Gå til innhold

Noen her som elsker jobben sin?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt elsker jobben min. Når noe skjer så kan det være veldig hektisk/stressende, men sikkert 80% av tiden består av beredskap (i posisjon) hvor jeg har dødtid å sløse slik jeg selv ønsker (lese bøker, se TV/filmer på 65" LED TV, spille spill på egen laptop etc). At lønna er god (mye pga turnus og overtid) er bare en bonus jeg ikke akkurat takker nei til.

(ja, dette ble postet imens jeg sitter på jobb)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Serviceingeniør.

Elsker den jobben, noe jeg har inntrykk av at hele teamet gjør.

 

Fantastisk samhold. Vi reiser verden rundt for å få skip til å fungere. "Leker" oss med titusenvis av hestekrefter og kraftverk på flere titalls megawatt, og blir betalt 7-sifret for det.

 

Og vi har halve året fri.

 

 

edit: Under er en video jeg laget fra Kina. Beklager den forferdelige lydkvaliteten og ellers amatørmessige klipping etc.

 

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Serviceingeniør.

Elsker den jobben, noe jeg har inntrykk av at hele teamet gjør.

 

Fantastisk samhold. Vi reiser verden rundt for å få skip til å fungere. "Leker" oss med titusenvis av hestekrefter og kraftverk på flere titalls megawatt, og blir betalt 7-sifret for det.

 

Og vi har halve året fri.

 

 

edit: Under er en video jeg laget fra Kina. Beklager den forferdelige lydkvaliteten og ellers amatørmessige klipping etc.

 

 

Må ærlig innrømme at jeg lengter tilbake til industrien når jeg ser ting som dette! Fri halve året med tilsvarende lønn som jeg har i dag hadde heller ikke vært "vondt" ;) For ikke å snakke om at min utdannelse er direkte bygd på utstyr som brukes i denne industrien kontra det jeg jobber med i dag! For ikke å snakke om den kompliserte og kjekke commissioningen perioden, der jeg jobber nå er den beregnet til å ta 2-3 dager uavhengig av størrelse på system :/

 

Men jeg har det absolutt kjekt der jeg er nå også! :-D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Serviceingeniør.

Elsker den jobben, noe jeg har inntrykk av at hele teamet gjør.

 

Fantastisk samhold. Vi reiser verden rundt for å få skip til å fungere. "Leker" oss med titusenvis av hestekrefter og kraftverk på flere titalls megawatt, og blir betalt 7-sifret for det.

 

Og vi har halve året fri.

 

 

Høres fantastisk ut. Så videoen og synes det så veldig spennende ut. :)

 

Hvordan blir man serviceingeniør og er det en vanskelig jobb å få?

 

7-sifret betalt krever vel en del ansiennitet og innsats? Eller?

 

Absolutt! Jobber som serviceingeniør og supporterer disse tøffingene! Elsker at jeg får reise "verden rundt" og at jeg får jobbe med noe som interesserer meg! Grei lønn er det også :)

 

Ble ikke helt klok på nøyaktig hva det er du driver med. Lyst å fortelle mer og hva slags utdanning du har?

Lenke til kommentar

Ble ikke helt klok på nøyaktig hva det er du driver med. Lyst å fortelle mer og hva slags utdanning du har?

 

 

Jo skal forklare i korte trekk :-) Jobber for selskapet som produserer og selger Autostore(Hatteland computer), jobber som sagt som serviceingeniør der. Systemet vårt selges via distributører til kunder, min jobb er å supportere distributørene.

 

Typisk hverdag(Ca 2/3 av måneden): Sitter i ett kontormiljø med mine kolleger(I samme stilling), vi deler på en "support" inbox som vi får spørsmål fra distributørene, vi deler også på en support telefon linje. Her kommer det inn alt i fra krise situasjoner der databaser er slettet, system som ikke gjør noe som helst osv til bestillinger av reservedeler.

 

Vi har også en "key account manager" rolle som i korte trekk betyr at vi har fått tildelt distributører som vi skal følge opp på ukentlig og månedlig basis. Har også ansvar for alle våre reservedeler.

 

Typisk arbeid er å analysere scenarioer der problemer har oppstått, finne ut hva som har gått galt og rette opp i disse om mulig. Jobber så videre med våre utviklere for å få fikset opp i software/hardware.

 

Vi har også treninger her i Norge hvor distributørenes ansatte kommer over for å bli trent i alt fra å bygge den mekaniske strukturen i systemet til å bruke simuleringsverktøy osv.

 

Typisk hverdag(Ca 1/3 av måneden): "onsite support" hos kunde, her er det litt vanskelig å definere hva man driver på med da det kan være så mangt men typisk:

-Commissioning, trening av nye distributører for å forberede de til å kunne gjøre denne jobben selv i fremtiden.

-Div system tester som de vill ha "backup" i tilfelle noe skulle skje under test som trenger rask feilretting m.m.

-Garantisaker fra vår side, her kan det være hva som helst med systemet egentlig, alt i fra "kjedelige" mekaniske jobber til oppdatering av software m.m.

-Generell trening og support i saker de er usikker på

-Åpning av nye systemer("fest og basar")

-Typiske reisemål er Europa, USA, Nord Amerika, Oseania

 

Ja, det er vell sånn i korte trekk hva vi holder på med.

 

En uting er jo at man ikke har disse flotte fri ordningene som er normalt i olje/gass industrien, men vi har igjen mange timer ila ett år som igjen gir god lønn evt mye fri om mulig(Vi har flexi tid og kommer å går slik som det passer oss, innenfor noen grenser såklart).

 

Utdanning: Har fagbrev som automatiker og har tatt ett år forkurs til ingeniør(realfag).

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Høres fantastisk ut. Så videoen og synes det så veldig spennende ut. :)

 

Hvordan blir man serviceingeniør og er det en vanskelig jobb å få?

 

7-sifret betalt krever vel en del ansiennitet og innsats? Eller?

 

 

Du har vel fått en del svar om dette i denne tråden.

 

7-sifret krever mer innsats enn ansienitet, men du får det neppe førsteåret for å si det slik (siden du ikke kommer ut i rotasjon før ca 6-10 måneder etter oppstart og siden førsteåret er preget av mange kurs og slikt. Interessante som bare det, men man får ikke de samme tilleggene som man får ute på jobb).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Bra å høre at noen få på Diskusjon elsker jobben sin i hvert fall! :)

 

Selv har jeg bakgrunn som tømrer og har i perioder elsket jobben min. Jeg tror kanskje dette med å elske jobben sin har litt med innstilling å gjøre også, men faktorer som trakk ned for min del var følgende:

 

- Dårlig arbeidsmiljø. Mye negativitet, konkurranse folk i mellom når man heller burde samarbeide, løgn og intriger, mye eldre folk, osv. Har ofte tenkt at jeg kanskje hadde hatt en helt annen opplevelse av jobben om jeg jobbet med folk som var mer likesinnede og positive.

 

- Kontinuerlig tidspress. Alle prosjektene våre er forhåndskalkulert etter kalkyler. Disse sprakk ofte i mindre eller større grad, så selv om man følte at man sto på og gjorde en bra jobb (med godt resultat, fin finish og fornøyde kunder), så ble det ofte en demper på gleden når prosjektet i seg selv kanskje ikke ble så lønnsomt som ledelsen håpet. Fikk ofte dårlig samvittighet og følte at man jobbet 'for sent'.

 

- Liten sammenheng mellom ferdigheter, kompetanse og lønnsnivå. Flk uten fagbrev tjener ofte det samme som de med. Dårlige utsikter for å tjene betydelig med cash selv om man sto på litt og jobbet mye overtid. Klart definert 'lønnstak'.

 

- Tungt for kroppen, i hvert fall om man jobber mer enn 37,5 timer.

 

 

Utdanning: Har fagbrev som automatiker og har tatt ett år forkurs til ingeniør(realfag).

 

 

Takk for et grundig svar, Salvesen. :)

 

Fikk du jobb etter forkurs siden du ikke valgte å gå videre på skole? Hva slags bakgrunn har de fleste andre du jobber med?

 

Forstår jeg rett at det har mye med datamaskiner å gjøre eller er det en del "hands-on" arbeid også?

 

Du har vel fått en del svar om dette i denne tråden.

 

7-sifret krever mer innsats enn ansienitet, men du får det neppe førsteåret for å si det slik (siden du ikke kommer ut i rotasjon før ca 6-10 måneder etter oppstart og siden førsteåret er preget av mange kurs og slikt. Interessante som bare det, men man får ikke de samme tilleggene som man får ute på jobb).

 

 

Stemmer, Twinflower. Hadde glemt den tråden, så takk for at du letet den opp. :)

 

Om jeg skjønner riktig av den tråden, er det elektroingeniør eller automasjonsingeniør som er veien å gå? Aller helst med et fagbrev i bunn kanskje?

Lenke til kommentar

Takk for et grundig svar, Salvesen. :)

 

Fikk du jobb etter forkurs siden du ikke valgte å gå videre på skole? Hva slags bakgrunn har de fleste andre du jobber med?

 

Forstår jeg rett at det har mye med datamaskiner å gjøre eller er det en del "hands-on" arbeid også?

 

Det var da så lite ;)

 

Jeg tok faktisk forkurs mellom Vg2 & Vg3, valgte etter forkurs å gå tilbake til yrkesutdanningen da det ble veldig krevende og jeg var ikke motivert nok til å starte på en bachelor. Endte så opp her rett etter jeg hadde tatt fagbrev som automatiker.

 

Utdanningen til mine kolleger er ganske lik som min, altså de er yrkes utdannet innenfor elektro/automasjon/elektronikk/IT. Muligens noen har noe på høyere nivå også, det vet jeg ikke helt.

 

Jo jeg sitter som regel foran "skjermen" men det er også noe praktisk arbeid når en er ute og reiser, som regel jobber vi ikke så veldig hardt da vi skal trene opp andre, altså det er de som utfører arbeidet mens vi instruerer. Jeg er ganske glad i praktisk arbeid så jeg blir ofte med på lik linje med de som skal læres opp så lenge det er mulig. Men det er som du sier mye arbeid foran data`en.

 

Om jeg skjønner riktig av den tråden, er det elektroingeniør eller automasjonsingeniør som er veien å gå? Aller helst med et fagbrev i bunn kanskje?

 

Er absolutt enig i dette! Hadde jeg hatt tid til det ville jeg så absolutt tatt mer utdanning innenfor automasjon, kanskje en dag jeg fikser meg en kurant skift ordning ;)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...