Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord

Khaffner

Anbefalte innlegg

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Spennende tråd. 

Jeg ville starte kjapt og billig:

Den første dyrkesett har jeg kjøpt på plantasjen. 

Så har jeg brukt 2styk ø110mm PVC rør fylt med noe salat. Frø til salatene har jeg spirret i jord og festet i noe skum materiale som jeg har klippet ut av en liggeunderlag fra biltema (150,-). 

Lys er kaldt T5 lys fra ebay. 12W LED 58cm lang. 

min_hydro_basil.thumb.jpg.de54cc07d9b85d0149a9e236cea4d78a.jpg

min_hydro_salat.thumb.jpg.7d8e3c1f4b19ab9d3e632b8024fa6e7d.jpg

En ting jeg merket gjennom den tråden er misforståelse om lyset. Jeg ville starte kapt så jeg har bestilt det som anbefales i 99% av tilfeller på nettet. Og det er 6400k lysrør eller LED. 

Men varm lys 3000K ser ut til å gi litt mere plantevekst for samme penger. Her er en video. Jeg skal teste det etter hvert sjøl også.

• Innsiktsfullt 1
  • 1 måned senere...

Update:

Det regnes ikke som en sammenlikning, men bare en bekreftelse på at det gror veldig bra på varm lys(3000K). Det er de billigste lys jeg fant på ebay ( ca 80kr per stykk med alle avgifter inkludert). 

Der under trappa har jeg plantet Romano salat og etter 1 måned(lys er på 18timer per døgn) ser det slik ut:

20210120_124221.thumb.jpg.2863ec953546e7c150332d697ff16130.jpg

Det blir billig salat, 10kr per måned i strøm utgifter. Og hvis man regner med at varmen går til å varme bolig, så er det gratis salat og fin belysning under trappa om kveldene. Gjødsel og frø blir det eneste faste utgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...