Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] 3 hovedkort har sluttet å virke, hjelp!


Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier har jeg nå hatt 3 hovedkort som har "røket" iløpet av kort tid etter bruk.

 

Alle 3 har vært Asus Z78-PRO, og har sluttet å virke etter maskinen har mistet strømmen.

 

Første gang ble pwr-knappen på kabinettet brukt = død hovedkort og CPU (kan være relatert til AI-suite, software som fulgte med hovedkortet)

 

Andre gang ble strømbryter på en forgrener trykket på = dødt hovedkort.

 

Tredje gang forsvant strømmen (ingen lynnedslag noen sted, men antagelig et tre falt over ledninger et sted i området)

 

Nå har jeg vært maks uheldig og såvidt kommet borti en CPU-pinne når jeg skulle pakke ned det tredje hovedkortet (skulle legge på CPU-socket dekslet som fulgte med hovedkortet, og glapp den), selv om den kun traff 1 pinne såvidt, så er dette bittelitt synlig med lupe og har dermed brutt garantien på kortet :'(

 

For de av dere som har fulgt min andre tråd så: Ja, jeg har vært MAKS uheldig det siste året, og har nærmest gitt opp håpet på å få brukt min maskin til en verdi av 12000kr.

 

Hadde aldri noensinne trodd at det gikk ann å være så uheldig med dette, men det har jeg da altså vært.

 

Jeg har også byttet PSU første gangen kortet røyk da jeg antok at dette var feilen, og er temmelig sikker på at det ikke er feil på den.

 

Hva kan problemet være??

Er hovedkortene rett og slett så følsomme nå at de ikke tåler et strømbrudd? Selv i form av å trykke på knappen på kabinettet???

 

Er det strømforsyningen som faktisk er så elendig at den dreper kortet?

Specs:

 

Specs:
Hovedkort: Asus Z87-Pro

CPU: Intel Core i5 4670K

CPU kjøler: Noctua NH-D14

RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 CL9 (2 x 8 GB)

SSD: Intel 335 Series 2.5" 240GB

DVD ROM: Asus DRW-24B5ST

GPU: Asus Radeon R9280X-DC2T

Kabinett: Fractal Design Define R4 (Sort)

OS: Windows 8 English (64-bit OEM)

 

PSU: Fractal Design Newton R3 800W

Link til første tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1556556&hl=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har rett og slett ikke penger til å kjøpe noe nytt enda.. Så da ligger maskinen der død frem til videre.

Men jeg kan ikke se for meg at det skal være normalt at maskinen dør hver gang strømmen går.

 

Jeg har sett på mulighetene for å evt. kjøpe overspenningsvern: http://www.dustinhome.no/product/5010080529/apc-surgearrest-8-lightning-prot-tele-coaxial-ethernet/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1105

Eller enda bedre en UPS i form av noe slikt:
http://www.dustinhome.no/product/5010587811/eaton-3s-ups-700va-420w/

Men vil det egentlig hjelpe?

Jeg kan ikke se for meg at det egentlig er det som er problemet når maskinen sluttet å virke så fort man trykket på bryteren??

 

Sistnevnte kan selvfølgelig gi meg tid til å la maskinen slå av seg selv hvis strømmen går, men det koster også veldig mye.. Og jeg har aldri hatt behov for noe slikt alle de årene jeg har hatt pc før...

Lenke til kommentar

Helt ny..

 

Jeg kjøpte alt nytt i november i fjor.. 1 uke etter bruk skjedde første bruddet..

To-tre måneder går = Byttet PSU først, så hovedkort, så CPU før den virket..

 

Brukte maskinen i 3 dager.. så røyk hovedkortet og cpu på nytt!

 

Enda halvannen til to mnder går.

 

Nytt hovedkort = maskinen virker i ca en uke..

 

Så går strømmen... og hovedkortet ryker..

 

Noen uker går.. og jeg får kortet tilbake pga. cpu-pin og mangel på garanti..

 

PSU har kjørt i mindre enn en måned tilsammen.

Lenke til kommentar

Helt ny..

 

Jeg kjøpte alt nytt i november i fjor.. 1 uke etter bruk skjedde første bruddet..

To-tre måneder går = Byttet PSU først, så hovedkort, så CPU før den virket..

 

Brukte maskinen i 3 dager.. så røyk hovedkortet og cpu på nytt!

 

Enda halvannen til to mnder går.

 

Nytt hovedkort = maskinen virker i ca en uke..

 

Så går strømmen... og hovedkortet ryker..

 

Noen uker går.. og jeg får kortet tilbake pga. cpu-pin og mangel på garanti..

 

PSU har kjørt i mindre enn en måned tilsammen.

omg :/ syns skikkelig synd på deg mister :/

Lenke til kommentar

Har du sjekket at ikke hovedkortet er borti metallet på kabinettet på NOE vis, inkludert under der det er skrudd fast?

 

Har tenkt på dette flere ganger, og har sjekket så godt jeg kan at dette ikke er tilfelle, men det er vanskelig å si seg 100% sikker.

 

Jeg har et Fractal Design R4 kabinett, dette kabinettet er dekket med en slags tjukk svart "rough coating" over alt, antagelig for lyddemping osv. I tillegg til design. Men jeg kan ikke tro at denne leder elektrisitet veldig bra for det første. For det andre så har jeg brukt disse gull-skruene man har imellom kabinettet og hovedkortet slik at det er mellomrom imellom hovedkortet og kabinett.

 

Kan det være noe jeg har oversett? Skal det være noe imellom de gull-skruene og hovedkortet?

 

Dersom det var kortslutning et sted ville vel ikke hovedkortet virke i flere dager?

 

Jeg har heller ikke skrudd veldig hardt til slik at noe knekker, har kun vridd til det jeg klarer med fingertuppene, slik at jeg kjenner at kortet ikke rikker på seg, men uten å ødelegge noe. Samme med CPU-kjøler.

 

 

Helt ny..

 

Jeg kjøpte alt nytt i november i fjor.. 1 uke etter bruk skjedde første bruddet..

To-tre måneder går = Byttet PSU først, så hovedkort, så CPU før den virket..

 

Brukte maskinen i 3 dager.. så røyk hovedkortet og cpu på nytt!

 

Enda halvannen til to mnder går.

 

Nytt hovedkort = maskinen virker i ca en uke..

 

Så går strømmen... og hovedkortet ryker..

 

Noen uker går.. og jeg får kortet tilbake pga. cpu-pin og mangel på garanti..

 

PSU har kjørt i mindre enn en måned tilsammen.

omg :/ syns skikkelig synd på deg mister :/

 

 

Takk for sympatien TheGaame, jeg har vært i rimelig dårlig humør til tider pga. dette. Nærmest så jeg bare ønsker å gi opp og ta hintet.

 

Men jeg har aldri brukt så mye penger på en maskin før, og dette skulle være den ene gangen jeg kunne unne meg noe skikkelig... Så da er det ekstra frustrerende at ingenting vil virke.. Hadde ønske om å dra på TG f.eks for første gang i år.. men det kan jeg bare glemme..

 

Sånn er livet.. nå ønsker jeg bare å bli ferdig med alle disse problemene..

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

 

Har tenkt på dette flere ganger, og har sjekket så godt jeg kan at dette ikke er tilfelle, men det er vanskelig å si seg 100% sikker.

 

Jeg har et Fractal Design R4 kabinett, dette kabinettet er dekket med en slags tjukk svart "rough coating" over alt, antagelig for lyddemping osv. I tillegg til design. Men jeg kan ikke tro at denne leder elektrisitet veldig bra for det første. For det andre så har jeg brukt disse gull-skruene man har imellom kabinettet og hovedkortet slik at det er mellomrom imellom hovedkortet og kabinett.

 

Kan det være noe jeg har oversett? Skal det være noe imellom de gull-skruene og hovedkortet?

 

Dersom det var kortslutning et sted ville vel ikke hovedkortet virke i flere dager?

 

Jeg har heller ikke skrudd veldig hardt til slik at noe knekker, har kun vridd til det jeg klarer med fingertuppene, slik at jeg kjenner at kortet ikke rikker på seg, men uten å ødelegge noe. Samme med CPU-kjøler.

 

 

Men jeg har aldri brukt så mye penger på en maskin før, og dette skulle være den ene gangen jeg kunne unne meg noe skikkelig... Så da er det ekstra frustrerende at ingenting vil virke.. Hadde ønske om å dra på TG f.eks for første gang i år.. men det kan jeg bare glemme..

 

Sånn er livet.. nå ønsker jeg bare å bli ferdig med alle disse problemene..

 

nei det skal ikke vær noe mellom dissa "gull- skruene" og hovedkortet.

 

Du har hatt maks uflaks, får håpe Andrull /Nizzen/ Noreng/ Minhund kan gi deg hjelp. dette er meget merkelig :/

 

skjønner godt ka du mener med å unne deg selv en slik pc, gjor det samme for min egen del i 2012. angrer ikke et sekund. Håper virkelig noen kan gi deg hjelp her inne

Lenke til kommentar

kan du ikke sende en PM til Andrull? just in case han ikke ser denne tråden?- han har nok kunnskap om dette, siden han driver med å bygge egen strømforsyning :)

 

kontakt Andrull- så lære vi andre også noe nytt ;)

Det skal jeg gjøre med en gang! :)

 

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan drepe ett HK, er du riktig uheldig så kan det å ha koblet powerknappen til kabinettet feil vei på HK være nok.

Standoffs(eller "gull" skruene som du kaller de) som ligger mot kontakter på HK kan ta livet av HK.

 

Står maskinen på ett teppe slik at du evt. får "powersurge/statisk" spenning når du skru den av?

(Andrull vet mer om dette enn meg)

Lenke til kommentar

Jeg har vært rimelig nøye med å koble ledningene på hovedkortet.

 

Asus brettet har også en liten sånn "sukkerbit" som forlenger akkurat der hvor man skal koble til pwr og rst kablene osv, som forklarer hvilken pinne som er + og hvilken som er -. Så jeg er temmelig sikker på at de har vært riktig koblet.

 

Så vidt jeg kan se er det minst ca en cm (i diameter) med klaring rundt der standoffs treffer hovedkortet, dvs. ingen komponenter. Men er det evt. noe mer jeg kan gjøre for å sikre meg mot dette?

 

Maskinen står fryktelig stødig på et helt flatt parkettgulv (klarer ikke å rikke på den uten å løfte minst 3 av føttene av gulvet, men løfter selvsagt hele saken når jeg skal flytte på den).

Baksiden av kabinettet er ca 30 cm unna en panelovn (som igjen står under et vindu). Jeg antar at dette ikke kan påvirke maskinen noe, luften blåses uansett ut bak slik at jeg ikke (på den korte tiden jeg har brukt den) har merket noen form for varmeforskjell om ovnen er avslått eller står på for full guffe.

 

Men for oversiktens skyld har ovnen vært avslått i alle tilfellene hvor kortene faktisk har gått.

 

 

 

Noen tanker jeg har fremover nå er at jeg uansett kan kjøpe meg et lite overspenningsvern for å være på den sikre siden, men vil det f.eks ha noen hensikt i å kjøpe den (tilsynelatende) noe mer robuste Sabertooth varianten til Asus?

De reklamerer jo for at den skal tåle en trøkk?

Lenke til kommentar

Det viktigste er å isolere årsaken til at maskinen din ryker og da må du se på hva du har hatt tilkoblet på alle de tre HK'ene som minne GPU etc..

 

 

Hmm.. ja.. den tanken har også slått meg, men har RAM muligheten til å ødelegge hovedkort?? :/

 

Jeg trodde de kun tok imot en fast spenning, samt ulike signaler som går ut og inn av dem. Jeg ville anta at dersom de på et tidspunkt sendte feil spenning så ville vel de også ryke tvert?

 

Den første gangen maskinen røyk så hadde jeg ikke engang installert noe grafikkort, så jeg vil anta at det ikke er årsaken her.

 

På de to første kortene så har de ikke reagert selv når jeg fjernet CPU, den siste gangen reagerte den når CPU ble fjernet, men ikke når RAM var fjernet.. Den merket derfor ikke at den manglet RAM.

 

Dersom RAM-brikkene er årsaken så kan det muligens passe inn med symptomene på siste kort, men kan de ha forårsaket de andre to gangene og?

 

HDD, SSD og ROM har vel ikke mulighet til å skape et slikt problem?

 

Ved oppsummering er det vel kun RAM-brikkene som er så tett knyttet til hovedkortet som fremdeles ikke har vært byttet ut.

Tusen takk for innspill! Setter stor pris på all hjelp jeg får! :w00t:

Lenke til kommentar

bare for å nevne- eg har asus z77 V pro hovedkort, tror ikke at det er vesjonen av HK som gjør at den blir ødelagt, det er noe annet :/

Jeg har lest noe om at den PSUen jeg har tydeligvis har dårlig "holdup time".. som har noe med hvor mange ms den holder koken fint, uten strøm.

 

Noe sånt som 10-11 ms? Slik at dersom den mister strøm i 13 ms f.eks.. Så gir den opp? Kan det være et problem her?

 

Evt. kan det tenkes at problemet ikke har vært når selve maskinen har slått seg av.. men at ting røyk det øyeblikket jeg slo maskinen på igjen? (tiden har variert hver gang fra kanskje 5 sekunder første gangen, kanskje 30 sec andre gangen, og 10-15 minutter siste gang).

 

Tanken med å kjøpe et mer robust HK var da at den kanskje takler denne "svakheten" til min PSU bedre??

Gjetter egentlig bare vilt nå.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

har du målt hva slags spenningsnivåer det faktisk er som blir levert fra PSUen din? Hele problemet høres iallefall ut som om det har med strømmen inn på hovedkortet å gjøre. Enten at det er høye variasjoner i spenningen som blir levert fra nettet, eller at PSUen faktisk har en feil som gjør at den forer maskinen med for høye spenninger.

 

I forhold til fastnettet så kan det jo være greit å ta en måling på stikkkontkakten du bruker. sjekke for jordfeil, og evt høy spenning. Jeg fikk beskjed om av min elektriker at en av grunnene til at mine lyspærer gikk litt vel ofte hadde med høye spenninger å gjøre. Huset mitt ligger som første tilknyttede punkt på transformatoren ute i gata, og dette kunne noen ganger gi litt vel store utslag.

 

Trur vel egentlig heller at det er en feil med PSUen, men trur nok jeg ville gått for en UPS eller overspenningsvern uansett før jeg testet nye deler.

 

Testing av PSUen kan du lett finne instruksjoner for ved å google det, hvis ikke du kan koble den til noe gammel hardware og lese av verdiene i BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...