Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] 3 hovedkort har sluttet å virke, hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tilbudet! Mye tror du frakt for no sånt koster? 100 kr?

Blir vel nesten dyrere å kjøre igjennom bom med bil :p

tipper frakten er 150 kr- sendte den hx 850 til Øverebø( jævla idioten som skulle ha den har ikke hentet den, svarer ikke sms, ikke mail. forbannja retard...spesielt når han så gjerne ville ha den :p)

 

det er 100 km å kjøre +- , så den bommen i tillegg :p så egengtlig billigere å sende med posten :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(ja jeg har fremdeles en maskin som ikke virker.......)

Nå har jeg fått testet det elektroniske nettet hjemme (overvåket i 2 uker i strekk) og tilbakemeldingen var at det var noe av de mest perfekte strømforholdene de hadde overvåket tidligere. De var derimot overbevist om at dette kun måtte være PSUens skyld, og hadde vært borti lignende tilfeller tidligere hvor de til slutt måtte bytte leverandør på PSU før problemet forsvant.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk ny PSU i posten i går:

http://www.netonnet.no/art/NoSection/seasonic-platinum1000w/195189.7279/

 

 

Plugget inn.. Vifter får et raskt lite "dytt", men ingen reaksjon ellers når jeg trykker på strømmen..

Tar ut alle deler (prøver power for hver ting jeg tar ut).. Samme reaksjon.

 

Til slutt sitter jeg med bare PSU koblet til kabinettet med 2 vifter i og jumpstarter PSU (binders på grønn og svart i 24-pin connectoren).. Samme reaksjon...

DOA PSU? :hm:

Lenke til kommentar

Nei desverre.. :(

Fordi jeg har hatt så mye problemer så har folk fått helt noia og paranoid, og tør ikke bytte deler med meg.. :p

Har kun Seasonic PSUen nå da de andre har blitt sendt tilbake i retur.

 

Har da fått godkjent kredittnota fra produsenten på Fractal Design PSUen, så det må da ha vært noe feil de fant på den tror jeg..

Lenke til kommentar

Falsk alarm!!

Nå kjører maskinen (nesten) feilfritt! :p

Det viser seg at man bør starte med ingenting, og koble 1 og 1 del inn, istedenfor motsatt (ta ut 1 og 1 del) da PSUen tydeligvis har en fail-switch sak som kobler den fra så fort den opplever noe merkelig.

Jeg prøvde nemlig å koble 1 og 1 ting inn igjen som siste mulighet før jeg sendte inn, og jaggu så lyser 1 og 1 ting opp som om ingenting har skjedd.

Dette skjer helt til jeg kobler til en ekstra HDD jeg har tatt fra konas gamle PC (jeg ser nå at jeg har glemt å skrive at denne også var koblet til, antagelig fordi jeg har tatt det som en selvfølge at dette ikke kan forårsake noe problemer).

 

Og tror du ikke at hele driten tar fyr?!

I løpet av de 3 sekundene det tok før jeg skjønte hva som skjedde og nappa ut strømkabel til disken, så knitret og røyk det raskt fra den.

 

Nå er den tatt ut og kastet, og jaggu så virker maskinen..... Wtf?

 

Kan noen forklare dette? :p

 

Jeg kan ikke tenke meg at den har vært alene-årsak til problemene, men jeg er temmelig sikker på at den nye PSUen merket at noe var galt her, og etter gjentatte forsøk på å slå på HDDen, så ble det til slutt for mye for den gamle disken. Og vips så kjører PSU, CPU, og annet som bare det!

Det er noen hickups og litt merkelig oppførsel på maskinen nå men det er vel naturlig med tanke på at jeg kjører en windows som ble installert med annen CPU, PSU, og hovedkort (mest pga. det siste antar jeg)?

Det har seg slik at DVD-rommen tydeligvis også tok knekken fra forrige PSU, så jeg må bestille ny. Intill da skal jeg prøve å re-installere windows fra en USB i kveld. Håper det funker! *krysser fingrene for at det ikke er noe galt med HK igjen*

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Alle HDD-er, så vidt jeg vet, har en komponent som står mellom 12V inngangen og jord. Denne komponenten begynner å lede strøm når spenningen vesentlig overstiger 12V. Meningen med denne komponenten er at den skal beskytte resten av kretskortet mot alt for høy spenning. Jeg har vært borti en gang at en kompis koblet til en laptop 19V strømforsyning til et ekstern 3,5" HDD kabinett. Kabinettet skulle jo bare ha 12V strømforsyning. Dette medførte at nevnte komponent ble svært varm før strømforsyningen koblet ut, og etterpå var denne komponenten helt kortsluttet.

 

Når jeg etterpå satte HDD-en inn i en stasjonær maskin så gjorde viftene kun et kort rykk før strømforsyningen merket kortslutningen i HDD-en og koblet ut. Feilsøkte og fant denne kortsluttede komponenten, skiftet den ut og etterpå var HDD-en like fin. Så ja, HDD kan være årsak til at maskinen overhodet ikke vil slå seg på, og kun ett kort rykk i viftene.

Endret av SteinarN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, så bra da. ;)

Tja, det er ikke så vanskelig å forklare. Defekt kretskort (eller at du har hatt harddisken oppå noe metall) på disken som skaper kortsluning, og PSUen nekter å skru seg på, da den har OCP. Dette er ikke så uvanlig, og derfor man kobler ut alt bortsett fra det mest nødvendige. (og med det så er harddisk et av hovedpoengene man ønsker å fjerne, da de kan skape MASSE problemer) Enten det er at maskinen henger seg i POST eller BOOT, eller rent elektrisk.

En god PSU skal ikke la seg skru på når det er kortslutning. Du klarte til slutt å "lure PSUen" slik at den skrudde på med påfølgende resultat at røyk og flammer kom ut av HDDen.

 

Det er ganske naturlig egentlig, og hovedgrunnen til at harddisker og DVD-drev og slikt er det første man kobler ut når man feilsøker. ;)

Ellers litt fyfy, når du påstår at du KUN har i PSUen, og du i praksis altså har lurt med en harddisk. :p

Det kan godt hende dette ikke var kilden til alt vondt. Men det er jo et klassisk scenario jeg har vært borti flere ganger før. DVD-DREV/HDD har kortslutning -> skader en dårlig PSU -> dårlig PSU skader andre ting -> andre ting skader ny PSU. Og så kobler du til en god PSU, så skjer ingenting. Helt til du kobler ut det som måtte være ødelagt maskinvare.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hehe, så bra da. ;)

 

Tja, det er ikke så vanskelig å forklare. Defekt kretskort (eller at du har hatt harddisken oppå noe metall) på disken som skaper kortsluning, og PSUen nekter å skru seg på, da den har OCP. Dette er ikke så uvanlig, og derfor man kobler ut alt bortsett fra det mest nødvendige. (og med det så er harddisk et av hovedpoengene man ønsker å fjerne, da de kan skape MASSE problemer) Enten det er at maskinen henger seg i POST eller BOOT, eller rent elektrisk.

 

En god PSU skal ikke la seg skru på når det er kortslutning. Du klarte til slutt å "lure PSUen" slik at den skrudde på med påfølgende resultat at røyk og flammer kom ut av HDDen.

 

Det er ganske naturlig egentlig, og hovedgrunnen til at harddisker og DVD-drev og slikt er det første man kobler ut når man feilsøker. ;)

 

Ellers litt fyfy, når du påstår at du KUN har i PSUen, og du i praksis altså har lurt med en harddisk. :p

 

Det kan godt hende dette ikke var kilden til alt vondt. Men det er jo et klassisk scenario jeg har vært borti flere ganger før. DVD-DREV/HDD har kortslutning -> skader en dårlig PSU -> dårlig PSU skader andre ting -> andre ting skader ny PSU. Og så kobler du til en god PSU, så skjer ingenting. Helt til du kobler ut det som måtte være ødelagt maskinvare.

 

 

Haha beklager, men når jeg har sagt at jeg KUN har hatt PSUen i, så har jeg faktisk det. problemet har da antagelig vært at jeg ikke har ventet lenge nok før jeg prøvde, slik at PSU fortsatt var i en tilstand hvor den mente at det ikke var trygt.

 

Mot slutten nå så har jeg blitt såpass oppgitt og lei av alt sammen at jeg har rast igjennom feilsøkningen raskere og raskere :hmm:

 

Men da lærte jeg noe nytt om DVD-rom og HDD i forbindelse med feilsøking! :p

 

Neste gang ("god forbid") skal jeg nærmest ta de ut av maskinen og pakke de ned, mens jeg feilsøker :p

 

Hva tenker dere om sistnevnte merkeligheter, antagelig OS-relatert?

 

Vil ihvertfall si TUSEN TAKK for all hjelp og bistand jeg har fått. Og beklager for eventuelle feilskrevne setninger ifra min side :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...