Gå til innhold

HDD dukker ikke opp i Windows 7


espen5b

Anbefalte innlegg

Jeg installerte nettopp Windows 7 på en ny SSD. Jeg hadde Windows 7 på harddisken min, men valgte nå å reformatere den for å få det på SSDen.

 

Problemet mitt nå er at harddisken (D) dukker ikke opp under ''Datamaskin'' i utforskeren. Er det noe som vet hva jeg har gjort feil, eventuelt kan fikse?

 

Takk for svar!

 

 

post-296801-0-10917600-1393285972_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner du disken inne på "Diskbehandling"? (Høyreklikk på datamaskin, velg "Behandle", så velger du "Diskbehandling" i menyen på venstre side.

 

Om du finner disken der, så kan du se om du kan høyreklikke på den for å opprette partisjoner, evt om den kanskje må initialiseres først, man da får du isåfall beskjed om det.

Lenke til kommentar

Finner du disken inne på "Diskbehandling"? (Høyreklikk på datamaskin, velg "Behandle", så velger du "Diskbehandling" i menyen på venstre side.

 

Om du finner disken der, så kan du se om du kan høyreklikke på den for å opprette partisjoner, evt om den kanskje må initialiseres først, man da får du isåfall beskjed om det.

Den ligger der der, men har ikke noe navn, og jeg kan så å si ikke gjøre noe med den.

http://imgur.com/MwIAm6k

Lenke til kommentar

Høgreklikk på den:

Velg formater (ikke hurtig), skriv inn navn (Data), skriv inn stasjonsbokstav (D:) og IKKE hake på system, formater. Hvis D: ikke er ledig velg fx. H. Til slutt "prøver" du deg frem til stasjonsbokstavene blir som du vil ha dem.

Jeg får denne beskjeden her når jeg prøver å trykke på formater, ''Windows kan ikke formatere systempartisjonen på denne disken''.

Lenke til kommentar

 

Høgreklikk på den:

Velg formater (ikke hurtig), skriv inn navn (Data), skriv inn stasjonsbokstav (D:) og IKKE hake på system, formater. Hvis D: ikke er ledig velg fx. H. Til slutt "prøver" du deg frem til stasjonsbokstavene blir som du vil ha dem.

Jeg får denne beskjeden her når jeg prøver å trykke på formater, ''Windows kan ikke formatere systempartisjonen på denne disken''.

 

Det går vel ikke å slette den og deretter formatere.....

Lenke til kommentar

Systempartisjon betyr at denne holder på systemfiler for windows installasjonen du gjorde på ssd.

Hadde du koplet fra denne , og bare hatt ssd tilkoplet når du installerte windows ville du ha sluppet dette.

Fjerner du eller formatterer den 1tb vil ikke windowsen di på ssd starte.

 

Du har to valg for windows installasjonen din

1) Reinstallere på ssd med bare den disken tilkoplet.

2) Kople av 1tb , boot med windows dvd og kjør en system repair.

Da vil feil oppdages og forhåpentlig ssd få nødvendige systemfiler og partisjon satt Active (annen feil du har nå).

 

Har du data du skal ta vare på i den 1tb disken ?

Hvis ikke så formatterer du den seinere etter at du fikset ssd installasjonen.

Din dvd rom har fått D: bokstaven. 1tb disken kan da gis stasjonsbokstav E,F,G,H,I,J osv.

Du kan bytte senere , men gjør det føre du installerer programmer på den disken , eller får du feilreferanser andre steder som registry m.m

 

Hvis du vil frigjøre D: må du jo først endre dvdrom til noe annet.

 

Navn, volume label på engelsk eller volum etikett på norsk kan du sette uavhengig av stasjonsbokstav.

Anbefaler deg å sette volum label på alle partisjoner. Dette gjør det enklere å identifisere disse når du f.eks bote med andre medie da stasjonsbokstav tildelingen/mappingen kun ligger i din installerte windows.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systempartisjon betyr at denne holder på systemfiler for windows installasjonen du gjorde på ssd.

Hadde du koplet fra denne , og bare hatt ssd tilkoplet når du installerte windows ville du ha sluppet dette.

Fjerner du eller formatterer den 1tb vil ikke windowsen di på ssd starte.

 

Du har to valg for windows installasjonen din

1) Reinstallere på ssd med bare den disken tilkoplet.

2) Kople av 1tb , boot med windows dvd og kjør en system repair.

Da vil feil oppdages og forhåpentlig ssd få nødvendige systemfiler og partisjon satt Active (annen feil du har nå).

 

Har du data du skal ta vare på i den 1tb disken ?

Hvis ikke så formatterer du den seinere etter at du fikset ssd installasjonen.

Din dvd rom har fått D: bokstaven. 1tb disken kan da gis stasjonsbokstav E,F,G,H,I,J osv.

Du kan bytte senere , men gjør det føre du installerer programmer på den disken , eller får du feilreferanser andre steder som registry m.m

 

Hvis du vil frigjøre D: må du jo først endre dvdrom til noe annet.

 

Navn, volume label på engelsk eller volum etikett på norsk kan du sette uavhengig av stasjonsbokstav.

Anbefaler deg å sette volum label på alle partisjoner. Dette gjør det enklere å identifisere disse når du f.eks bote med andre medie da stasjonsbokstav tildelingen/mappingen kun ligger i din installerte windows.

Tusen takk! 1. fungerte supert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...