Gå til innhold

Ny stasjonær, støy


Anbefalte innlegg

Oppdatering: Jeg har allerede bestemt meg for hvilken stasjonær jeg skal ha. Det er ikke nødvendig å komme med nye forslag.

 

-----

 

Hvis jeg skal kjøpe/bygge ny stasjonær PC og vil ha minst mulig støy, hva må jeg tenke på?

 

Prosessor, ca i5-4570 eller i5-4670

https://www.komplett.no/intel-core-i5-4670-processor/780486#!tab:extra eller

https://www.komplett.no/intel-core-i5-4570-processor/780489

 

Eksternt grafikkort ikke nødvendig.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det finnes flere måter, en er f.eks å sette maskinen inntill en vegg med større bord og pc hylle det vil nok hjelpe litt, samt å kjøpe et kabinett som har litt tykke aluminiumsplater.

 

Silverstone SST-ST50NF Nichtjar 500W PSU ATX 12V Ver 2.3, Fanless, 80 Plus Bronze, 1x PCIe 6pin, 1x PCIe 6/8pin, 6x SATA funger vel sikkert, selv om den er litt dyr, så har disse vært dyrere, eneste som kan støye i denne må i så fall være dårlig kodensator.

 

Intel i5-4570T er vel den prosessoren som trekker minst strøm selv om den yter noe dårligere og kan vel egentlig ikke overklokkes.

 

God mulig en Cooler Master TPC 800 vil duge? Er usikker på om Intel i5 4670k kan brukes istedenfor, men uten vifte blir i prinsippet kjøleren varmere og varmere om den står på kontunuelig. Spessielt overklokking vil nok få maskinen for varm at den enten vil slå seg av eller degraderes over tid.

Lenke til kommentar

Definer behovene dine. Trenger du en i5 4670K? Den blir en del varmere enn f.eks. i5 4570T.

Ellers anbefaler jeg å satse på en skikkelig CPU-kjøler, som Noctua sine. Jeg har et Lian Li A10B kabinett, i5 750 CPU, Noctua cpu-kjøler og en Mist 600W strømforsyning. Ingen kabinettvifter i det hele tatt.

 

Det er en vifte på skjermkortet, strømforsyninga og CPU, men ellers er det rimelig stillestående inni der. Fungerer fjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger du en i5 4670K?

Ja, men jeg trenger ikke å overklokke.

 

Silverstone SST-ST50NF Nichtjar 500W PSU ATX 12V Ver 2.3, Fanless, 80 Plus Bronze, 1x PCIe 6pin, 1x PCIe 6/8pin, 6x SATA funger vel sikkert, selv om den er litt dyr, så har disse vært dyrere, eneste som kan støye i denne må i så fall være dårlig kodensator.

Takk, jeg visste ikke at det fantes PSU uten vifte.

 

Cooler Master TPC 800

Den skal jeg vurdere.
Lenke til kommentar

Men du må ha en eller annen form for vifte for å trekke varm luft ut av kabinettet. Å betale blodpris for en strømforsyning uten vifte, for så å kjøpe en kabinettvifte er jo rett og slett idiotisk.

 

Da bør du heller kjøpe deg en stillegående PSU med vifte, og heller droppe kabinettvifte. Vips så har du spart masse penger

Lenke til kommentar

Tja det kan vel være mulig uten, men det blir nok litt i varmeste laget ved hard belasting.

 

HDPLEX H1.S fanless HTPC case configuration for mini-ITX Part 1

 

Desverre vet jeg ikke om det finnes en slik løsning for ATX kabinettet, men dette er alternativ nr2 i så fall om det jeg foreslo først ikke går. Men er usikker på den strømforsyningen der går med i5 4670K og jeg er usikker på om man huden brenner seg om tar på kabinettet.

Lenke til kommentar

 

Det finnes jo blant annet støyisolerte kabinetter som hjelper betraktelig på støynivået.

Men hva med PSU? Da vil neppe isolert kabinett hjelpe, ettersom vifta er tilnærmet på utsiden.

 

Og er det en vifte i selve kabinettet?

 

Du kan jo også vurdere om du er villig til å betale for en Corsair RM, den er hvertfall meget stillegående

Lenke til kommentar

Du kan jo også gå for en psu som har vifte, men som ikke blir aktivert før den blir pushet litt.

Bygde nettopp en meget stille maskin med Asrock z87 itx, Fractal node304, i5-4670k, CM 212, og en RM450 psu.

Om jeg hadde hatt den lengre ifra meg hadde jeg ikke hørt den, men nå står den 30cm ifra meg så jeg hører en liten viftesus. Dette mener jeg en må tåle.

Lenke til kommentar

Så lenge du har begrenset med antall harddisker og ingen skjermkort er det veldig lite varme som utvikler seg i kabinettet.

Og ja, en PSU drar luft ut av kabinettet.

Du kan eventuelt kjøpe en kabinettvifte med bryter, så kan du slå av og på vifte etter behov.

 

Som jeg nevnte over her har jeg en ganske grei pc uten kabinettvifter, der der det kun PSU, CPU og skjermkort som har vifte. Den er ikke hørbar i det hele tatt, og står under et skrivebord på soverommet.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Så lenge du har begrenset med antall harddisker og ingen skjermkort er det veldig lite varme som utvikler seg i kabinettet.

Og ja, en PSU drar luft ut av kabinettet.

Du kan eventuelt kjøpe en kabinettvifte med bryter, så kan du slå av og på vifte etter behov.

 

Som jeg nevnte over her har jeg en ganske grei pc uten kabinettvifter, der der det kun PSU, CPU og skjermkort som har vifte. Den er ikke hørbar i det hele tatt, og står under et skrivebord på soverommet.

Helt enig. Om du ikke skal ha noe annet enn en basic maskin med ssd og ingen skjermkort er det igrunnen fint lite som genererer varme/støy. Så da burde en 212 + psu viftene være gode nok :)

Lenke til kommentar

Blir mye mere raskere å stillegående.

Hvorfor heller ikke kjøpe?

Western Digital BlackDual drive 120GB

 

Da har du 120 GB SSD + 1 TB harddisk, men egentlig burde prisen vært litt lavere og ha 2 sataporter, siden dette er en svak SSD disk, og tviler på ytelsen blir rask med harddisken og SSD disken brukt samtidig f.eks kopiere spill eller filmer fra en HDD og samtidig bruke den andre SSD disken til crystaldiskmark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...