Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Innbrudd - tyver stjal ruteren... Skummelt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Foreldrene mine hadde innbrudd i natt (mens de lå og sov i huset). Faren min ringte om at han slet med å komme seg på internett, og etter litt telefondiagnostisering kom vi frem til at tyvene faktisk har stjålet ruteren. Det har heldgivis ikke mye annet de fikk med seg...

 

Og derfor lurer jeg: Når du er i et rom der absolutt ALT er mye dyrere enn ruteren, hvorfor ta akkurat den? Kan den brukes til å hacke seg inn på nettverket eller noe sånt? Er det i så tilfelle noe vi bør gjøre for å forhindre at det skjer?

 

Ruteren er av merket Apple Airport Express.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette komme an på om du brukte Expressen bare som et trådløst tilgangspunkt, eller også som router. PPPoE er kun i bruk for enkelte ADSL-abonnementer. Er det internett over fiber, TV-kabel eller telefonlinje? Hvilket annet utstyr er installert foran Expressen?

Lenke til kommentar

Den historien hørtes noe usannsynlig ut. Hvem pokker bryter seg inn i et hus midt på natta og bøffer en router ?

 

Greit nok at kriminelle sjelden er den smarteste personen i skuffen, men denne tok jammen kaka hvis historien er sann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det skal vel høre med til historien at foreldrene mine akkurat var kommet hjem fra ferie, og at tyvene sånt sett trolig ikke forventet at de var hjemme. Og at de fikk med seg et par tusen i cash. Men det hele endte vel overraskende bra ja :)

 

Fint å få klarhet i at de ikke har noe å engste seg for. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Da er kanskje ingen skade skjedd?

Det går jo an å spinne litt på det. ;) Dersom dei har stole ruteren kan dei finne ut korleis det trådlause nettverket var konfigurert. Dette kan dei bruke til å setje opp eit aksesspunkt i nærleiken av huset, som dine dingsar vil koble seg til fordi det ser ut som eit nettverk dei kjenner til. Deretter kan dei plukke opp og/eller manipulere nettverkstrafikken akkurat som dei vil, og kan utrette ein heil del skumle ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...