Gå til innhold

Vunnet en PC med custom vannkjøling, glo varm under spilling.


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Jeg er den heldige vinneren av Mass Luminosity sin januar trekning av Steiger Dynamics PC med komplett AMD hardware og vannkjøling fra EK og Swiftech.

 

Specs:

 

AMD FX 9590

2x R9 290X i CFX

Asus Crossfire Formula-Z

Osv...

 

Vannkjøling komponenter brukt i PCen er:

 

Dual og single rad, vifter, og CPU blokk/pumpe fra Swiftech

2x R9 290X vannblokk

 

Problemet mitt er at CPUen blir alt for varm og PCen fryser, så jeg må ta en manuell restart. Etter 10min spilling i BF4 så er hver kjerne oppe 61-65 grader, hver kjerne har vært helt oppe i 70 grader. CPUen har vært helt oppe i 90 grader.

 

Jeg har også lagt merke til at når jeg slutter å spille, så skyter tempen i været i ca 1min eller mindre, og kan få PCen til å fryse. vet at det er temp sikkring på 90 grader på CPU. En kjerne som bikka 90 grader i 1 sekund og PCen frøys.

 

Jeg har fått fikset dette på en midlertidig måte, det er å underclocke og senke volt på CPU fra 4,7Ghz til 4,5Ghz med 1,36v. Da klarer jeg å holde hver kjerne under 60 grader.

 

Som dere kan se så er single rad koblet til cpu, fra cpu til dual rad, dual rad til skjermkorta. Fra GPU til single rad er det ca 5,5cm. Og varme vannet fra GPU blir ikke kjølt ned raskt nok.

 

post-254464-0-15063400-1394304775_thumb.jpg

 

Jeg har lurket litt i bios og justert på vifter og pumpe, noe jeg fortsatt holder på med. Poenget med vannkjøling er jo at det skal være effektiv og stille gående, jeg er ikke allergisk mot støy, men når pumpa spinner på 3500 rpm, så blir jeg litt allergisk.

 

Pumpa spinner nå på rundt 2500 rpm

Viftene er også justert til å spinne litt raskere enn det Steiger Dynamics har satt dem til.

 

Siden jeg ikke har betalt en kr for denne premien så er jeg villig til å fikse problemet selv.

 

Plan 1: Splitte loopen til 2 loop system, med at CPU beholder single rad. Kjøpe en pumpe til skjermkorta.

 

Plan 2: Ta ut alt av HW, sette det inn i det gamle Corsair Air 540 kabinettet. Skaffe en trippel rad og montere sammen det single og dual rad. Tank, ny cpu blokk og pumpe.

 

Plan 3: Kjøpe ekstern radiator med pumpe og montere alt via den.

 

Jeg ser også at under idle så hopper tempen mellom 16 og 30 grader på kjernene.

 

Har noen et bedre alternativ, spytt ut :)

 

Forslag tas imot, men kjøper ikke nytt kabinett pga jeg har kabinett som kan brukes :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for lite kjøleflate til det oppsettet, du mangler en 2x 120mm radiator minst

 

1 CPU på single rad holder ikke, den bør ha minst 2x120

 

Om du har plass til en 360 så ville jeg puttet den inn i loopen

 

Selv kjører jeg alltid dual-loop da det passer mitt bruk best og da med veldig mye radiatorflate på både CPU og GPU loop.

 

Mitt oppsett nå er 280x60mm + 360x60mm radiator i hver loop.

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

Er det jeg har mistenkt også, Minhund. For kabinettet blir glo varm hvor dual rad sitter.

 

Men da er spørsmålet.

 

Bytte ut kabinettet med Corsair Air 540, også sette inn en trippel rad til, også gå derfra?

 

Men er Swiftech blokk/pumpe god nok for 3 radiatorer og tank? Den har en max vannmenge på 1050 L/timen.

Lenke til kommentar

Er det jeg har mistenkt også, Minhund. For kabinettet blir glo varm hvor dual rad sitter.

 

Men da er spørsmålet.

 

Bytte ut kabinettet med Corsair Air 540, også sette inn en trippel rad til, også gå derfra?

 

Men er Swiftech blokk/pumpe god nok for 3 radiatorer og tank? Den har en max vannmenge på 1050 L/timen.

Bytt kabinett og få inn en 360 til.

Pumpa bør holde til den loopen.

Lenke til kommentar

Supert, da blir det å bytte kabinett. Også bruker jeg SD sitt kabinett som en ren media center PC.

 

 

@ Minhund.

 

Hvordan burde jeg koble mellom radiatorer osv...

 

Single eksos

Dual i toppen

Tripple i fronten.

 

Jeg kommer også til ha kjøpe med en tank

 

Jeg har aldri eid vannkjøling før, så trenger noen tips til hva som er mest effektivt :)

Endret av ZentiX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Update.

 

Dette er sånn jeg ser for meg loopen når jeg bytter over :)

 

http://bildr.no/view/eEt5cUZs

Jeg ville snudd vanflowen da det blir ganske hardt for pumpa slik du har satt det opp, da har du også mulighet til å koble på en tank mellom 360 og pumpa.

 

Edit: viften på 360 og 120 radd blåser inn og 240 i topp ut ville jeg ha satt opp.

 

Slik jeg har satt opp er:

 

Fra CPU til tank, fra tank til 3x120, fra 3x120 til skjermkort, skjermkort til 120, 120 til 2x120, 2x120 til cpu og tilbake til tanken.

 

Tanken kommer bak hovedkortplata, og rett inn i 3x 120 rad,

 

Jeg tenke å utnytte gravitasjon, også ungå at slanger går over her og der.

 

Men jeg ser at mange dropper 120 rad i eksosen, og heller bruker en 140mm vifte som eksos. Men igjen så bruker de mye tykkere radiator enn det jeg kommer til å bruke.

 

Her er nytt bilde uten slanger, men har lagt med port inn og port ut på CPU blokk/pumpe.

Blå = inn

Rød = ut

 

http://bildr.no/view/T2tXUTFk

 

Edit:

 

Jeg ser på youtube og det er en kar som bruker 120, 2x120 og 3x120 rad. Han har bruker et AIO system med mulighet for utvidelese fra Swiftech. CPU Blokk/Pumpe er versjon under min http://www.swiftech.com/H220.aspx

 

Han har fra tank til 120 rad eksos, 120 rad eksos til 3x120 rad, 3x120 rad til skjermkort, skjermkort til 2x120 rad til CPU.

 

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med Minhund her.

Kan jo også påpeke at jeg har testet ut aluminiums-tanker på ca 5 og 15 liter og har man grei romtemperatur så vil de faktisk fungere som et greit kjøleelement i seg selv , problemet er dog ofte at man har ikke plass til sånt , men denne hadde jeg montert under kabinettet på golvet.

Problemet som dukket opp til meg var egentlig flow pga 2x radiator og 1 sånn tank, måtte sørge for en bedre pumpe noe jeg ikke gjorde da , temperatur lå vel på omtrent 22 til 24C i snitt antar jeg uansett belastning (vanntemp , cpu temp steg derimot siden systemet ikke var optimalt designet).

 

Per dags dato har jeg kuttet ut vannkjøling siden det er en alt for stor risikofaktor når man har små unger, kan se for meg derimot at jeg kommer tilbake i fremtiden når jeg har både tid og plass til det da jeg liker monsterløsninger :)

Lenke til kommentar

Vis du ser på blokka til han duden, så ser du at inn og ut port er mot ram brikkene, og topp svivel er port inn og bunn er port ut. Samme er det med min blokk/pumpe også. Venstre = inn, høyre = ut. På min blokk/pumpe er det montert Swiftech MCP35X, men usikker på han duden sin Swiftech blokk/ pumpe.

 

Men jeg har lagt med et bilde i tidligere post hvor jeg ikke har tegnet på slanger, så har dere tips så fyr løs. Jeg har aldri hatt custom vannkjøling før, og har bare fått meg med at man burde bruke tyngdekraften fra tank og ut i systemet. Planen er å bruke en 250mm rør tank.

 

Planen min er å avslutte på toppen på toppen av tanken, også ut fra bunn av tanken til 3x120 rad.

 

Men vis jeg forstår deg riktig, Minhund, så vil du at jeg starter med 2x120 rad til CPU, CPU til 120 rad eksos, eksos til tank, tank til 3x120 rad, 3x120 rad til skjermkort, skjermkort til 2x120 rad.

 

Men da blir det mye kryss og tvers av slanger, og jeg må bruke mer slange. Men hvordan kan denne være mer effektiv en den jeg tegnet opp? For jeg må bruke mer slange og mye går på kryss og tvers av hverandre.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Okay, bare jeg som ikke klarte å følge med :)

 

Fronten skal suge luft inn i kabibettet.

Samme med eksos raden. (eller funke som eksos)?

Toppen skal kvitte seg med luften.

 

Som sagt jeg er ikke allergisk mot litt støy da jeg bruker headsett når jeg sitter ved pcen :)

 

Men siden jeg da kjører fra CPU ut til tank, burde jeg da sørge for at vannet hele tiden er litt over metall tuten på tanken? Husker ikke hva den heter, men den skal sørge for at den ikke spruter tanken.

 

Men har du noen vifter å anbefale? De Swiftech viftene jeg bruker nå, er jeg meget fornøyd med, de er støysvake, har god statisk trykk.

Lenke til kommentar

Det har generelt ikke så alt for mye å si hva slags rekkefølge det er på loopen. Unntaket derimot er at tanken ALLTID skal før pumpe.

 

Det finnes mange grunner. Et par:

-høyt overtrykk i tank = bad deal, som du får om tanken er etter pumpe

-Du vil få en del luft i pumpa. Som igjen gir kavitasjon, elendig ytelse og skade på systemet.

- Du kan ikke fylle på vann mens pumpa går. (Alt vil skyte ut som en fontene)

 

Ja, hele poenget med tank forsvinner egentlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så du mener, tank -> rad -> CPU -> rad -> skjermkort -> rad -> tank er best?

 

Da kommer jo tanken før alt :)

Nei Tank-pumpe-240-120-GPU'er-360-tank

 

Du vil ikke klare å fylle loopen med tank-rad-pumpe oppsettet ditt, hvordan skal pumpa få vann igjennom en radd full av luft.

Husk at pumpa ALDRI må kjøres med luft da vil den overopphetes veldig fort.

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

Okay, da forstår jeg mer.

 

Legger ut et nytt bilde når jeg har klart å bruke de små grå :)

 

 

Et rask spørsmål, vil det heller bli bedre om jeg monterer tanken på 3x120 rad i front, med tanke på at jeg bytter fra rad til tank på cpu pumpe?

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...