Gå til innhold

Anmeldelse av 'scam' til politiet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en bruker på Steam som noen har stjålet fra meg. Dette var en veldig god scam av en fra Finland. Han sa at vennen min hadde yst til å bytte noen Steam-gjenstander med meg, og ba meg legge han til som venn på Steam.

Han sendte meg da en link til denne nettsiden:*fjernet link*

Det er trygt å trykke på den, så lenge du ikke skriver inn brukernavn og passord.

 

Jeg logget meg inn på denne siden med mitt Steam brukernavn og passord, men det gikk ikke. Etter noen minutter hadde jeg blitt logget av fra Steam fordi jeg hadde blitt logget på fra et annet sted. De byttet passord med en gang så jeg ikke kunne logge på igjen.

 

Nå har jeg mistet Steam-brukeren min med spill til ca. en verdi av 7000kr.

Jeg har sendt melding til Steam om dette, og får sansynligvis kontoen min tilbake.

 

Problemet er at de som gjorde dette har flyttet over gjenstander fra et spill jeg har, som er verdt ca 700kr, som jeg aldri vil få tilbake.

 

Er det noen som helst måte å få anmeldt den/disse personene på? Det er jo rett og slett stjeling.

 

Her er brukeren til personen(e) som scammet meg: http://steamcommunity.com/profiles/76561198026590000

 

Tusen takk.

Endret av Quote
Fjernet link til skadelig nettside. Quote - Moderator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, er han fra Finland er det vel lite norsk politi kan gjøre. Uansett er det bare en fillesak for dem, så tror neppe de ville gjort noe uansett. Det beste er nok å vurdere situasjonen bedre, så du ikke blir scammet igjen.

Da så. For bare håpe at jeg får tilbake brukeren min. Takk for svar.

Lenke til kommentar

 

Nja, er han fra Finland er det vel lite norsk politi kan gjøre. Uansett er det bare en fillesak for dem, så tror neppe de ville gjort noe uansett. Det beste er nok å vurdere situasjonen bedre, så du ikke blir scammet igjen.

Da så. For bare håpe at jeg får tilbake brukeren min. Takk for svar.

 

Du kan vel alltids sjekke ut om du kan anmelde han hos finsk politi.

Lenke til kommentar

Det beste du kan håpe på er å levere noe som heter en forenklet anmeldelse til politiet, for å så levere en bekreftelse på anmeldt forhold som du får i posten etter noen dager til forsikringsselskapet ditt. Kanskje de er villige til å utlevere noe av pengene dette har kostet deg.

Dette hjelper vel kun om spillene faktisk er forsikret? Hvor mange er det som gjør det?

 

Skulle da tro Steam ordnet opp i dette uten noe innblanding ifra politi? Steam har tidenes hjelpeseksjon (fikk svar etter 2 min sist jeg lurte på noe). Tenker dette er en ganske standard case hvor de tilbakefører kontoen din med alle spill og banner det finske svinet.

Steam kan ikke gjøre noe som helst uten håndfast bevis. I dette tilfellet kan de se at noen har logget inn på kontoen fra en annen datamaskin, men de kan ikke se hvem som har logget inn der. Dermed blir det i beste fall ord mot ord.

 

Jeg prøver ikke å være negativ her, men når det gjelder så små summer som dette, er det nok lite noen kan gjøre.

Lenke til kommentar

Dette kan vel gå under innboforsikring. Ingen forsikrer spillene sine. Har du ett tyveri hjemme hos deg selv, så har du innboforsikring som dekker stjålne gjenstander. Som jeg skrev så kan det hende at du er heldig å få noe tilbake, men desverre litt tvilsomt. Etterforskning av en slik sak vil nesten garantert bli henlagt umiddelbart, da det ikke er håndfaste bevis i saken, eller snakk om store summer.

Lenke til kommentar

Dette kan vel gå under innboforsikring. Ingen forsikrer spillene sine. Har du ett tyveri hjemme hos deg selv, så har du innboforsikring som dekker stjålne gjenstander. Som jeg skrev så kan det hende at du er heldig å få noe tilbake, men desverre litt tvilsomt. Etterforskning av en slik sak vil nesten garantert bli henlagt umiddelbart, da det ikke er håndfaste bevis i saken, eller snakk om store summer.

Tja, forsikringsselskaper er sleipe. Skal de godta det må nok forsikringen stå i hans navn (siden han er eieren), og spillene må være nedlastet for å kunne godtas. Ellers er de jo ikke i huset han bor i, og dekkes vel ikke av innboforsikringen. Dessuten var jo tyven(e) for det første ikke hjemme hos ham, og for det andre gav han dem brukernavn og passord "frivillig". Ikke direkte "bare ta det", men han burde ha luktet lunten før han logget inn på en falsk side.

 

OP: Stusser også på dette med at "vennen din ville bytte med deg". Hvorfor gikk han da gjennom en tredjeperson, i stedet for å ta kontakt direkte? Ante du ikke at noe kunne være feil allerede da? Og for den saks skyld, hvorfor kontaktet ikke du ham først, før du logget inn på en side du fikk oppgitt av en fremmed person?

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...