Gå til innhold

Kjøtt med bein - hvordan telle kalorier?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvorfor så lite proteiner?

 

Det er svært lite holdepunkter for å være over 1,2-1,7g så om noe er jo han mer enn innenfor.

Kan så være, men å ikkje ete mer enn ett så lite måltid i løpet av en dag pga for mye proteiner er tull..

 

Finnes da masse mat som ikkje inneholder så mye proteiner som kan gi deg restem av kcal og karb du enn måtte ha igjen av dagsbehovet.

Jeg skal gi deg en tydeligere forklaring på hvorfor jeg holder meg unna slike måltider.

 

Jeg skal opp i vekt men ikke for fort og jeg skal ha masse energi i kroppen til trening. F.eks skal jeg ha nærmere 300g karbs om dagen og helst ikke mer enn 1.7g protein pr. fettfrie kroppsvekt = 98g protein.

 

Om jeg spiser 10 kyllingvinger overskrider jeg allerede her målet for proteiner, samtidig som all annen mat jeg spiser i løpet av dagen også inneholder proteiner, i større eller mindre grad. Ikke får jeg noen metthetsfølelse heller som er relativt viktig for min psyke å ha ihvertfall en gang om dagen.

 

Jeg skal ha i meg 2400kcal i løpet av dagen og for å få i meg nok karbs spiser jeg et enormt måltid med havregryn til frokost (inkl. melk, nøtter og rosiner, ca.1200kcal) for å slippe å spise bananer hele kvelden.

Metthetsfølelse er også viktig - Det får man heller ikke av å spise 10 kyllingvinger, selv ved å knaske i seg beina vil man ikke få det :nei:

I tillegg til dette, om jeg skal klare å nå de andre målene mine, vil jeg ikke klare det fordi jeg automatisk vil knuse målet om 2400kcal

 

Så altså, for at jeg klare mine mål må jeg justere maten og lage en slags samhandling måltidene imellom. Og da unngår jeg måltider som er enrettet mot fett og protein.

Slik sett kan jeg heller klunke på med litt fet dressing på salaten og nyte nøtter og spekemat til den dårlige filmen på kveldstid.

 

Justeringer som dette er jeg blitt en ekspert på, om jeg gir meg selv tilatelse til litt selvskryt. Altså å kunne nå stramme mål uten å måtte spise tørr og kjedelig mat hele tiden. (Nøtter er ikke kjedelig nei! :closedeyes: )

 

 

Å kalle dette for "tull" er feil, men at du og veldig mange andre ikke har forståelse, vilje eller ønske om å holde på på denne måten er meget fullt forståelig :)

Man blir etterhvert veldig trigget når resultatene kommer.

Eg har både forståelse, vilje og ett ønske, og eg holder faktisk på sånn selv.

 

Men eg hadde ikkje gått i underskudd med alt annet pga protein nivået hadde blitt for høyt den ene dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har både forståelse, vilje og ett ønske, og eg holder faktisk på sånn selv.

 

Men eg hadde ikkje gått i underskudd med alt annet pga protein nivået hadde blitt for høyt den ene dagen.

 

 

Neida for all del, "den ene dagen" er helt ok og viktig for psyken.

 

Men "den ene dagen" burde jo da bestå av ev. 20 kyllingvinger, ikke bare 10 som vist i eksempelet, ellers erter man jo bare opp magen når man først skal kose seg :) ..(og da blir jo overskuddet plutselig enormt :ohmy: )..

Poenget mitt er at et for høyt proteininntak går utover inntaket av de andre viktige næringsstoffene jeg trenger, om jeg da ikke velger å sprenge kcal-inntaket denne dagen.

 

Nei, jeg hadde heller ikke valgt å gå i underskudd på alt det andre pgr.av et slikt måltid. Jeg går heller 1000kcal i overskudd en dag enn å få for lite av noe - men nå skal jo jeg opp i vekt da, så det er jo ok å feste en gang i mellom - gjør det for stort utslag er det jo bare å veie opp for dette de neste dagene. Inntaket burde dreie seg mer om en helhet slik jeg ser det, hva man får i seg i løpet av en uke/måned snarere enn enkelte dager - men hvem er det vel som har lyst til å slulte seg i et par dager for å unngå å gå opp for mye? Ironi er ikke min sterke side.

 

Det blir litt sci-fi for meg hele greia da altså, så jeg velger å kjøre det strikt slik at jeg kan kose meg "litt hver dag".

 

Nå skal det sies at jeg går 200% inn for det her da. Alle er ikke unormale.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...