Gå til innhold

Noe å spare på å bygge NAS selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En NAS for 1-4 disker er veldig billig fordi de bruker billige komponenter og akkurat nok til å gjøre jobben. Gjerne Atom eller en ARM-prosessor 0,5-1 GB ram osv. Du skal slite med å bygge en like billig selv om du må kjøpe alle komponentene. Det du får ved å bygge fra grunnen selv er langt mer fleksibilitet i valg av OS, programvare, antall disker osv.

 

Har du derimot en gammel PC stående og støve så har du "gratis" maskinvare å bygge NAS av. Alt som trengs er egentlig nok SATA-porter. Har du i tillegg noen gamle disker så har du også litt gratis lagringsplass.

 

Det er spesielt mye å spare på store NAS. Skal du for eksempel bygge NAS med 20 TB eller mer så sparer du mye. Såpass store løsninger koster veldig mye når de kjøpes ferdig.

 

Valg av disker: Primært størst mulig, innenfor rimelighetens prisgrenser. I dag vil det si 4 TB disker. Det finnes også en 6 TB disk men den koster mer enn 4 stk 4 TB disker så bare glem den. Det ble nylig lansert en på 5 TB også, men den har jeg ikke sett pris på ennå. Regner med den blir for dyr den også.

 

Backup: Husk at Raid aldri er backup. Ha en eller annen form for backup uansett. Helst en du kan plassere i et annet bygg. F.eks hjemme hos foreldre, på kontoret eller hos en kamerat. Backupen henter du hjem og oppdaterer når du synes det er på tide å sikre de nyeste filene dine.

 

Disksystem: Her er det litt smak og behag. Så lenge du er flink til å bruke backup og du tåler å miste filene du har endret siden sist backup så kan du kjøre singel disk, jbod eller Raid0. Ellers så vil jeg anbefale Raid5 eller Raid6. Raid5 vil jeg i tillegg anbefale for alt over 4 disker og Raid6 for alt over 6 disker. Hvis du bare trenger 2-4 TB plass kan du vurdere Raid1 i stedet for Raid5.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/RAID

 

Programvare: Velg et NAS spesialtipasset OS, konfigurer det etter alle kunstens og manualenes regler og hold det oppdatert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Egentlig så er det først og fremst backup jeg er ute etter og ikke RAID. Tenkte at med en nas så kunne jeg la den ta seg av backupkopieringen og ta ut disken med backupen og lagre den på en annet sted så så sette inn en ny for backup. Dette i stedet for å la det gå via PC'en. (Har ikke USB 3 så det tar så fryktelig lang tid.) Men det er kanskje overkill med en NAS til det formålet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Egentlig så er det først og fremst backup jeg er ute etter og ikke RAID. Tenkte at med en nas så kunne jeg la den ta seg av backupkopieringen og ta ut disken med backupen og lagre den på en annet sted så så sette inn en ny for backup. Dette i stedet for å la det gå via PC'en. (Har ikke USB 3 så det tar så fryktelig lang tid.) Men det er kanskje overkill med en NAS til det formålet?

 

Jeg kjøpte en ferdigløsning (Synology DS413) for to formål, backup og lagring. Jeg synest det fungerer aldeles glimrende. Jeg kjører faktisk RAID for å unngå datatap i form av speiling for å sikre mot et evt. diskkræsj. I tillegg kobler jeg fra tid til annen til en USB disk til denne, og med ett tastetrykk så tar boksen backup til denne disker, som jeg plasserer på jobben (I tilfelle brann, innbrudd,etc.). I tillegg til backup funksjonen, fungerer den jo som en nettverksdisk og, som alt av programmer fra laptopen leser fra, slik at jeg slipper å ha alle filene lokalt.

 

Jeg synes ikke dette er overkill, men en utrolig praktisk løsning.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Er du ute etter backup så bruk heller ein skyteneste. Med Google drive så får du nå 1TB for 10 USD per månad.

Google drive er både overpriset og NSA-infisert.

 

Skal man ha online er som sagt Jotta bedre og billigere.

 

Skal man ha offline så får man 3 TB for 799 kr. Betaler man for 3*10 GB hos google kommer man opp i samme beløp etter bare 4,5 måned. HDD-en koster altså mindre i det lange løp og er NSA-fri med mindre man roter det til selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...