Gå til innhold

Den Store Samsung Galaxy S5 Tråden


  

203 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe S5?

    • Ja!
      79
    • Nei, oppgraderingen er ikke stor nok
      87
    • Kanskje, når prisen går ned
      36
  2. 2. Hvilken farge går du for?

    • Gull
      10
    • Hvit
      31
    • Mørkegrå
      55
    • Mellomblå
      36
    • Skal ikke kjøpe
      70


Anbefalte innlegg

Sliter BIGTIME etter oppgradering. Hopper spesielt MYE inn og ut av Wi-fi på kjente nett. Har prøvd flere av forslag i tråden men hjelper ikke. Batteri-tid er betraktelig dårligere enn før. Telefonen går også VARM ganske ofte. Verste er at det er MYE lagg titt ofte på mange app's og generelt. Ofte må jeg også forsøke 2-3 ganger for låse den opp fra låseskjermen.

 

Tidligere har jeg brukt telefonen ute i mange minus. Etter ett par turer på skøyter i -5 forrige uke - var den nesten umulig å få i gang igjen - hang på startskjerm da også.

 

Noen flere som opplever noe av de "nye" problemene jeg har her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter BIGTIME etter oppgradering. Hopper spesielt MYE inn og ut av Wi-fi på kjente nett.

 

Du prøvde trikset mitt med å sette på "Passpoint" på WiFi og ellers sette "Aldri" på på i dvalemodus.

Det reduserte strømforbruket hos meg samtidig som det gjorde at den koplet seg til kjente nett.

Har ikke hatt problemer med at den kopler seg av/på nett når den først kopler seg til.

 

Ellers må jeg nok krype til korset og støtte de som anbefaler en "factory reset" etter at jeg stadig finner problemer som kommer av gammelt herk (som f.eks. oppdateringer til 4.4) som "henger igjen". Har ikke prøvd det selv enda, men tar du backup med Kies først så skal det gå bra å legge tilbake ting igjen.

 

Jeg har også skrudd av "deaktivert" omtrent alt som det går an å deaktivere (siden jeg ikke bruker det). Men jeg vet ikke om det hjelper noe på strømforbruket. Ellers har jeg CleanMaster installert, og satt den til å "kverke" alle tasks når skjermen låses. Det rydder jo opp. Men kan jo være upraktisk også.

 

 

Lenke til kommentar

 

Sliter BIGTIME etter oppgradering. Hopper spesielt MYE inn og ut av Wi-fi på kjente nett.

 

Du prøvde trikset mitt med å sette på "Passpoint" på WiFi og ellers sette "Aldri" på på i dvalemodus.

Det reduserte strømforbruket hos meg samtidig som det gjorde at den koplet seg til kjente nett.

Har ikke hatt problemer med at den kopler seg av/på nett når den først kopler seg til.

 

Ellers må jeg nok krype til korset og støtte de som anbefaler en "factory reset" etter at jeg stadig finner problemer som kommer av gammelt herk (som f.eks. oppdateringer til 4.4) som "henger igjen". Har ikke prøvd det selv enda, men tar du backup med Kies først så skal det gå bra å legge tilbake ting igjen.

 

Jeg har også skrudd av "deaktivert" omtrent alt som det går an å deaktivere (siden jeg ikke bruker det). Men jeg vet ikke om det hjelper noe på strømforbruket. Ellers har jeg CleanMaster installert, og satt den til å "kverke" alle tasks når skjermen låses. Det rydder jo opp. Men kan jo være upraktisk også.

 

Prøver det siste trikset der nå "as we speak" - ser ut som den hopper like mye ...

Ellers bruker den også unormalt lang tid på å lade enkelte ganger.

Videre bruker jeg en Samsung Gear Fit klokke - denne kopler inn og ut mye mer enn tidligere også.

 

HERK - blir nok reset på meg ja.

 

Har levd med 4 generasjoner Samsung nå (S1 - dagens) - de har alltid vært pålitelig og stort sett alle oppgraderinger av Android har gitt mer +++ en minus. Kiijpe greier at de har klart å kødde opp denne versjonen slik.

 

Lenke til kommentar

Oppgraderte telefonen igår, resultatet er at den restartar rett etter at eg har tasta inn pinkoden. I tillegg vert den frykteleg varm. Er det mogleg å nedgradere telefonen via eit dataprogram, eller må eg berre formatere den for å kome igong igjen? No er det umogleg å gjere noko inne på telefonen.

Lenke til kommentar

Må si jeg angrer på at jeg oppdaterte nå. Liker ikke denne oppdateringa i det hele tatt.

 

For det første, så er omtrent batterilevetida halvert.

 

For det andre, så går det ikke an å sette mobilen på stille lenger ved å holde inne av-knappen.

 

For det tredje, så har dem klart å legge navnet til operatøren øverst i venstre hjørne på låseskjermen. Sånn at jeg ser ikke notifications uten å måtte slå av skjermlåsen.

 

Har hatt Android (og Samsung) i mange år og vært fornøyd. Men nå er jeg så misfornøyd at jeg har lyst til å bytte til noe annet. Problemet er at det er ikke så mange alternativer heller. Liker ikke iPhone. Og Windows Phone er jeg litt skeptisk til det og.

 

PS. Det skal sies at jeg ikke har brukt Lollipop så lenge. Mulig det er løsninger på alle disse problemene. Dette er bare frustrasjonene ut fra førsteinntrykket mitt.

Lenke til kommentar

Må si jeg angrer på at jeg oppdaterte nå. Liker ikke denne oppdateringa i det hele tatt.

 

For det første, så er omtrent batterilevetida halvert.

 

For det andre, så går det ikke an å sette mobilen på stille lenger ved å holde inne av-knappen.

 

For det tredje, så har dem klart å legge navnet til operatøren øverst i venstre hjørne på låseskjermen. Sånn at jeg ser ikke notifications uten å måtte slå av skjermlåsen.

 

Har hatt Android (og Samsung) i mange år og vært fornøyd. Men nå er jeg så misfornøyd at jeg har lyst til å bytte til noe annet. Problemet er at det er ikke så mange alternativer heller. Liker ikke iPhone. Og Windows Phone er jeg litt skeptisk til det og.

 

PS. Det skal sies at jeg ikke har brukt Lollipop så lenge. Mulig det er løsninger på alle disse problemene. Dette er bare frustrasjonene ut fra førsteinntrykket mitt.

 

Opplever batterilevetida som omtrent den samme, men ellers så må jeg si meg enig i meningene dine, føler akkurat det samme.

Hvis det er noen som har løsninger på "nr. 2 og 3-problemene" til Temm, så er jeg også interessert i å høre.

Lenke til kommentar

Siden min enhet gjør mye rart tenkte jeg at jeg må krype til kortset og ta en full reset.

Men det gikk ikke helt uten masse merarbeid, så les dette før dere gjør det :-(

 

1) Tok full backup av alt med KIES

2) Resatte telefonen (volume ned, meny, power -> valgte factory wipe)

 

Så begynnte problemene...

 

3) Den spør om alle data når du slå på første gangen OG hvis du har brukt en Samsung konto på den (noen gang) så forlanger den at du skriver inn e-post og passord på denne for å få lov å bruke telefonen igjen. Og jeg fant ut at den ikke brukte den Samsung kontoen med min egen adresse, men av en eller annen grunn har laget en til med gmail-adressen min. Men passordet var det samme.. Så det gikk...

 

4) Så restoret jeg backupen. MEN den er tydeligvis ikke mye komplett. For dette kom ikke med:

 

- Ikke fingeravtrykkene jeg hadde lagret (startskjermen var uten passord eller kode etterpå)

- Ikke oppsettet av widgets og ikon på hjemskjermen (der kom standard out-of-the-box oppsettet)

- Ikke oppsettet av foldere og apper inne på app-skjermen (alt kom uten mapper på mange sider)

- Noen apper var ikke tatt backup av (f.eks. lisensen av TouchDown) - uten at den ga beskjed om det

- Alt av innebygde apper/tjenester er slått på igjen (inkludert alle jeg avinstallerte eller "deaktiverte")

 

Så det er ikke uten arbeid. Masse masse jeg må gå igjennom for å få den tilbake :-(

(ante det kunne bli litt problemer, så jeg tok skjermbilde av hjemme-skjermen etc :-)

Mest irriterende med fingeravtrykks dataene. Brukte LANG tid på å få skannet inn så det virket OK.

Nå må jeg prøve å skanne inn og teste hvor bra det virker. Håper det går lettere enn første gang.

 

PS! De har tydeligvis også skjerpet passord kravene. Jeg hadde reservepassord på fingeravtrykk på 4 tegn (bokstaver). Nå må det være på minst 6 tegn og innehold både bokstaver og tall (til info)

Lenke til kommentar

Lars-Erik: angående "gjenoppretting" så er det slik det fungerer i Android-verden anno tidlig 2015, dessverre.

 

Punkt 3 innebærer at du med 99.9% sannsynlighet har satt en reaktiveringslås under Innstillinger > Sikkerhet på et eller annet tidspunkt.

 

At fingeravtrykk ikke lagres i skyen, uansett hvor sikkert det måtte være, ser jeg på som en fordel..

Selv brukte jeg under 1 minutt sist gang jeg satte opp fingerskanneren, og reservepassordet måtte være minst 6 tegn i 4.4.2 også.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lars-Erik: angående "gjenoppretting" så er det slik det fungerer i Android-verden anno tidlig 2015, dessverre.

 

Også noen andre apper som ikke ble tatt backup av (uten noen spesiell grunn).

Samt at den ikke klarte å restore alle kontoen (inkl Sazam og TouchDown).

Faktisk tok den ikke backup av noe av oppsettet i TouchDown. Det kommer til å ta tid.

Synd jeg ikke tok manuellt backup av den mappa selv (men jeg trodde den kopierte den).

Det står jo at den kopierer data for appene. Da er det litt dårlig at det ikke stemmer.

 

Men det suger jo skikkelig at den ikke kan ta backup av oppsettet på hjemmeskjermen.

Samsung har jo sin egen backup greie, men den tok tydeligvis heller ikke backup av noe.

 

Lurer på om andre PC-programmer (som f.eks. MobileGo) tar backup av mer.

Det var egentlig litt skremmende at så mye IKKE ble tatt kopi av.

 

Nå skal jeg sjekke om det er mer som mangler, og bruke en time på e-post oppsettet mot jobben :-(

Lenke til kommentar

Samsung sin egen konto og backup tjeneste er bare å slå av iallfall.

Den klarte jo ikke engang å legge tilbake bokmerkene som den liksom skal ta backup av.

Først klaget den på at kontoen min var låst, og når det var ordnet så sier den bare "trøbbel med synk".

Så ikke bruke minne, strøm og datatrafikk på den. Må legge inn alt den skulle tatt vare på på nytt.

Lenke til kommentar

Du nevnte to kontoer, kanskje du har tatt backup til den andre kontoen? :mrgreen:

 

Nei. Prøvde den først når jeg måtte anngi konto for å låse opp telefonen etter reset.

Trodde jeg hadde brukt den (med min vanlig e-post adresse).

Men av en eller annen grunn har jeg opprettet en ny med g-mail adressen.

Problem ser ut til å være nå at den ikke får syncet mot Samsung kontoen etter reseten.

Sier bare at "Synkronisering opplever for øyeblikket problemer...."

Før har det betydd at en eller annen tjeneste ikke kjørte, men alt kjører nå :-(

Lenke til kommentar

Arrgghhh... Tok heller ikke backup av Shazam dataene mine. OK, de skal visstnok ligge på Facebook. Men den sier login ikke gikk bra. Sikkert fordi Facebook returnerte "Shazam eller allerede registert". Men da må da gå an og kople til en eksisterende konto. Kan ikke måtte lage en ny hvis man avinstallerer en app og så skal bruke den igjen senere heller....

 

Synes det helt klart mangler en generell løsning for backup av kontoer og app data her.

For en "vanlig" bruker (uten datakunnskap) ville jo en "restore" være et mareritt :-(

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

Må si jeg angrer på at jeg oppdaterte nå. Liker ikke denne oppdateringa i det hele tatt.

 

For det første, så er omtrent batterilevetida halvert.

 

For det andre, så går det ikke an å sette mobilen på stille lenger ved å holde inne av-knappen.

 

For det tredje, så har dem klart å legge navnet til operatøren øverst i venstre hjørne på låseskjermen. Sånn at jeg ser ikke notifications uten å måtte slå av skjermlåsen.

 

Har hatt Android (og Samsung) i mange år og vært fornøyd. Men nå er jeg så misfornøyd at jeg har lyst til å bytte til noe annet. Problemet er at det er ikke så mange alternativer heller. Liker ikke iPhone. Og Windows Phone er jeg litt skeptisk til det og.

 

PS. Det skal sies at jeg ikke har brukt Lollipop så lenge. Mulig det er løsninger på alle disse problemene. Dette er bare frustrasjonene ut fra førsteinntrykket mitt.

Nr1: Dette ble for meg (og flere kollegaer) bedre etter en reset av telefonen

Nr2: Stemmer.. Skal vel bruke "Interuptions" nå.

Nr3: Dette kan du sette på igjen, under "Sounds and notifications" og i bånn der. Notification -> While locked så kan du velge hvordan det skal synes.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til alternativer...

 

Var inne å fikla med å sette opp fingeravtrykk etter updaten. Det endte opp med at den registrerte og avsluttet førstegangsregistreringen etter en swipe. Testa da for å se om det fungerte, men det gjorde den ikke. Så nå er jeg låst ute av telefonen og kommer ikke inn.

 

Kan skrive inn ett alternativt passord, men har prøvd alt tenkelig men ingenting fungerer.

Har også fått opp at jeg kan logge inn med gmail kontoen min istedetfor, men det fungerer heller ikke...

Har også satt opp android device manager, men når jeg prøver å finne telefonen der for fjernendring av passord så finner den ikke telefonen (tror wifi og possisjonstjenesten er deaktivert)...

 

Hva kan jeg gjøre, finner ikke noen flere alternativer på google, er det kun factory reset som gjenstår?......

Lenke til kommentar

Hva kan jeg gjøre, finner ikke noen flere alternativer på google, er det kun factory reset som gjenstår?......

 

Da må jeg bare advare om at du ikke kommer unna identifiseringen ved en factory reset:-(

Nå jeg gjorde det måtte jeg skrive inn e-post og passord til min Samsung-konto ved første start.

Og det virket ikke!!!! Må innrømme jeg fikk litt panikk da. Men fant heldigvis ut av det.

Det skyldtes at jeg aldri hadde validert Samsung-kontoen min fant jeg ut til slutt.

Så jeg måtte logge inn på Samsung-kontoen på PCen og få tilsendt en bekreftelses-mail.

Nå det var gjort, da fikk jeg lov å logge meg inn på mobilen, og fikk låst den opp igjen.

Lenke til kommentar

Har også fått prøvd ut tjeneste på account.samsung.com, dette var ikke fungerende. Får opp at telefonen er offline, selv om at dette ikke stemmer. Har forsåvidt aldri fått noen vertifiserings epost fra samsung, så jeg regner med at dette var noe som ble utført på mobilen når kontoen ble opprettet.

 

Nå får jeg ikke dratt ned fra toppen av skjermen, så jeg får ikke skrudd på wifi, posisjon eller i det hele tatt endret på noe der. Tror ikke noe stod på i denne menyen bortsett fra sync i det telefonen gikk i lås. Vet ikke om det burde være nok at telefonen er tilkoblet telenor sitt nettverk? Kan det være derfor at enheten ikke dukker opp på google eller samsung sine sider?

Lenke til kommentar

Har også fått prøvd ut tjeneste på account.samsung.com, dette var ikke fungerende. Får opp at telefonen er offline

 

Jeg får ikke noen stedsangivelse verken på Samsung eller på Google sine sider. Får info om telefonen så de har kontakt med den. Men muligheten til å bestemme posisjonen virker ikke noen av stedene :-( Så jeg begriper ikke hvorfor "GooglePlayTjenester" driver å bruker GPSen på mobilen hele tiden da :-(

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp Lars-Erik :)

 

Stemmer. Sitter på en S3 nå og find my device på google funker fint. Selv med innstillinger skrudd av, for google klarer å skru på det som trengs selv på denne telefonen når jeg søker. Samsung sine find my phone klarer ikke å lokalisere, men resten av funksjonene fungerer her (unlock screen, logg osv.).

 

Så hvorfor dette ikke fungerer på S5 telefonen, dette er riktignok ikke det samme abonnementet og kontoer men i teorien så skal de være satt opp likt... Får vell søke litt mer rundt på google, om noen kommer på noen fine søkeord så sleng de ut :) (alternative password, locked out of phone, android device manager) Ingen av tingene fungerer da jeg ikke kommer meg forbi skjermlåsen engang.

 

Hvis jeg kobler mobilen til PCen via usb kabel, finnes det her noe program som kan hjelpe meg?

Endret av Sennepo
Lenke til kommentar

Var inne å fikla med å sette opp fingeravtrykk etter updaten. Det endte opp med at den registrerte og avsluttet førstegangsregistreringen etter en swipe. Testa da for å se om det fungerte, men det gjorde den ikke. Så nå er jeg låst ute av telefonen og kommer ikke inn.

Jeg vil tro at den kjappeste måten å åpne telefonen på er å bruke fingeravtrykkleseren, du har ikke så mange fingre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...