Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en H100i kjøler som står på en i5-2500k som er overklokket til 4,5GHz, jeg stusser litt over temperaturene fra corsair link (se bilde). Ifølge pc wizard er minste temp 29-30 grader på kjerne 3 mens den samtidig er 37 grader på kjerne 4. Er det normalt at temperaturen har slike spikes (42-43 grader) som på bildet? Av og til kan spikene være verre.

 

post-266227-0-26345800-1394121429_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forholdsvis normalt at de ulike kjernene ikke har samme temperatur, ja.

Joda, men temperaturen svinger mye selv om load er tilnærmet uforandret. Temperaturen som corsair link oppgir som gjennomsnitt er i ikke i nærheten. Det er spikene i temperatur som plager meg. Hva kan være grunnen?

Lenke til kommentar

Du vil aldri få lik temp på kjernene. De belastes ulikt, og det er forskjellig termisk motstand i både kjøler, kjølepasta, og det vil nok også være noe forskjellig mengde strømlekkasje i de forskjellige. For ikke å snakke om noe avvik i målingene.

42-43 grader er da svært lite, og overraskende lite (vil jo variere veldig etter hva salgs type og hvor høy belastning). Så ja det er helt normalt.

 

Hadde vi snakket 90-95 grader spikes så kunne det kanskje indikere et problem.

 

 

Det er forholdsvis normalt at de ulike kjernene ikke har samme temperatur, ja.

Joda, men temperaturen svinger mye selv om load er tilnærmet uforandret. Temperaturen som corsair link oppgir som gjennomsnitt er i ikke i nærheten. Det er spikene i temperatur som plager meg. Hva kan være grunnen?

 

Hvorfor plager dette deg? Og hvordan vet man at lasten er helt lik?

Det er så mange variabler at en ganske god variasjon vil oppstå ofte.
Spenningsnivået vil variere, basefrekvensen og multiplieren til prosessorfrekvensen vil variere, lasten vil variere (selv om den kanskje virker rimelig konstant), og selv luftflyten og lufttempen inne i kabinettet vil ha en viss variasjon.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Mulig jeg har forklart meg dårlig, det er de tilsynelatende ubegrunnede spikene i temperatur jeg lurer på om er normale.

Det er så mange variabler at en ganske god variasjon vil oppstå ofte.

Spenningsnivået vil variere, basefrekvensen vil endre seg og multiplieren til prosessorfrekvensen vil kunne variere seg selv (turbo), den faktiske lasten vil variere (selv om den kanskje virker rimelig konstant), og selv luftflyten og lufttempen inne i kabinettet vil ha en viss variasjon.

Ja, for ikke å snakke om selve måledelen, hvor sensoren vil ha en viss hysterese, og et naturlig måleavvik. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg har forklart meg dårlig, det er de tilsynelatende ubegrunnede spikene i temperatur jeg lurer på om er normale.

Det er så mange variabler at en ganske god variasjon vil oppstå ofte.

Spenningsnivået vil variere, basefrekvensen vil endre seg og multiplieren til prosessorfrekvensen vil kunne variere seg selv (turbo), den faktiske lasten vil variere (selv om den kanskje virker rimelig konstant), og selv luftflyten og lufttempen inne i kabinettet vil ha en viss variasjon.

Ja, for ikke å snakke om selve måledelen, hvor sensoren vil ha en viss hysterese, og et naturlig måleavvik. :)

 

Jeg får akseptere at dette er en serie små variabler da :p Jeg ser til tider +-10 grader spikes over 2 sekunder så da tenkte jeg at noe måtte være feil, luftbobler som passerte pumpen eller nå i den duren. Takk for svar!

Lenke til kommentar

I teorien skal kjernene være helt like, men det er nært umulig å implementere identiske kjerner i praksis.

 

Flere av foreleserne mine sier ofte "close enough, is good enough", som gjenspeiler at det er så og si umulig å få noe helt "perfekt" i praksis.

Grunnen til at jeg nevnte minste og største temperatur på kjernene var for å danne et bilde av gjennomsnittstemperaturen i forhold til spikene. Det var de "voldsomme" svingningene jeg stilte spørsmål rundt :)

Lenke til kommentar

 

I teorien skal kjernene være helt like, men det er nært umulig å implementere identiske kjerner i praksis.

 

Flere av foreleserne mine sier ofte "close enough, is good enough", som gjenspeiler at det er så og si umulig å få noe helt "perfekt" i praksis.

Grunnen til at jeg nevnte minste og største temperatur på kjernene var for å danne et bilde av gjennomsnittstemperaturen i forhold til spikene. Det var de "voldsomme" svingningene jeg stilte spørsmål rundt :)

 

Jeg tror egentlig at det har mest med last å si, når de er såpass kjappe. Men også litt med måleteknikken. Hos meg så kan jeg ha en tempøkning på 80-90 grader på 2-3 sekunder på grunn av en last-forandring. Og selv med tilsynelatende lik last, så vil det kunne skje forskjeller som gjør at en kjerne plutselig spretter opp i temp. (det kan også være at prosessoren gjør en annen fordeling i av last også, slik at en kjerne plutselig får flere tyngre laster, mens andre får mindre)

 

Har i hvert fall en del erfaring med tempmålinger på mange forskjellige maskiner og erfaring med mange forskjellige kjøleløsninger, og kan bekrefte at det er helt normalt. Uansett hva grunnen måtte være. :)

Alt fra det helt ekstreme, til ingen overhode.

Lenke til kommentar

 

 

I teorien skal kjernene være helt like, men det er nært umulig å implementere identiske kjerner i praksis.

 

Flere av foreleserne mine sier ofte "close enough, is good enough", som gjenspeiler at det er så og si umulig å få noe helt "perfekt" i praksis.

Grunnen til at jeg nevnte minste og største temperatur på kjernene var for å danne et bilde av gjennomsnittstemperaturen i forhold til spikene. Det var de "voldsomme" svingningene jeg stilte spørsmål rundt :)

 

Jeg tror egentlig at det har mest med last å si, når de er såpass kjappe. Men også litt med måleteknikken. Hos meg så kan jeg ha en tempøkning på 80-90 grader på 2-3 sekunder på grunn av en last-forandring. Og selv med tilsynelatende lik last, så vil det kunne skje forskjeller som gjør at en kjerne plutselig spretter opp i temp. (det kan også være at prosessoren gjør en annen fordeling i av last også, slik at en kjerne plutselig får flere tyngre laster, mens andre får mindre)

 

Har i hvert fall en del erfaring med tempmålinger på mange forskjellige maskiner og erfaring med mange forskjellige kjøleløsninger, og kan bekrefte at det er helt normalt. Uansett hva grunnen måtte være. :)

Alt fra det helt ekstreme, til ingen overhode.

 

80-90 grader opp på 2-3 sekunder ville fått meg til å skru av i panikk :p Men takk for svar, da kan jeg sove godt inatt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...