på CyberPowerPC Steam Machine A, så har dem valgt en A6-6400K i kombinasjon med et R9 270. Da er vel en A6-6400K godt nok til vårt bruk? Eller?

Vi er IKKE ute etter å spille spillene på High eller Mid/High, vi er kun ute etter å få spilt spillene på Low/Med med god nok ytelse. Hvis det er enkelte spill som maskinen ikke takler, så har vi en PS3 og en Wii i tilegg. Utfra lista med spill i førstepost, så kan du se at det ikke er allverdens krevende spill vi skal spille.

Lenke til kommentar

750 og 750ti har ca halvparten av effektforbruket til 650ti,(60w vs 110w) men har ca tilsvarende ytelse, ville uten tvil valgt 750 serien.

 

750ti: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750-ti/specifications

 

650ti: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-650ti/specifications

 

Hardware har testet 750ti, http://www.hardware.no/artikler/test-nvidia-geforce-gtx-750-ti/157059

 

 

Parrer du 750ti med intel i3 4130t(35w) vil du trekke ca 100w, evt kan du nedgradere til intel pentium g3220(54w) til halve prisen.

Hele systemet vil da trekke det samme/mindre enn 650ti eller r7 260x kortene alene.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar

750 og 750ti har ca halvparten av effektforbruket til 650ti,(60w vs 110w) men har ca tilsvarende ytelse, ville uten tvil valgt 750 serien.

 

750ti: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750-ti/specifications

 

650ti: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-650ti/specifications

 

Hardware har testet 750ti, http://www.hardware.no/artikler/test-nvidia-geforce-gtx-750-ti/157059

 

 

Parrer du 750ti med intel i3 4130t(35w) vil du trekke ca 100w, evt kan du nedgradere til intel pentium g3220(54w) til halve prisen.

Hele systemet vil da trekke det samme/mindre enn 650ti eller r7 260x kortene alene.

 

TDP og faktisk strømforbruk kan være ganske forskjellig. Se f.eks. test av GTX 750 og GTX 750Ti hos AnandTech. Bildene nedenfor er hentet fra artikkelen og viser strømforbruket sammenlignet med en del andre skjermkort, bl.a. GTX 650Ti (dette er selvfølgelig strømforbruket for hele systemet, med en Intel Core i7-4960X @ 4.2 GHz, men man kan likevel sammenligne forskjellen i strømforbruket der skjermkortet er det eneste som varierer mellom testene).

post-5290-0-67863700-1395566870_thumb.png

post-5290-0-91633300-1395566882_thumb.png

Endret av jonny
Lenke til kommentar

 

Ser dette greit ut? Noe som burde endres?

Sikker på at du ikke vil ha T-serie prosessor da?

 

Og les litt her: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-750-ti-review,3750-19.html

 

Ser ikke ut som Zotac er beste valg (?).

 

Er det så mye strøm å spare på en T-serie prosessor? Er den generelt kaldere? Kontra den i3'n som er i handelista foreløpelig?

 

Kanskje det er bedre å bytte ut skjermkortet til et MSI GeForce GTX 750Ti?

Lenke til kommentar

4130T vil vel være 35% mer energieffektiv enn 4130. (Ja, den vil generelt være kaldere).

4130 vil jevnt over yte bedre i alle oppgaver.

 

Så du står mellom 35% energieffektivitet VS ~15% bedre ytelse.

 

Hvis jeg var deg ville jeg sett på dette skjermkortet hvis du skal ha 750 TI. Du kan jo se her også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det som kan være greit å tenke på når det gjelder GTX 750(Ti) er hva slags utganger kortet har. Mange av dem har mini-HDMI, som kan være litt teit hvis man skal bruke denne utgangen mot en TV f.eks. (blir merkostnad, krever mini-HDMI til HDMI kabel som de færreste av oss har fra før eller en overgang som tar ekstra plass bak kabinettet). DisplayPort kan også være greit mtp. GSync (selv om det i dag finnes svært få skjermer med støtte for dette, og de som finnes er _dyre_). EVGA er blant produsentene som leverer kort med både DisplayPort, HDMI (normal størrelse, ikke mini-HDMI) og DVI-I.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

4130T vil vel være 35% mer energieffektiv enn 4130. (Ja, den vil generelt være kaldere).

4130 vil jevnt over yte bedre i alle oppgaver.

 

Så du står mellom 35% energieffektivitet VS ~15% bedre ytelse.

 

Hvis jeg var deg ville jeg sett på dette skjermkortet hvis du skal ha 750 TI. Du kan jo se her også.

Civilization V vil kreve ekstra prosessorkraft i forhold til de andre spillene, pga datastyrte motstandere, vi spiller som oftest med 8-16 datamotstandere. Dette med dette oppsettet:

 

 

Hovedkort: ASUSTeK P8Z68-V PRO GEN3
Prossesor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Minne: 16GiB DDR3 (1333 Mhz)
Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 580 

Det har gått ganske bra med dette oppsettet, og vi kunne ha satt på enda flere datamotstandere, men da hadde det tatt alt for lang tid.. :ph34r:

 

 

Vi regner med at vi kommer til å spille med 4-6 datamotstandere på hytte HTPC'n, det blir såpass få datamotstandere da vi som oftest bare er på hytta ei helg om gangen :p. Vi regner med at det blir litt AI forsinkelser hvis vi bytter til en T-serie prosessor?

Men hvordan er forskjellen når det kommer til video encoding (mellom en T-serie og en standard i3, 1080p og 720p, H243 evt DivX)?

 

Det som kan være greit å tenke på når det gjelder GTX 750(Ti) er hva slags utganger kortet har. Mange av dem har mini-HDMI, som kan være litt teit hvis man skal bruke denne utgangen mot en TV f.eks. (blir merkostnad, krever mini-HDMI til HDMI kabel som de færreste av oss har fra før eller en overgang som tar ekstra plass bak kabinettet). DisplayPort kan også være greit mtp. GSync (selv om det i dag finnes svært få skjermer med støtte for dette, og de som finnes er _dyre_). EVGA er blant produsentene som leverer kort med både DisplayPort, HDMI (normal størrelse, ikke mini-HDMI) og DVI-I.

Vi må nesten ha med HDMI da vi skal kople den til en LCD TV (1080p). Vi skal også kjøre lyd gjennom HDMI porten på skjermkortet.

Jeg ser at Gigabyte sin 750Ti har HDMI utgang.

Lenke til kommentar

Fått vite av faren min, som er utdannet elektriker, at det vil gå helt fint med en maskin som trekker over 100W under last, da det ble lagt inn 400v for en stund tilbake. Så jeg tenker vi går for en standard i3-4130.

 

Jeg kom på at vi trenger også et trådløst nettverkskort. Da vi bruker et multimodem fra Ice.NET (mobilt nettverk). Noen anbefalinger der?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vi kjøpte en Alienware X51 i Januar, med disse spesifikasjonene:

 

Intel® Core™ i3-4150 (Dual Core, 3MB Cache, up to 3.5GHz)
NVIDIA® GeForce® GTX 745 with 4GB DDR3
6GB DDR3L 1600Mhz
1TB SATA 6Gb/s (7,200RPM) 64MB Cache
Windows 8.1, 64Bit

 

Den hadde et ganske perfekt formfaktor, og er like lett å få med seg som en PS3 Slim.

 

Vi har også konfigurert en Windows Administrator bruker med Steam Big Picture med et custom shell (liten registry hack :) ). Installert KODI, og har bestemt oss å kjøpe DVDer og rippe dem med MakeMKV, slik at KODI kan spille av dem, vi har allerede lagt over sikkert 10-15 filmer og 2-3 serier. Vi har også aktivert In Home Streaming i Steam, slik at hvis en av oss vil trekke seg tilbake, så kan den andre fortsette å spille på en svakere laptop (strømmer fra HyttePC'n. Og den andre kan f.eks strømme film/serier fra KODI med sin svakere laptop. Vi har også en egen Steam konto til denne PC'n, da vi slipper å bytte kontoer når vi bruker Steam Family Library Sharing, men man må dog være koplet på Internett for å bruke denne funksjonen. Vi har også i tillegg investert i endel spill til denne kontoen så vi kan spille i offlinemodus, hvis nettet skulle være veldig ustabilt, enten pga mye regn, vind, uvær, mange som bruker nettet samtidig eller noe annet som skyldes ustabiliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...