Gå til innhold

[Løst] Mini Gaming-PC til 12000. Bygge selv


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe min første stasjonære datamaskin nå som jeg har litt penger å rutte med. Jeg har hørt at det er mye å tjene på å bygge selv, og derfor har jeg lyst til nettopp dette.

Maskinen skal brukes til mye forskjellig, som musikkproduksjon, medieavspiller i høy kvalitet og til spill som League of Legends og et par storspill.

 

Jeg tenker en pris på rundt 12000 er godt nok for meg, og har funnet meg en liste med komponenter som jeg fant på Komplett.no: https://prisguiden.no/liste/147291

 

I og med at jeg ikke har bygget PC før, vet jeg ikke om delene går godt sammen eller om de passer i det små Bitfenix Prodigy-kabinettet. Men dersom Komplett kan bygge den, kan vel jeg også? :)

 

Hadde vært fint å få innspill på hvordan oppsettet ser ut for en erfaren PC-byggers øyne, og om det er deler jeg burde ha byttet ut som kunne gjort maskinen billigere eller kraftigere uten å bli dyrere.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gøy å bygge ny PC, og veldig mye å velge i.

 

Her kommer noen punkter jeg ville sett mer på, subjektivt sett:

1. Jeg ville brukt mer penger på PSU. Viktig komponent i maskinen.

2. Trenger du egen trådløs nettverksadapter med det hovedkortet?

3. Ser du ikke har noen HDD, sien du har satt opp en relativt diger SSD. Kanskje vurdere 2 mindre SSD'er i Raid0, og eventuelt en HDD i tillegg. Så får du mer plass og raskere primærpartisjon :)

Lenke til kommentar

Gøy å bygge ny PC, og veldig mye å velge i.

 

Her kommer noen punkter jeg ville sett mer på, subjektivt sett:

1. Jeg ville brukt mer penger på PSU. Viktig komponent i maskinen.

2. Trenger du egen trådløs nettverksadapter med det hovedkortet?

3. Ser du ikke har noen HDD, sien du har satt opp en relativt diger SSD. Kanskje vurdere 2 mindre SSD'er i Raid0, og eventuelt en HDD i tillegg. Så får du mer plass og raskere primærpartisjon :)

 

1. Har du noen forslag til til hvilken PSU som kan passe i kabinettet? Jeg har egentlig bare tatt deler fra en PC fra Komplett.no og tenkt at jeg skal bygge den selv.

 

2. Jeg er ikke helt sikker på om det er et trådløst hovedkort eller ikke, haha. Tenkte å være på den sikre siden :)

 

3. Jeg har hørt at SSD er det raskeste for tiden, og vil det gjøre PC-en bedre om jeg setter innen HDD og 2 mindre SSD-er?

 

Jeg lurer også på om grafikkortet er bra :)

 

Unnskyld for min inkompetanse på dette feltet, men hva er primærpartisjon? :)

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor du trenger Asus USB-AC53 Nettverksadapter

når MSI Z87I AC har Wi-Fi 802.11ac standarden. Eneste ulempe det følger ikke med kabel, slik om stasjonære maskinen står mot vegg og ruteren er på andre siden av huset, kan maskinen skjerme mot trådløse forbindelsen.

 

 

http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy

 

PSU cage depth 180mm, max PSU depth 160mm setter vel noen begrensinger, men Corsair TX750M skal vel gå.

 

Les også:

 

http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy#support

 

Q: What is the maximum clearance for CPU coolers on Prodigy?
Prodigy maximum CPU cooler height = 175mm

Q: What is the maximum clearance for VGA cards on Prodigy?
Length, PCI-Slot to front panel: 335mm
PCI-Slots to HDD-Cage (effective maximum VGA card length): 180mm

 

så dermed om du vil ha harddisk, vil det gå ut over skjermkortstørrelsen.

 

http://www.proshop.no/Grafikkort/VTX3D-Radeon-R9-280X-V2-UEFI-3GB-GDDR5-2437017.html?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite#Spec er vel det beste skjermkortet man får til litt over 2000 kr men finner ikke størrelsen ut i fra google.no.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor du trenger Asus USB-AC53 Nettverksadapter

når MSI Z87I AC har Wi-Fi 802.11ac standarden. Eneste ulempe det følger ikke med kabel, slik om stasjonære maskinen står mot vegg og ruteren er på andre siden av huset, kan maskinen skjerme mot trådløse forbindelsen.

 

 

http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy

 

PSU cage depth 180mm, max PSU depth 160mm setter vel noen begrensinger, men Corsair TX750M skal vel gå.

Haha, ok :) Da dropper jeg nettverksadapteren :)

 

Dersom den PSU-en du nevner er bedre og passer i kabinettet vil jeg nok gå for den :)

Lenke til kommentar

Fant dette på Bitfenix sine hjemmesider:

 

Q: What is the maximum PSU depth on Prodigy?
PSU Cage total depth: 180mm
Recommended PSU depth: 150mm
Maximum PSU Depth:160mm.
Maximum Fully Modular PSU Depth: 160mm
Maximum Semi-Modular PSU Depth: 160mm
*Route Cables through holes with direct paths to connectors prior to inserting power supply unit.

 

Hvis du får klemt inn denne har du en PSU for lang tid :)

 

Når det gjelder skjermkortet tror jeg ikke du trenger 4GB varianten hvis du da ikke skal ha veldig høy oppløsning. Hvis du f.eks skal ha 1 stykk 120hz+ "gaming skjerm" på 1900*1080 holder det nok med 2GB variant. Skjermkortet er bra det, men om det er mest "bang-for-the-buck" tør jeg ikke svare på. Her er det veldig mye meninger. Jeg sitter selv med et GTX 770 og er kjempefornøyd, men det kommer noe nytt så raskt på det markedet at det svinger veldig fort.

 

SSD er absolutt veien å gå. Ingen tvil om det. Om du trenger 2 stykk i Raid0 eller 1 stykk på 480 GB? Nja .. Du trenger plass på SSD'en din til Windows, spill og eventuelt mye brukte og tunge programmer. Alt annet "shit" legges på HDD. Dette som er vanligst iallfall. I skrivende stund benytter jeg ca 180 GB med SSD plass, så du kan muligens gå ned på en 240 GB variant iallfall. Samsung 840? Hvis det med tid og stunder blir smått med plass, kan du sette opp Raid0 med en disk til og doble lagringsplass (og samtidig øke hastigheten).

 

Edit: Ser ut til at jeg var litt treig mtp PSU dybde. Allerede svart på :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Husk nå også at i7 4770K overklokket en god del, blir nok veldig varm og støyende i et slik kabinett.

Så det ville nok vært bedre med maks i5 4430 i et slik kabinnett alternativ vurdert et litt større kjøler, Noctua NH-D14 som i følge teksten ikke skal være høyere en 16 CM.

 

Angående skjermkort, nvidia kommer snart med Maxwell (GTX 800 serien) dermed vil nvidia være veldig lite invisering, kanskje likegreit å vente med skjermkort og heller ta det senere? intel kan sikkert gjøre god nok jobb i starten for å teste maskinen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Husk nå også at i7 4770K overklokket en god del, blir nok veldig varm og støyende i et slik kabinett.

Så det ville nok vært bedre med maks i5 4430 i et slik kabinnett alternativ vurdert et litt større kjøler, Noctua NH-D14 som i følge teksten ikke skal være høyere en 16 CM.

 

Angående skjermkort, nvidia kommer snart med Maxwell (GTX 800 serien) dermed vil nvidia være veldig lite invisering, kanskje likegreit å vente med skjermkort og heller ta det senere? intel kan sikkert gjøre god nok jobb i starten for å teste maskinen.

Er den overklokket eller blir den varm om den blir overklokket? Jeg har ikke tenkt å overklokke maskinen med det første :)

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke skal OC trenger du ikke k-varianten av CPU.

Du kan også vurdere annet brikkesett enn Z87 også da (gitt at du ikke mister WiFi-støtten fra HK selvsagt).

Var ikke så mye prisforskjell på 4770 og k-versjonen, da :)

 

Alt hjelper :) Neida, kjekt å ha muligheten til å klokke for fremtiden.

 

Vær litt nazi når du velger PSU bare. 10% av budjsett til PSU :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ikke skal OC trenger du ikke k-varianten av CPU.

Du kan også vurdere annet brikkesett enn Z87 også da (gitt at du ikke mister WiFi-støtten fra HK selvsagt).

Var ikke så mye prisforskjell på 4770 og k-versjonen, da :)

 

Alt hjelper :) Neida, kjekt å ha muligheten til å klokke for fremtiden.

 

Vær litt nazi når du velger PSU bare. 10% av budjsett til PSU :)

 

Hmmm, hva er best da, https://www.komplett.no/xfx-proseries-black-edition-750w-psu/780494#!tab:extra

 

eller: https://prisguiden.no/produkt/corsair-tx750m-750w-150610

 

eller: https://www.komplett.no/corsair-cs-750m-750w-psu/802644

 

eller: https://www.komplett.no/corsair-cx-750m-750w-psu/773377

Endret av Anders941017
Lenke til kommentar

Har du råd ville jeg kjøpt XFX. Men det koster jo å plukke fra toppen av hylla :)

 

Ang HK kan du jo se på dette

 

Her har du et noe rimeligere alternativ til PSU, skjønt jeg har lest at denne serien til Corsair kan være noe trege med å gire opp viften under last som kan medføre noe høye temperaturer. Veldig usikker på om dette er et bra produkt eller ikke, diskusjonen går vel tungt ennå på nett.

 

PS: Å bygge i så små kabinetter kan gi deg utfordringer du ikke har tenkt på. Sjekk alle mål nøyaktig før du handler. En modular PSU vil normalt bygge mer i dybde enn hva som står oppgitt på spesifikasjoner til produktet, fordi kabelene bygger litt i seg selv. Jeg har brent meg på dette en gang, og endte opp med å kjøpe en standard PSU, og så klippe og lodde kabler, for å få den konfigen jeg trengte. Det ble veldig sexy, men mye arbeid og ikke for hvem som helst :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du råd ville jeg kjøpt XFX. Men det koster jo å plukke fra toppen av hylla :)

 

Ang HK kan du jo se på dette

 

Her har du et noe rimeligere alternativ til PSU, skjønt jeg har lest at denne serien til Corsair kan være noe trege med å gire opp viften under last som kan medføre noe høye temperaturer. Veldig usikker på om dette er et bra produkt eller ikke, diskusjonen går vel tungt ennå på nett.

Tror jeg går for det hovedkortet :) Hva sier du om grafikkortet da? Tenkte det burde være MSI pga hovekortet var det. Nå ville det sikkert vært bedre å ha Asus-HK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...