Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin slår seg av og på hele tiden


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har rundt nyttår kjøpt meg en ny pc som er satt sammen og som jeg har hatt en del problemer med i det siste og trenger derfor deres hjelp. Jeg har tidligere hatt en tråd om problemene med maskinen min før jeg anskaffet meg et nytt hovedkort. Følgende hardware har jeg i maskinen:

Fractal Design Node 304
Cooler Master V650s 650w halv-modulær PSU
Gigabyte GA-H87N Wifi (rev 2.0) Mini-ITX
Intel i5 4570S 2.9ghz Quad-core
Cooler Master Hyper 212 EVO kjøler
Corsair DDR3 16GB Vengeance LP
Sapphire ATI 6870 1GB
Samsung EVO 256GB SSD (Windows 8.1)
Sandisk Extreme SSD (OS X 10.9.2)
2x Seagate LP (Low Power) 5900rpm

BIOS: VT-D -disabled- ** | S-ATA MODE: -AHCI- |


** Har testet med denne påslått og det er ingen forskjell i forhold til problemet beskrevet under. OS X krever at VT-D er avslått.


I helgen klarte jeg å skaffe meg et nytt identisk hovedkort - mest pga Gigabyte er det foretrukne valget når det gjelder OS X på en vanlig PC. Jeg demonterte alt og gikk over skruene i bunnen av kabinettet slik at de skal kortslutte noe. Maskinen bootet opp på første forsøk og jeg satt opp innstillinger i BIOS - bootet som forventet.

Problemet jeg nå har fått er etter at Windows 8.1 gikk i dvale når jeg var ute en tur. Når jeg skulle vekke maskinen så våknet skjermen opp til innloggingsvinduet i OS X - maskinen står med OS X-disken som 1. prioritet i bootlista. Med andre ord krasjet Windows 8.1 på ett eller annet vis. Maskinen ble brukt i en del timer som normalt med litt redigering i Final Cut X og ble deretter slått av.

Når jeg slår på maskinen så spinner viftene og diskene opp og plutselig kutter strømmen i maskinen (klikklyd fra PSU som er vanlig når den slås av) og den slår seg av, og deretter på etter et lite øyeblikk. Slik holder maskinen på utallige ganger med ujevne intervaller på alt fra et par sekunder opp til 15 sekunder.

- Jeg har demontert hele maskinen og kjører kun det aller nødvendigste av komponenter på skrivebordet mitt.
- Strømforsyningen er testet til at den starter med jump-start på grønn og sort pinne på ATX-kabelen.
- Hovedkortet er helt nytt med prosessor montert riktig vei og prosessorviften montert riktig.
- Integrert skjermkort og eksternt kort er prøvd.
- BIOS er resatt.

Er det noen som har hatt lignende problem med sitt system eller har en pekepinn på om det faktisk er en annen komponent enn hovedkortet som fusker?

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:
Når strømmen har stått av en stund (30+ min) starter jeg maskinen og jeg kan gå inn i BIOS eller boote Windows 8.1 før maskinen lager klikklyd i PSU og slår seg av og deretter på. Den kan finne på å boote et par ganger før den i det hele tatt bare spontant slår seg av og så på uten skjermbilde. Jeg har lastet inn "optimal default settings" i BIOS og satt opp minnet til XMP-profil til ingen nytte.


Jeg skal forsøke å:
- Bruke èn og èn rambrikke.- Testet til ingen nytte.
- Prøve en annen kjøler. - Skal testes nå
- Prøve å oppdatere BIOS -hvis- maskinen klarer å være på i fem minutter av gangen.
- Hive mannskjiten og skaffe enda et nytt hovedkort

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens. Har vært borte fra "nettet" et par dager så skal prøve å svare dere. :)

@ xClaymanx: Hva mener du med "ødelagt" power-knapp? Fysisk fungerer knappen, og den sitter ikke fast på noen måte som skulle tilsi at den "kortslutter" kortet på noen som helst måte.

PSU skal fungere fint. Har - som skrevet i den andre tråden - prøvd med en OZC strømforsyning med lite hell...

Så de fire viktigste komponentene går i retur til Komplett så får de feilsøke "mannskjiten" som vi sier på lokalt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...