Gå til innhold

«Vidunderplata» som egentlig var overlegen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Har fortsatt en 130 LD-filmer på loftet, og dette var tiden for Box sets (med stor B)! Boksene til T2, Star Wars, Lion King og The Nightmare Before Christmas alene tok vel fort 20 cm hyllebredde.

 

Box Set utgivelsene til "Jaws" og "The Frighteners" har enda ikke blitt overgått når det kommer til bonus matriale. Begge disse har 4 timers dokumentarer (selv om Frighteners sin inneholder en 43minutter sekvens med hele filmen i storyboard utgave). Disse har kun kommet i nedklippede versjoner på DVD og BD.

 

Har begge disse, samt T2 og 2 forskjellige Star Wars bokser (orignale og SE versjonene) stående i skapet enda. Samt en haug andre bokser. Gode tider. Har til og med 2 mini-LD utgaver av promo matriell fra Japan, en egen disk med kun traileren og en med "making of" mini-dokumentar på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Awww man...
Føles som i går når en kompis og meg fikk ta med uåpnet Speed Laserdisc fra Hi-Fi centeret, der hans far jobbet. Rett hjem, åpne pakken, som om det var 0.01mm gullflak vi behandlet.

Det var vinterferie så vi kunne benke oss foran TV'n og våre x486 PC'er, se film, spille Pizza Hut og Syndicate, i en hel uke! Anlegget de hadde var ikke akkurat pakkeløsning fra Elkjøp heller, så det gjorde enda mer inntrykk :D:w00t:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Husker jeg ble introdusert for LD på et nachspiel.

Det er mulig det var cognacen som gjorde størst inntrykk, men Pink Floyds Pulse-konsert servert på et surroundanlegg så og si håndplukket for den konserten er noe av de beste lyd/bilde opplevelsene jeg har hatt.

 

Mener det var en pioneer LD spiller, Denon surroundreciver og Udnæs-bygde (electrocompaniet/abrahamsen-ætt) høyttalere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke lest artikkelen.

LD gir gode minner fra 80-tallet, kvaliteten var da overlegen. LD støttet tekst-TV, så man kunne velge mellom mange undertekst språk (norsk var sjeldent, svensk noe mer vanlig), samt kunne lese ekstra info. m.m. Regionsperrer var var fremmedord :-)

Jeg solgte TV og radio fra 1992 til 2002. LD-spillere forsvant umiddelbart når DVD kom i alle TV butikker fra 1998. På spillere fra før 1992 måtte man ofte snu plata halvveis i filmen.

 

Fra 1999/2000 ble brått DVD spillere tilgjengelig også i rene matvarebutikker, de solgte DVD spillere i større mengder. Nyheten på billigmerkene var at man brått lettere kunne skifte region på spilleren uten fysisk inngrep med å lodde chip m.m. Fra 2000 ble DVD spillere veldig billige.

 

Fikk noen minner om Video-CD som aldri ble noe her, den var før DVD og var mer fattigutgaven av LD. Dårligere bildekvalitet enn LD, men mekka for piratkopiering. Mange kom med video-CD fra syden, mange DVD spillere støttet VCD. Video-CD var 90-tallets Piratebay, dvs. det florerte med opptak fra kinoer m.m. Mange var skuffet over filmkjøpene fra utlandet, da det ofte var opptak fra kinosaler.

 

CD-interactive spillere forsøkte å få video-CD til Skandinavia.

CD-I fortjener egen artikkel. Særlig video spillene, der man brukte ekte film.

Ps.. Jeg var og er ingen filmfreak og jobbet i en helt vanlig standard TV butikk.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg husker jeg kjøpte VHS filmer fra den danske postordre-butikken "Laserdiscen" i mange år, før jeg lot meg "lure" til å gå for Laserdisc på midten av 90-tallet, like før DVD kom...(De reklamerte heftig for de store platene de solgte....)

 

Jeg kjøpte meg en Pioneer CLD-1050, og oppgraderte etter et år til CLD-2950. (solgte CLD-1050'en til min bror, som dermed begynte med Laserdisc enda senere enn meg!

 

Vi satt begge med skjegget i postkassen, og 20-30 Laserdiscfilmer i hyllen hver, ett år senere når DVD gjorde sitt inntog  :xmas:

 

Men jeg husker den fantastiske følelsen av å åpne de doble box-settene Alien og Abyss (som var i CAV), og bruke ukevis på å se gjennom alt ekstramaterialet med stillbilder og 'making of' osv, og den enorme bildekvaliteten i forhold til alt annet på den tiden!... :eek:

De to filmene, og alle de andre ligger nå på loftet og kommer nok aldri til å se en laser igjen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...