Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Blodsukker, hva skjer når vi spiser karbohydrater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nok allerede søkt, men jeg det sto så mye så jeg falt litt ut. Lurte på om det var noen som hadde en enkel forklaring når det gjelder det som skjer med de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen osv

Ok, jeg hadde en presentasjon om akkurat dette for en måned siden så dette burde jeg kunne :tease: (fikk faktisk 6). De insulinproduserende cellene tror jeg også kalles betacellene. Insulinet produseres i bukspyttkjertelen ved leveren. Diabetikere produserer ikke sin egen insulin fordi de insulinproduserende cellene blir ødelagt av kroppens eget forsvarssystem, nemlig immunforsvaret. Diabetikere må derfor ta INJEKSJONER (sprøyter, Penn) med insulin hver dag. De kan ikke ta piller fordi enzymene og syrene i magen ødelegger insulinet. Hvor mange enheter (hvor mye) insulin avhenger av blodsukkeret. Insulinet gjør at cellene kan ta opp sukkeret fra blodet. Diabetikere produserer ikke sin egen insulin, så de har egentlig unormalt høyt blodsukker hele tiden (de får det ned til vanlig verdi ved å ta sprøyter). Vanlig blodsukker er 4-7,5. Diabetikere kan få opptil 18 osv. Hvis diabetikere tar for mye insulin må de få i seg massevis av karbohyrater for å ikke få føling. Veldig rotete skrevet) Hvis de får for lite insulin kan det dannes syre i kroppen som til slutt kan ende i koma. Både for høyt og for lavt medfører bevisstløshet.

Endret av thaboszz
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Alt vi spiser består av enten fett, karbohydrater og proteiner. Karbohydrater spaltes til glucose som kroppens celler er avhengig av for å fungere. Insulin er et hormon som lages av beta-cellene i bukspyttkjertelen. Oppgaven til insulin er å frakte glukosen fra blodet og over i cellene, dersom man får for mye glucose i blodet så vil glukosemolekylene bli spaltet til acetyl som overtid danner ketoner. Ketoner gir blodet en sur Ph, og vil over tid være giftig for kroppen, derfor kan for høyt blodsukker (for mye glukose i blodet) føre til koma eller død.

Hos friske mennesker klarer kroppen selv å styre hvor mye insulin bukspyttkjertelen skal bruke (vanlig blodsukker er mellom 3.9-5.9 fastende og mellom 6-7.8 etter et måltid. Blodsukker over 11.2 betegnes som diabetes), men hos personer med diabetes type 1 er betacellene som produserer insulin ødelagt av immunforsvaret. Derfor må de bruke sprøyte eller insulinpumpe til vært måltid, hvor man regulere dosen insulin etter hvor mye karbohydrater man har fått i seg. Hvis en diabetiker bruker for mye insulin (eller ikke har fått i seg nok mat) så vil de få føling, og deretter anfall/krampe hvis det ikke reguleres med raskt inntak av mat med sukker/karbohydrater. Dette skjer fordi cellene i kroppen ikke får nok glukose til å arbeide dersom blodsukkeret er for lavt.

Den glukosen som blir til overs i blodet sendes til energilager i leveren, ved hjelp av insulin. Friske personer får vanligvis ikke føling fordi hormonet glukagon frigjør glukose fra leveren dersom blodsukkeret blir for lavt (under 3.9 mmol). Det er hormonet insulin som gir signal til glucagon hormonet om å frigjøre glukose, så hos en diabetiker vil derfor ikke kroppen på egenhånd klare å frigjøre sukker fra leverens energilager. Derfor må det brukes en glucagonsprøyte på diabetikere dersom de blir bevisstløse etter et anfall/krampe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...