Gå til innhold

Kan dette defineres som et instinkt? (Veddemål)


Anbefalte innlegg

Ble en litt hetet diskusjon om hvorvidt en viss oppførsel ved personen jeg diskuterte med kunne sies å være et utviklet instinkt, eller kun en liten vane, som jeg påstår.
Dette endte opp med å bli et veddemål på 150kr.

 

Personen mener at hun instinktivt/underbevisst/uten å tenke over det begynner å synge når hun er blandt folk (venner), som hun vet synes det er morsomt/begynner å le av det, eller henger seg med på syngingen.

Kan man overhode si at dette er et instinkt hun har utviklet, eller er det intet mindre enn en vane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det jeg har sagt også. Skulle egentlig ha fått kontakt med en biolog eller noe lignende siden det er et veddemål, og forumbrukeres "meninger" neppe er nok til at jeg vinner.
Noen som vet om noen her på forumet med kompetanse innenfor dette, eller et sted jeg kan henvende meg?

 

Edit:
Found this: http://www.bio.no/enbiolog

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Kan ein utvikle instinkt? Eg trudde det var noko du enten hadde eller ikkje hadde. Dvs. medfødt.

 

I nemnde eksempel vil eg påstå ho har utvikla ein vane med å syngje blant folk, men tvilar på ho var født med det.

 

 

What is instinct? It is the driving force in the behavior of an organism and is directly determined by genetic code.

http://www.onelife.com/evolve/manev.html#G

 

Med mindre ho kan endre sin genetiske kode, så er det neppe instinkt.

 

 

an inborn pattern of activity or tendency to action common to a given biological species.

http://dictionary.reference.com/browse/instinct?s=t&path=/

Lenke til kommentar

Man kan ikke kalle det instinkt, om det er noe personen har utviklet. Som det pekes på ovenfor er instink medfødt.

 

Men, at det er en underbevisst prosess kan jeg gå med på. Utifra behaviouristisk teori gjør mennesker det de får positiv feedback på (i en eller annen grad), og unngår det som er negativt og/eller forårsaker ubehag. Litt som vi tenker om hundeoppdragelse i grunn, bare overført til mennesker. Tenk straff/belønning. Om venninna di har registert at hun får positiv respons om hun synger i lag med noen personer så vil det være logisk å anta at hun bevisst eller ubevisst gjør mer av dette, da det forårsaker positiv stimuli. Noen er mer bevisste slike prosesser enn andre, så å konkludere med at det er ubevisst ut ifra det som blir fortalt her er nok vanskelig.

 

Men denne oppførselen kan godt ha sitt utspring i underbevisstheten.

 

TS: jeg er ikke biolog, og har heller ingen "mastergrad-kompetanse", men jeg har tatt et årskurs på BI der handlings-psykologi (bla behaviourisme) sto sentralt, samt innførende i pedagogikk, der dette også var tema.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Takk Bjarne, sitter og venter på registreringsmail fra "Spør en biolog" nå.

Til han under:

høres jælva irriterende å ha som vane med å begynne å synge hele tia

Det her er dratt ut av kontekst, og det du kommer med er helt urelevant.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...