Gå til innhold

Ny stasjonær, støy


Anbefalte innlegg

Jeg ville brukt pengene du har satt av til den lille snurredisken til en større raskere SSD....

SSDen koster 599 og snurredisken 419. Jeg får faktisk ikke en større SSD for den summen. For en stor nok måtte jeg ut med 2000 kroner (= dobbelt pris).

 

Kanskje en idé og gå ned til i5 cpu og bruke de ekstra pengene på en bedre SSD, men fortsatt kjøpe snurredisk.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streacom-kabinetter er fantastisk! Har en slik selv under tv'n.

Tror du skyter litt høyt med i7-prosessor, du får ikke noe bedre ytelse i "normale" programmer med den kontra i5. Det er primært på videoredigering og veldig avansert bildemanipulasjon du får noe igjen der..

 

150W holder i massevis når cpu holdes på 65W eller mindre. Et hovedkort spiser ikke særlig mer enn 10W, en harddisk typisk 3-6W, og prosessoren ligger generelt sett på under 10. Kun i meget stressende omstendigheter kan cpu den nå 65W.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg bestilt følgende fra komplett:

 

Prod.nr. Beskrivelse Bestilt

784191 Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150 1

762695 Streacom FC8B EVO Sort 1

762701 Streacom NANO150 PSU Adapter 1

780488 Intel Core i5-4570S Processor 1

791617 Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM 1

777309 Seagate Laptop SSHD 1TB 2,5" 1

812854 HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB White 1

810265 SDM PCIe Firewire 2+1P. Low Profile 1

762703 Streacom SC30 USB3.0 Internal Cable 1

 

Totalt: 6.797,99

 

Minus: Jeg kjøpte ikke optisk drev. Det drøyt å betale 500-800 for noe som jeg nesten aldri kommer til å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er bare litt nysgjerrig, men hva er det egentlig meningen at et slikt oppsett skal brukes til? En bærbar med Intel Core i7 4700MQ, vil ha høyere prosessorytelse. Siden det ikke er noe skjermkort, er tydeligvis ikke spill en faktor. Da gjenstår det nødvendigvis kun å bruke maskinen som mediecenter. Men hvorfor da ikke kjøpe en Intel NUC eller noe tilsvarende til under halvparten av prisen?

Lenke til kommentar

Du kan så si.. Jeg har en i3 3220t, en liten søt sak med 35W TDP. Ifølge et strøm- og tempovervåkingsprogram ligger CPU normalt på rundt 3,5-4W idle. Bruker HTPC'n primært til XBMC, Netflix, Spotify og generell surfing, og fortsatt ikke møtt på problemer med svak ytelse. Har også kun 4GB ram og Windows 8.1.

PC'n er kald og god, og gir ikke en lyd fra seg, veldig behagelig.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

En Intel Nuc har et støynivå på 12 dBA ved 0,6 meter avstand. Det er sånn cirka samme støynivå som at noen i rommet puster, og lavere enn det aller meste av bakgrunnsstøy. Om du befinner deg mer enn en halv meter i fra enheten, er det overhodet ikke mulig å registrere lyden. Du er nødt til å legge øret inntil enheten for å vite om den er på.

 

Om det er på et prinsipielt nivå at enheten skal være "lydløs", og ikke praktisk, så vil jeg få påpeke at selv små vibrasjoner fra prosessoren, og spesielt strømforsyningen, avgir lyd. Det er en umulig oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men Firewire var overhodet ikke spesifisert i åpningsinnlegget, og er en teknologi ikke særlig mange bruker. Vanskelig å lukte slikt. Om Firewire er et must, må du nøvendigvis bygge selv.

Takk ihvertfall for at du prøve å hjelpe. :)

 

Enig, alt som er ett must SKAL med i førsteinnlegget, ellers er alt bare rot og kaos

Men det står jo at jeg skal ha en stille stasjonær i tittelen på tråden. "Stasjonær" var ment å implisere mulighet for utvidelseskort og et normalt antall porter. Det står også at jeg ikke vil ha støy.

 

Så når han kommer med først en bærbar som støyer, og så en NUC (som jeg ikke ville kalt stasjonær) og som noen klager over at støyer i NUC-tråden, så passer det ikke med noen av kriteriene i førstepost.

 

Firewire er ikke et must (da ville jeg nevnt det i førstepost), men da må jeg ha noe annet for å kompensere for det, f.eks. en til to ekstra usb-porter som ikke er i en hub. Noe jeg ikke får med NUC. Jeg må med andre ord ha en stasjonær - noe som står i trådtittelen.

 

Sånn i ettertid burde jeg kanskje nevnt at jeg ikke ville ha NUC, men jeg kan ikke ramse opp alt jeg ikke vil ha. Det jeg vil ha er en stasjonær, og det står i trådtittelen.

 

------

 

Oppdatering: Jeg har allerede bestemt meg for hvilken stasjonær jeg skal ha. Det er ikke nødvendig å komme med nye forslag. Jeg har tatt til meg en del av rådene fra tråden. :)

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...